Hvilken bærbar?
Fra : Peter Berthelsen

Dato : 27-05-01 16:11

Hey,

Jeg overvejer at anskaffe mig en bærbar og har kigget på en Dell inspiron
4000 med flg. spec.:
Celeron 700 mhz
10 gb hdd
128 sdram
14,1" tft xga
m.m.
Pris: 15.100

Er det et godt køb eller er det nogen der har dårlige erfaringer med Dell og
eventuelle forslag til bedre køb.
På forhånd tak for hjælpen

Peter

Fra : Casper Lyngsø

Dato : 27-05-01 18:25

Jeg har købt en tilsvarende, og jeg er ret imponeret over design og ydelse.
Hurtig levering. Det bedste computerkøb jeg har gjort.

--
Casper Lyngsø /// caz.newbrain.dk
stud. polyt

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 27-05-01 18:28

Peter Berthelsen skrev:
> [...]
> Pris: 15.100
>
> Er det et godt køb eller er det nogen der har dårlige erfaringer med Dell og

Har selv lige købt den samme, dog med 256 mb ram og 20 gb harddisk, det
er nok det computerkøb som jeg har været gladest for, kanon service fra
DelL (skrev en del frem og tilbage før jeg bestile - man havde vel mange
spørgsmål før man ligger så mange penge), hurtig levering, og selve
computeren har overrasket mig meget - positivt.

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er en sund interesse der får folk til at undre sig over dagligdags

Fra : Morten Ovi

Dato : 27-05-01 18:57

"Kenneth Olsen" <kenneth@olsen.dk> wrote in message news:3B113934.2439268@olsen.dk...

> Har selv lige købt den samme, dog med 256 mb ram og 20 gb harddisk

Hvad gav du for den med det ekstraudstyr du købte?

--
Ovi

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 27-05-01 19:27

Morten Ovi skrev:

> Hvad gav du for den med det ekstraudstyr du købte?
>
> --
> Ovi

18.000 kr, så var der så også lige et ekstra batteri i, jeg har behov
for at den kan klare 6 timer uden strøm, hvilket den også sagtens kan
med to batterier.

Fra : Peter Kaas

Dato : 27-05-01 22:13

> 18.000 kr, så var der så også lige et ekstra batteri i, jeg har behov
> for at den kan klare 6 timer uden strøm, hvilket den også sagtens kan
> med to batterier.

Jeg har selv kigget på Dell Inspiron linien og har undret mig lidt over
udvidelsesmulighederne. Siden du har én så kan du sikkert svare mig på
følgende:
Kan man brug en Inspiron med to batterier (så batteritiden kommer op på de
ca. 6 timer du nævner) samtidig med man har et diskettedrev i? Skal (eller
kan) diskettedrevet
i stedet tilsluttes eksternt?

Mvh
Peter Kaas
peter_kaas@mail.dk

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 27-05-01 22:51

Peter Kaas skrev:
> [...]
> ca. 6 timer du nævner) samtidig med man har et diskettedrev i? Skal (eller

Diskette drevet kan tilsluttes på to måder: enten sætte det i selve
computeren (men så har du jo kun et batteri i) eller tilslutte det via
det kabel der følge med, denne mulighed virker dog kun med diskette
drevet, cd-rom drevet skal sætte i selve maskinen.

Fra : Peter Kaas

Dato : 28-05-01 21:19

> [...]
> det kabel der følge med, denne mulighed virker dog kun med diskette
> drevet, cd-rom drevet skal sætte i selve maskinen.

OK, så diskettedrevet kan altså tilsluttes eksternt? Det fremgår dog ikke så
tydeligt af de tekniske specifikationer på hjemmesiden. Hvordan tilsluttes
kablet til diskettedrevet, i hvilken port?

Og så lige een ting til: De seks timers batterilevetid du snakkede om, ved
hvilken slags brug er det? Er det kontinuerlig brug af maskinen på ved
(forholdsvis) høj ydelse? Jeg skal nemlig selv bruge en bærbar til skriftlig
eksamen og der skal jeg mindst have fem times batterilevetid, hvor jeg nok
kommer til at bruge computeren det meste af tiden (til tekstbehandling).

Mvh
Peter
peter_kaas@mail.dk

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 28-05-01 23:28

Peter Kaas skrev:
> OK, så diskettedrevet kan altså tilsluttes eksternt? Det fremgår dog ikke så
> tydeligt af de tekniske specifikationer på hjemmesiden. Hvordan tilsluttes
> kablet til diskettedrevet, i hvilken port?

