/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Opskrift på sandfang
Fra : Kim Jørgensen


Dato : 07-04-05 18:46

Hey...

I min kolonihave har jeg brug for et sangfang/fedtudskiller, som jeg efter
min bedste overbevisning ikke ehøver at koste 1000-1500 kr. hvis det købes
færdigt.

Nogle der kender til en opskrift på et "hjemmelavet" med diverse rør &
muffer.

Gerne forklaret lettere pædagogisk.

Mvh.

Kim



 
 
Andersen \(3650\) (07-04-2005)
Kommentar
Fra : Andersen \(3650\)


Dato : 07-04-05 19:55

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> skrev i en meddelelse
news:425571f6$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hey...
>
> I min kolonihave har jeg brug for et sangfang/fedtudskiller, som jeg efter
> min bedste overbevisning ikke ehøver at koste 1000-1500 kr. hvis det købes
> færdigt.
>
> Nogle der kender til en opskrift på et "hjemmelavet" med diverse rør &
> muffer.
>
Nu er jeg langt fra ekspert, men umiddelbart lyder det som to ting som du
vil kombinere. Sandfang er noget med at indholdet i vandet skal kunne
bundfælde førend det ryger vidre i systemet. Fedtudskiller er en anordning
som skal fjerne fedtet der flyder ovenpå.
Så umiddelbart kan jeg ikke se det er forenligt i en arbejdsgang???????
Men jeg kigger nysgerrigt med for selv at lære noget ( som jeg nok får
brug for når jeg skal lave afløb for regnvand i vores indkørsel)



Kim Jørgensen (07-04-2005)
Kommentar
Fra : Kim Jørgensen


Dato : 07-04-05 21:49


"Andersen (3650)" <virkerikke@nospam.dk> wrote in message
news:omf5e.1071$V35.8@news.get2net.dk...

> Nu er jeg langt fra ekspert, men umiddelbart lyder det som to ting som du
> vil kombinere. Sandfang er noget med at indholdet i vandet skal kunne
> bundfælde førend det ryger vidre i systemet. Fedtudskiller er en anordning
> som skal fjerne fedtet der flyder ovenpå.

Hmm, jeg tror sgu du har ret...

Det er nok en fdedtudskiller jeg skal have fat i, jeg syntes blot selv jeg
lød ret "handyman" agtig, med min teori om sandfang.

Lød det ikke meget godt *S* ?

Nogle bud på en simpel konstruktion af en fedtudskiller ?`

Det jeg er i tvivl om er hvilket rør der skal ligge øverst, og hvordan med
vandlås ?

Mvh.

Kim



Inger Pedersen (07-04-2005)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 07-04-05 22:06


"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> skrev i en meddelelse

> Lød det ikke meget godt *S* ?

Nej.
Det lød mere som én, der ikke ved, hvad han snakker om.

Hilsen Inger



Kim Jørgensen (07-04-2005)
Kommentar
Fra : Kim Jørgensen


Dato : 07-04-05 22:08


"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message
news:4255a0ad$0$43982

> Nej.
> Det lød mere som én, der ikke ved, hvad han snakker om.

avavav.... det var ikke pænt sagt *S*

// Kim



Inger Pedersen (07-04-2005)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 07-04-05 22:19


"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> skrev i en meddelelse
>
> avavav.... det var ikke pænt sagt *S*
>

Næh... Men hvis det ikke er det - hvad er det så?

Hilsen Inger



Lars Clement (07-04-2005)
Kommentar
Fra : Lars Clement


Dato : 07-04-05 23:15

for at blive ved emnet :

du kan sagtens kombinere sand og fedt fang: Feks. i en tønde hvor udløbet er
dykket. så bliver fedtet for oven. Ja, og sandet forneden. Resten der burde
være vand, render ud !

