Adgang Til Windows Share Fra Linux
Fra : John Madsen

Dato : 23-11-00 22:33

Hvordan får jeg adgang til en windows-share i linux ?
-
Er det en indlagt service jeg ikke kender til ?
-
Eller er der et extra prog til det, som jeg kan få fat i ?

Fra : N/A

Dato : 24-11-00 23:52

Fra : Lars Overgaard

Dato : 24-11-00 23:52

Tonny Sejr Kromann wrote:

> # mkdir /mnt/samba
> # mount -t smbfs //johns_pc/c /mnt/samba
> # cp /home/john/downloads/* /mnt/samba

Hvis man så putter "mount -t smbfs //johns_pc/c /mnt/samba" i /etc/fstab,
så burde den vel klare skidtet nogenlunde af sig selv, right?
Sjovt nok så har jeg et lille netværk, hvor det virker fint mod en Win98-pc
men ikke mod en WinMe-pc.

Gad nok vide, hvad der går galt.

/Lars.

Fra : N/A

Dato : 25-11-00 00:40

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 25-11-00 00:40

"Mr. Funny" wrote:

> Den kendte jeg ikke, man skal det ikke være
> mount -t smbfs \\\\johns_pc\\c /mnt/samba eller er det bare mig?

Det er vist bare dig

> Du bruger software fra microsoft, og de har ændret standarten.

Er der ikke også en standard der siger at standart ikke er nogen
standard?
Eller er det bare mig?

--
Tonny

Fra : Lars Overgaard

Dato : 25-11-00 00:44

Tonny Sejr Kromann wrote:

> Det er vist bare dig

> Er der ikke også en standard der siger at standart ikke er nogen
> standard?
> Eller er det bare mig?

Men hvordan skal det helt nøjagtigt se ud i /etc/fstab?

Jeg kan tilsyneladende mounte fra prompten med både
mount -t smbfs //johns_pc/c /mnt/samba
og
mount -t smbfs \\\\johns_pc\\c /mnt/samba

Når jeg så smider noget tilsvarende ind i /etc/fstab, så fejler den under
opstart, og der bliver ikke mountet en dyt.

Jeg har prøvet lidt forskelligt, men lige nu ser den således ud:
//johns_pc/c /mnt/samba smbfs 0 0

/Lars

Fra : N/A

Dato : 25-11-00 01:12

Fra : Lars Overgaard

Dato : 25-11-00 01:12

Mr. Funny wrote:

> Tja, den virkede ikke for mig, måske fordi at der er password på de shares
> jeg ønsker adgang til. Findes der en løsning på det?
> Ligenu bruger jeg et script, som jeg kan køre som root, der kalder
> smbmount.
>
> - Chano Andersen

Og her er så løsningen:
//johns_pc/c /mnt/samba smbfs user,exec,dev,suid,rw 1 1

Tak for hjælp og inspiration

/Lars

Fra : N/A

Dato : 25-11-00 01:24

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 25-11-00 01:24

> Det gælder nok hvis man taler om MS, men jeg ved ikke med andre

Du misforstår det vist. Jeg var ret meget off-topic og ovre i
retstavning.
"standart" vs. "standard".

--
Tonny

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 25-11-00 12:38

Tonny Sejr Kromann <tkromann@worldonline.dk> writes:

> Du misforstår det vist. Jeg var ret meget off-topic og ovre i
> retstavning.
> "standart" vs. "standard".

Nåja, men man kan da godt have en standard for standarter. 1.maj er de
fx. gerne røde med gul skrift.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : N/A

Dato : 25-11-00 23:53

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 25-11-00 23:53

Simon Kristensen <simonkr@iname.com> writes:

> Nu har jeg gået til 1. maj demonstrationer hele mit liv, og jeg tror
> endnu ikke, at jeg har set en standart (en rytterfane for de
> uinviede). Folk plejer normalt at lade hestene blive hjemme

Ørhm - detøhkaddagotvæduharret...

Jeg troede nu at fanetypen også kunne bæres til fods. Må checke med et
leksikon ved lejlighed. På Engelsk har vi (der staves både det ene og det
andet med d)

Main Entry: 1stan·dard
Pronunciation: 'stan-d&rd
Function: noun
Etymology: Middle English, from Old French estandard rallying point,
standard, of Germanic origin; akin to Old English standan to stand
and to Old English ord point -- more at ODD
Date: 12th century
1 : a conspicuous object (as a banner) formerly carried at the top of
a pole and used to mark a rallying point especially in battle or to
serve as an emblem
2 a : a long narrow tapering flag that is personal to an individual
or corporation and bears heraldic devices b : the personal flag of the
head of a state or of a member of a royal family c : an organization
flag carried by a mounted or motorized military unit d : BANNER

Fra : Simon Kristensen

Dato : 26-11-00 12:43

Peter Dalgaard BSA <p.dalgaard@biostat.ku.dk> writes:

> Ørhm - detøhkaddagotvæduharret...

Det har jeg ifølge Gyldendals Fremmedordbog, 10. udgave. Her står:

Stan'dart -en, -er [-'d\alpha r't](fra ofr. estandart (fr. êtendard),
af lat. ex'tendere udbrede, udspænde) rytterfane; i jægersprog om
rævens, mårens og ilderens hale.

> Jeg troede nu at fanetypen også kunne bæres til fods.

Så skal man vist være en ræv, mår eller ilder

> Må checke med et leksikon ved lejlighed.

Lademanns Leksikon er gået online nu. Uheldigvis er det med betaling
udover prøveperioden, og der er ovenikøbet serverproblemer, så men kan
ikke melde sig til.

Ha' det

Simon

FUT: dk.kultur.sprog

--
The good Christian should beware of mathematicians, and all those who
make empty prophecies. The danger already exists that the