Hjælp til netværk (hubs, switch, router, R~
Fra : Nicolaj Huss

Dato : 27-05-01 17:05

Hej NG

Jeg er nybegynder og har derfor brug for lidt hjælp.

Da det er lidt svært at forklarer har jeg illustreret mit netværk på denne
adresse http://hjemme.homepage.dk/network/index.html

Jeg har 5 computerer som idag arbejder i en workgroup så alle kan dele filer
og printere.
De er alle forbundet via BNC-kabler med en terminering i hver ende.
Problemet er at ofte ligger der 5 forskellige kopier af en fil, på
netværket.

Derfor vil jeg lave en server-løsning (domain) hvor hver bruger logge sig på
og får adgang til
forskellige mapper og drev. Samtidigt har jeg bestilt ADSL, hos TDC, så alle
kan komme på nettet.

Mit problem er bare at jeg ingen anelse har om hvad jeg skal bruge af kabler
hub, switch, router, netkort.
Alle 5 netkort har RJ45 stik, men benyttes ikke på nuværende tidspunkt.

Jeg kunne forestille mig at det var noget med en switch der var forbundet
med RJ 45 til hver PC, samt et
stik til routeren som TDC leverer.

Som tidligere nævnt kan I på http://hjemme.homepage.dk/network/index.htmlse
mit nuværende netværk, jeg ville blive meget glad hvis I kunne tegne jeres
idé så jeg kan se den fysiske sammensætning.

Håber denne lange smøre er forklaring nok, samt er der er en venlig sjæl der
vil hjælpe, en
anden mand i nød.

Hilsen
Nicolaj

P.S.: Hvis I ikke vil poste jeres billede i NG, kan i sende det til
jademutter@hotmail.com

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 27-05-01 17:14

"Nicolaj Huss" <jademutter@hotmail.com> wrote in message

> Jeg kunne forestille mig at det var noget med en switch der var forbundet
> med RJ 45 til hver PC, samt et
> stik til routeren som TDC leverer.

Det lyder som en fornuftig løsning.
Jeg kan bare ikke se hvorfor du vil indblande en server i det fordi den vil
så blot være flaske halsen i dit nye netværk.
Brug derimod en switch som du også selv skriver, til samle alle de løse
ender fra klienter/router så er du godt på vej :)
Hvis du skal trække nye kabler rundt i huset så vil jeg anbefale dig at
slutte dine kabler i fastmonterings dåse (læs lidt tilbage i gruppen da der
lige har været en tråd om lige netop dette.)

/Dennis

Fra : Nicolaj Huss

Dato : 27-05-01 18:47

Hej Dennis

Hvorfor skal jeg vælge en switch, når en hub er billigerer???

Tak for dit svar

Hilsen
Nicolaj

Dennis Pedersen <mig@jyde.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1K9Q6.3904$rB3.472741@news010.worldonline.dk...

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 27-05-01 19:19

> Hej Dennis
>
> Hvorfor skal jeg vælge en switch, når en hub er billigerer???

jvf dit oprindelige indlæg der omtalte du der var en del fil kopiering frem
og tilbage, så hvis du brugte en hub så ville du ikke vinde noget rent
hastighedsmessigt.
Se evt :
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switchhub

/Dennis

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-05-01 20:38

Dennis Pedersen skrev:

>Jeg kan bare ikke se hvorfor du vil indblande en server i det fordi den vil
>så blot være flaske halsen i dit nye netværk.

Hvis man dropper tanken om en server, kan man endda køre videre
med den eksisterende løsning. Begge situationer kræver så blot
aftaler mellem og disciplin af brugerne.

Hm, måske er det smart med en server alligevel.

(Jeg forstod at meningen var at man ville undgå mange kopier af
de samme filer).

--
Bertel
Fejl med (manglende/ekstra) tomme linjer skyldes serverproblemer.

Fra : Nicolaj Huss

Dato : 28-05-01 11:33

Hej Bertel

Hvad er forskellen på at bruge BNC stik, og RJ-45, Kan man ikke få en switch
der kan kører med BNC??

Hilsen
Nicolaj

Bertel Lund Hansen <nospamto@lundhansen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:dpl2htgcm50969k9vqmb771jqhtgdoi9ct@news.stofanet.dk...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-05-01 11:42

Nicolaj Huss skrev:

>Hvad er forskellen på at bruge BNC stik, og RJ-45

Hvis BNC-kablet brydes ét sted, dør hele netværket.

>Kan man ikke få en switch der kan kører med BNC?

Det tror jeg ikke. Et netværk der går så voldsomt ned af en lille
årsag, er ikke så nyttigt.

(Jeg kører med BNC, men jeg har kun to computere og ingen
hjælpeapparater i mit netværk)