--
Med venlig hilsen
Lars Clement

Der sættes " Lars. " foran
Clement@c.dk


"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4255a3aa$0$43995$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> skrev i en meddelelse
>>
>> avavav.... det var ikke pænt sagt *S*
>>
>
> Næh... Men hvis det ikke er det - hvad er det så?
>
> Hilsen Inger
>



Andersen \(3650\) (08-04-2005)
Kommentar
Fra : Andersen \(3650\)


Dato : 08-04-05 15:37

"Lars Clement" <clement@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4255b0d2$0$22994$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> for at blive ved emnet :
>
> du kan sagtens kombinere sand og fedt fang: Feks. i en tønde hvor udløbet
> er dykket. så bliver fedtet for oven. Ja, og sandet forneden. Resten der
> burde være vand, render ud !
>
Hvad så med udløbet midt på. Skal vandet løbe opaf derfra ??
Hvis vandet løber vandret fra så synker vandstanden da bare.



Ole Jensen (08-04-2005)
Kommentar
Fra : Ole Jensen


Dato : 08-04-05 15:59

Andersen (3650) <virkerikke@nospam.dk> wrote:

> "Lars Clement" <clement@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:4255b0d2$0$22994$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > for at blive ved emnet :
> >
> > du kan sagtens kombinere sand og fedt fang: Feks. i en tønde hvor udløbet
> > er dykket. så bliver fedtet for oven. Ja, og sandet forneden. Resten der
> > burde være vand, render ud !
> >
> Hvad så med udløbet midt på. Skal vandet løbe opaf derfra ??
> Hvis vandet løber vandret fra så synker vandstanden da bare.

Der er vel placeret en vandlås, ligesom på en vask eller et toilet,
kunne jeg forestile mig.
--
mvh
Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Armand (08-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-04-05 19:44

Ole Jensen wrote:
> Andersen (3650) <virkerikke@nospam.dk> wrote:
>
>
>>"Lars Clement" <clement@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
>>news:4255b0d2$0$22994$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>
>>>for at blive ved emnet :
>>>
>>>du kan sagtens kombinere sand og fedt fang: Feks. i en tønde hvor udløbet
>>>er dykket. så bliver fedtet for oven. Ja, og sandet forneden. Resten der
>>>burde være vand, render ud !
>>>
>>
>>Hvad så med udløbet midt på. Skal vandet løbe opaf derfra ??
>>Hvis vandet løber vandret fra så synker vandstanden da bare.
>
>
> Der er vel placeret en vandlås, ligesom på en vask eller et toilet,
> kunne jeg forestile mig.

Jup! - Bare på hovedet!

--
Armand.

Finn Christiansen (09-04-2005)
Kommentar
Fra : Finn Christiansen


Dato : 09-04-05 05:38


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:AhA5e.110599$Vf.4171135@news000.worldonline.dk...
> Ole Jensen wrote:
>> Andersen (3650) <virkerikke@nospam.dk> wrote:
>>
>>
>>>"Lars Clement" <clement@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
>>>news:4255b0d2$0$22994$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>>
>>>>for at blive ved emnet :
>>>>
>>>>du kan sagtens kombinere sand og fedt fang: Feks. i en tønde hvor
>>>>udløbet
>>>>er dykket. så bliver fedtet for oven. Ja, og sandet forneden. Resten der
>>>>burde være vand, render ud !
>>>>
>>>
>>>Hvad så med udløbet midt på. Skal vandet løbe opaf derfra ??
>>>Hvis vandet løber vandret fra så synker vandstanden da bare.
>>
>>
>> Der er vel placeret en vandlås, ligesom på en vask eller et toilet,
>> kunne jeg forestile mig.
>
> Jup! - Bare på hovedet!
>
> --
> Armand

