Hjælp til ide-controller
Fra : KPK

Dato : 27-05-01 02:28

Min Compaq Presario 5676 kan kun supporte en 20 GB harddisk. Jeg har efter
Compaqs anbefaling købt en IDE-controller til at sætte i et pci slot så jeg
kunne bruge min nye 40 GB harddisk. Jeg har installeret hardware og software
og bruger stadig min originale harddisk indtil jeg får det til at funke. Når
jeg starter op kan systemet ikke se harddisken. Når det fortsætter får jeg
information om IDE-controlleren som synes at vise den virker korrekt, men så
får jeg 'non system diskette error'.
Installatisonvejledningen for Sandberg IDE-controller er fulgt, bortset fra
een ting 'husk at sætte pin1 til pin1* hvad i alverden betyder det - hvad er
en *pin* ??? eller hvad gør jeg forkert - er der nogen der kan hjælpe ? jeg
har prøvet næsten alt, mener jeg selv - Please help me

Fra : Picarden

Dato : 27-05-01 09:45

En *pin* kan vel oversættes som *forbindelsesben* eller blot *ben*. Stikket
på din ide-controller og harddisk, har 40 *ben*. Kig på printet på både din
ide-controller og harddisk, det er som regel markeret i hvilken side *ben1*
befinder sig.

Så hvis det er det der er galt, skal kablet vendes på enten controlleren
eller harddisken.

Håber det afhjælper problemet

Fra : ZiCoN

Dato : 27-05-01 10:11

Den røde 'tråd' på lakrids ledningen er pin 1 .... du kan se på kortet hvad
der er 1...

Fra : Picarden

Dato : 27-05-01 11:28

Har du iøvrigt undersøgt om fdisk kan "se" den nye harddisk?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-05-01 19:47

KPK skrev...

>Når det fortsætter får jeg
>information om IDE-controlleren som synes at vise den virker korrekt,
>men så får jeg 'non system diskette error'.

Har du kørt fdisk og formateret din nye harddisk?

--
kent Oldhoj - Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : ab

Dato : 08-06-01 17:59

I tilfælde med problemer ved harddiske, der ikke understøttes af bios´en,
har jeg haft gode erfaringer - også i Skumpak - med harddiskutil-programmer
fra f.eks. Maxtor.
Så er bios´en stort set ligeglad med hvilken harddisk, der er sat til.

Ja, og så er det jo en Compaq

MVH ab