Du tilslutter det via seriel porten med det medfølgende kabel, som du så
stikker bag i diskkette drevet.

> [...]
> kommer til at bruge computeren det meste af tiden (til tekstbehandling).

Der skulle ikke være nogle problemer med 5 timer, de siger selv at man
skal regne med mindst 3 ½ time pr batteri, så med to skulle man gerne
lige kunne runde de 7 timer, og her menes nok almindelig kontorbrug, har
selv siddet og chattet fra den en nat, her kom jeg vist op på små 6
timer, og der var stadig noget strøm tilbage på den.

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 29-05-01 12:08

Får I ikke spat af at lægge armen på touchpaden så musen lige pludselig
flytter sig når man skriver på keyboardet?? Jeg synes det er sygt
irritererende! Gad godt vide hvordan man slog den fra engang imellem for kun
at bruge den der lille dims i midten af keyboardet som mus!

Mvh
Christian

Fra : Morten Ovi

Dato : 29-05-01 12:22

"Christian Jørgensen" <gubbar@fnuck.dk> wrote in message news:9evvru$qf5$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
> irritererende! Gad godt vide hvordan man slog den fra engang imellem for kun
> at bruge den der lille dims i midten af keyboardet som mus!

Kan du ikke kigge i manualen eller bruge udelukkelsesmetoden med Fn-knappen
(sådan en sjov knap findes på Zitech-maskiner, hvem ved - måske også på andre).

Slås fra kan den i hvert fald.

--
Ovi, som ikke har nogen bærbar, men som skal købe en om et par måneder... :)

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 29-05-01 13:00

Morten Ovi skrev:

> Kan du ikke kigge i manualen eller bruge udelukkelsesmetoden med Fn-knappen
> (sådan en sjov knap findes på Zitech-maskiner, hvem ved - måske også på andre).
>
> Slås fra kan den i hvert fald.

Den kan slåes fra via den software som følge med, men det er lidt trælst
at skulle ind i det hver gang.

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 29-05-01 12:55

Christian Jørgensen skrev:

> [...]
> irritererende! Gad godt vide hvordan man slog den fra engang imellem for kun
> at bruge den der lille dims i midten af keyboardet som mus!

I starten er det noget man lige skal vænne sig til, men mit problem er
at tommelfingrene ramme den engang imellem, og opdager man det ikke lige
med det samme, ja så ser det man sidder og skrive lidt sjovt ud lige
pludselig, men det er bare noget man skal lære, den "flytte dims" i
midten af keyboardet har jeg aldrig lært at bruge (nok fordi der også
var en touchpad på den gamle bærbar).

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 02-06-01 21:41

> [...]
kun
> at bruge den der lille dims i midten af keyboardet som mus!

Ved at på lidt mere pro bærbare kan det disables via bios..

og den lille dims midt på keyboardet hedder en klitoris...

Hygge

Flemming

Fra : Uni Bull

Dato : 29-05-01 22:08

Ganske interessant tråd - som I nok kan regne ud er jeg også på udkig efter
bærbar (i nogenlund samme prisklasse ~15000kr).
Er der nogen steder hvor man kan gå hen og "føle" lidt på en Dell ?
Celeron... de arbejder da stadig med 66MHz FSB ikk' ?

Uni Bull
København K

Fra : Karsten Olesen

Dato : 29-05-01 22:43

"Uni Bull" <Uni.Bull@Worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen steder hvor man kan gå hen og "føle" lidt på en Dell ?
> Celeron... de arbejder da stadig med 66MHz FSB ikk' ?
>
> --
_____________________

Celeron kører skam 100 Mhz idag og kan vold-clockes
vild hvis man er til den slags..

MVH

Fra : Uni Bull

Dato : 30-05-01 22:08

Ja - jeg så det hos Dell.dk at Celeron kører 100MHz FSB.... Jeg er bare
bagud ,-)

Hvem er *ikke* til o/c, men er det praktisk muligt og sikkert i bærbare ?

--
Uni Bull

[klip]

Fra : Jan Vennike

Dato : 31-05-01 18:55

> [...]
> bagud ,-)
>
> Hvem er *ikke* til o/c, men er det praktisk muligt og sikkert i bærbare ?

Det er nok IKKE så smart at OC en bærbar.

Tænk lige på at i det lille kabinet kan du IKKE få plds til en Silverado
eller for den sags skyld nogen som helst anden køler til at fjerne varmen
fra CPU'en. De fleste har kun en lille 30-40 mm køler, da den ikke fylder
alverden. Og skal der IKKE OC'es ret meget før den siger PUF.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me