Hvem har dog fundet på at du skal etablere sandfang og eller fedtudskiller.
Det lyder helt tåbeligt når vi taler om et kolonihavehus.
I "gamle dage" lavede man det man kalder en køkkenbrønd det må man ikke mere
hvis man som kloakmester finder en har man faktisk pligt til at fjerne den.
Fedtudskiller laves ved afløb fra industrikøkkener og lignende hvor der er
stor udledning af varmt fedtholdigt vand ellers ikke.
Sandfang laves på afløb af overfladevand eksempelvis tagnedløb.
Hvis du har gråt spildevand , Køkkenvask, toilet bad etc. har du 2
muligheder, tilslutning til offentlig kloak eller etablere
bundfældningstank( førhen kaldet septiktank) og nedsivningsanlæg.. Dette
anlæg kræver en hel del plads og der er en masse afstandskrav som skal
overholdes.
Hvad tilslutning til offentlig kloak vil koste ved jeg ikke det afhænger
meget af forholdene det gør nedsivningsanlæget også men jeg vil nævne at de
anlæg jeg kender til ligger fra 35000kr og opefter.
Uanset løsningsvalg skal anlæget udføres af en Autoriseret kloakmester for
at kunne godkendes ved teknisk forvaltning.
Det var ikke for at dryppe malurt i bægeret men sådan er reglerne bare, jeg
tviler på at man for lov til at lave hjemmestrikkede løsninger fordi det er
et kolonihavehus.
mvh
Kloakmestern FC



Armand (09-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-04-05 10:03

Finn Christiansen wrote:
>
>
> Hvem har dog fundet på at du skal etablere sandfang og eller fedtudskiller.
> Det lyder helt tåbeligt når vi taler om et kolonihavehus.
> I "gamle dage" lavede man det man kalder en køkkenbrønd det må man ikke mere
> Fedtudskiller laves ved afløb fra industrikøkkener og lignende hvor der er
> stor udledning af varmt fedtholdigt vand ellers ikke.
> Sandfang laves på afløb af overfladevand eksempelvis tagnedløb.
> Hvis du har gråt spildevand , Køkkenvask, toilet bad etc. har du 2
> muligheder, tilslutning til offentlig kloak eller etablere
> bundfældningstank( førhen kaldet septiktank) og nedsivningsanlæg..
> Uanset løsningsvalg skal anlæget udføres af en Autoriseret kloakmester for
> at kunne godkendes ved teknisk forvaltning.
> Det var ikke for at dryppe malurt i bægeret men sådan er reglerne bare, jeg
> tviler på at man for lov til at lave hjemmestrikkede løsninger fordi det er
> et kolonihavehus.

Hvis der ikke er indlagt vand, er det vel en behersket mængde der skal
omsættes, og jeg læser behovet som værende et luksus-behov der skal
spare en for at gå udenfor med en forbrugt balje vand, og det er der vel
ikke noget fortænkt i :-/

--
Armand.

Finn Christiansen (09-04-2005)
Kommentar
Fra : Finn Christiansen


Dato : 09-04-05 11:20


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:jTM5e.110648$Vf.4173396@news000.worldonline.dk...
> Finn Christiansen wrote:
>> Hvem har dog fundet på at du skal etablere sandfang og eller
>> fedtudskiller. Det lyder helt tåbeligt når vi taler om et kolonihavehus.
>> I "gamle dage" lavede man det man kalder en køkkenbrønd det må man ikke
>> mere Fedtudskiller laves ved afløb fra industrikøkkener og lignende hvor
>> der er stor udledning af varmt fedtholdigt vand ellers ikke.
>> Sandfang laves på afløb af overfladevand eksempelvis tagnedløb.
>> Hvis du har gråt spildevand , Køkkenvask, toilet bad etc. har du 2
>> muligheder, tilslutning til offentlig kloak eller etablere
>> bundfældningstank( førhen kaldet septiktank) og nedsivningsanlæg.. Uanset
>> løsningsvalg skal anlæget udføres af en Autoriseret kloakmester for at
>> kunne godkendes ved teknisk forvaltning.
>> Det var ikke for at dryppe malurt i bægeret men sådan er reglerne bare,
>> jeg tviler på at man for lov til at lave hjemmestrikkede løsninger fordi
>> det er et kolonihavehus.
>
> Hvis der ikke er indlagt vand, er det vel en behersket mængde der skal
> omsættes, og jeg læser behovet som værende et luksus-behov der skal spare
> en for at gå udenfor med en forbrugt balje vand, og det er der vel ikke
> noget fortænkt i :-/
>
> --
> Armand.
Nej det er der ikke men det gør ikke instalationen lovlig.

FC



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste