Ang. Snegle
Fra : Thomas

Dato : 08-05-05 18:42

Hejsa

Jeg har et lille akvarie (omkring 50 liter) med et par
slørhaler, et par Sværddragere, og et par culi-ål i.

For nogen måneder siden, fik jeg et par nye planter.
Og sammen med dem fik jeg åbenbart også nogen
snegle...

De er op imod 5 mm. i diamter, og mørk brunlige.
Rundt hus, ala. almindelige havesnegle..

De formerer sig ufatteligt hurtigt syntes jeg... Sidste
weekend pillede jeg omkring 25 af dem op af akvariet.
Og i denne weekend (fra fredag til søndag) har jeg
pillet omkring 80 stk. op...

Jeg har såmænd ikke noget imod der er nogen snegle.
Hvis bare det kunne være et moderat antal (10-15 stk).
Men 80-90 stk syntes jeg alligevel er i overkanten.

Kan man gøre noget for at holde bestanden nede? (Altså
ud over at 'luge ud' engang imellem, som jeg gør nu)

Kan snegle gøre nytte/skade i et akvarie??

Mvh. Thomas

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-05-05 19:10

Thomas wrote:
> Kan man gøre noget for at holde bestanden nede? (Altså
> ud over at 'luge ud' engang imellem, som jeg gør nu)

Fodre mindre - når du fodrer for meget, så er der guf for snegle - og så
yngler de som bar pokker.

Du kan overveje et par netsmerlinger eller pragtsmerlinger - de er skrappe
til at æde snegle - den første er nok bedst til dit ret lille akvarie, da
den sidste kan blive lidt stor.

> Kan snegle gøre nytte/skade i et akvarie??

De kan æde lidt foderester og lign - men ellers gør de hverken fra eller
til.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Thomas

Dato : 11-05-05 02:31

> Du kan overveje et par netsmerlinger eller pragtsmerlinger - de er skrappe
> til at æde snegle - den første er nok bedst til dit ret lille akvarie, da
> den sidste kan blive lidt stor.

Jeg får et større akvarie denne uge - Og regner med at flytte planter og
fisk
derover i, om et par uger... Og jeg vil tro der flytter nogen æg, med
planterne,
så jeg også får snegle i det nye akvarie... Det nye akvarie er 150 liter -
altså
en del større.
Vil pragtsmerlinger så være bedre? - Vil de kunne holde snegle bestanden
mere nede - Eller er netsmerlinger lige så gode??

Mvh. Thomas

Fra : BC

Dato : 11-05-05 07:14

Thomas wrote:
> [...]
> Vil pragtsmerlinger så være bedre? - Vil de kunne holde snegle
> bestanden mere nede - Eller er netsmerlinger lige så gode??

med mindre du har et sted at gøre af pragtsmerlingerne (husk det er en
flokfisk)
når de nærmer sig de 30 cm (har set dem så store),
ville jeg nok vælge netsmerlingen eller evt. Botia Sidthimunki
og pragtsmerlingen, vokser, hvis den lever godt, rimelig hurtigt (min
erfaring)

Fra : HKN

Dato : 09-05-05 07:13

> Kan man gøre noget for at holde bestanden nede? (Altså
> ud over at 'luge ud' engang imellem, som jeg gør nu)
>
> Kan snegle gøre nytte/skade i et akvarie??

Køb et par smerlinger smerling, som Jan foreslår - de rydder hurtigt op!

Snegle kan ødelægge planter, hvis der er for mange.

Mvh
Henrik

It has removed 54 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Mian

Dato : 10-05-05 16:14

helt enig i at smerlinger ville være en god løsning. Jeg syntes dog at Botia
Sidthimunki ville være bedst.