SELECT efter INSERT
Fra : Jens Vestergaard

Dato : 08-05-05 16:35

Hejsa,

Det er måske lidt OT, men jeg orker ikke lige læse en hel SQL-gruppe
igennem.

Altså, hvis jeg netop - i kode - har tilføjet en post i en tabel med en
INSERT-sætning og denne post har autonummerering, hvordan får jeg så nemmest
fat i lige netop den post umiddelbart efter med en SELECT-sætning? Der er
ikke andet unikt ved den end autonummeret.

Jeg *kunne* jo søge efter det højeste autonummer, men det kræver jo, at jeg
er den eneste med adgang, og det kan jeg ikke regne med.

Jens Vestergaard (mailadr i dette indlæg er ikke gyldig!)
Døgnets jernbanenyheder: www.railsoft.dk/medier.asp

Fra : Reidar Kind

Dato : 08-05-05 17:01

"Jens Vestergaard" <j@railsoft.dk> wrote in message
> [...]
> fat i lige netop den post umiddelbart efter med en SELECT-sætning? Der er
> ikke andet unikt ved den end autonummeret.

Hvaslags DB bruker du? Dersom du bruker mySql så kan du bruke;
SELECT LAST_INSERT_ID()
For å finne verdien til siste id som er laget med den bestemte connection.

-Reidar

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 08-05-05 17:13

I news:lJqfe.242$9J.37536@juliett.dax.net,
skrev Reidar Kind <reidar@kind.no>:

> Hvaslags DB bruker du? Dersom du bruker mySql så kan du bruke;

Ja, sorry - det er en Access 2000

> SELECT LAST_INSERT_ID()

Den duer vist ikke i Access, desværre...
Men findes der en tilsvarende, som jeg ikke er opmærksom på?

Fra : Reidar Kind

Dato : 08-05-05 17:27

>I news:lJqfe.242$9J.37536@juliett.dax.net,

> Ja, sorry - det er en Access 2000

> Den duer vist ikke i Access, desværre...
> Men findes der en tilsvarende, som jeg ikke er opmærksom på?

Har googlet litt og funnet:
select @@identity

http://www.access-programmers.co.uk/forums/showthread.php?p=377961#post377961

-Reidar

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 08-05-05 18:06

I news:h5rfe.243$9J.37368@juliett.dax.net,
skrev Reidar Kind <reidar@kind.no>:

> [...]

Bravo! Det ser sq ud til at virke

Jeg tester i hvert fald lidt på det... Mange tak!