Midtersprosse i Akvastabilakvarie: kan den~
Fra : Steen Suder

Dato : 08-05-05 14:19

Jeg har et Akvastabil Greylux (den gamle model) på 200L, med de lidt
specielle mål 80x50x50cm (bxhxd).

Der sidder den obligatoriske midtersprosse i toprammen, men qua at
akvariet skal forsynes med "spot-belsyning" vil jeg gerne af med denne
sprosse for at undgå skyggen på bunden.

Er der nogen der har erfaring med om det kan lade sig gøre at fjerne
sprossen uden at det går ud over stabiliteten af akvariet?

Jeg tænker at hvis det kan lade sig gøre ved et akvarie på 250L eller
måske 325L i de klassiske mål, så kan det også lade sig gøre her.

NB
Jeg er med på hvordan man fjerner med udboring af nitterne etc.

--
Steen Suder

Fra : Hobi

Dato : 08-05-05 14:33

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har erfaring med om det kan lade sig gøre at fjerne
> sprossen uden at det går ud over stabiliteten af akvariet?

Det korte svar er NEJ. Hvis du har prøvet, at fylde vand på, uden stiveren,
ved du hvorfor.

Mvh
Hobi

Fra : Steen Suder

Dato : 08-05-05 15:11

Hobi wrote:

> "Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det korte svar er NEJ. Hvis du har prøvet, at fylde vand på, uden
> stiveren, ved du hvorfor.

Jeg havde engang et 130L helglasakvarie med en højde på 38cm - lavet i
4mm glas og uden ramme eller midtersprosse. Der var en vældig udbøjning
- ca. 18mm så vidt jeg husker - men det holdt fint i al den tid først
min far og så sidenhen jeg havde det. Det var kiselalger, der voksede
under silikonen, der tog livet af det til sidet.

Rammen på et Akvastabil er så vidt vides kun til kosmetiske formål. Jeg
mener at være blevet fortalt at den først sættes på med en centerpresse
efter at akvariet er blevet limet.

--
Steen Suder

Fra : Hobi

Dato : 08-05-05 16:21

> [...]
>
> Rammen på et Akvastabil er så vidt vides kun til kosmetiske formål. Jeg
> mener at være blevet fortalt at den først sættes på med en centerpresse

Der er også noget forskel på 38cm og 50 cm, når man taler om vandtryk,
ligesom man kan være heldig ( og uheldig ).
Det er ikke rigtigt, at rammen kun er til pynt. Den stiver meget på glasset,
specielt når midterstiveren er på.

Men det er jo dit valg.... så gør du blot som du selv synes.

Mvh
Hobi

Fra : Mikkel Munk

Dato : 08-05-05 16:40

> [...]
> inden du sender den. Alle har interesse i, at du staver og formulerer
> dig, så godt du kan. På den måde forstås det lettere, hvad du skriver.

Jamen, sidder mitdersprossen ikke fast i rammen? Hvis bare rammen er af
kosmetiske årsager, ville det ikke virke mærkeligt, at fastgøre denne til
noget der i virkeligheden ikke holder akvariet sammen??? Ville det ikke???

M:

Fra : Carsten Gall

Dato : 08-05-05 17:13

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> mener at være blevet fortalt at den først sættes på med en centerpresse
> efter at akvariet er blevet limet.

Med mindre de har lavet helt om på akvarierne, så laves rammen først og
glasset lægges i bagefter.
Hvis du tænker dig lidt om, vil du nok også kunne se det meget besværlige
i at lave akvariet og derefter
sætte en ramme uden om. Vinklerne som holder rammen sammen, skal presses
ind i aluminiumen, og det er lidt svært, hvis den sættes uden på et limet
akvarie.

Carsten

Fra : Esben Sebastian Karl~

Dato : 08-05-05 20:34

Hej,

du må for guds skyld ikke fjerne midtersprossen på akvariet, så kommer
akvariet til at stå og vride i samlingerne, og du vil på et tidspunkte have
et utæt akvarium.

mvh
Esben