Linux sammen med Win2K og Win98
Fra : KA

Dato : 22-11-00 21:57

Kan det lade sig gøre at indstallere Linux sammen med Win98 og Win2K.?
Win98 og Win2K kører på samme partion. Og Win2K har lavet en boot-menu hvor
man vælger mellem dem.
Men den boot menu kan vel egentlig ikke ligge i boot-sectoren, da de som
sagt er installeret på samme partion...???!?

--
Mvh. Kenneth
Kenneth_andersen@mailme.dk

Fra : Martin A

Dato : 23-11-00 09:28

Det nemmeste er måske at lave en boot diskette
under linux installationen og så ikke bruge
LILO. Du kan nemlig risikere at du ikke kan
starte windows efter at LILO har været der..

Martin

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 23-11-00 23:52

Hvis f.eks. en linux installation skulle ødelægge din Master Boot Record
(mbr) kan du ved at boote fra w2k cd'en kalde en "rescue console" frem.
Kør "fixmbr" så fungerer det igen.

Fra : KA

Dato : 24-11-00 17:36

> Hvis f.eks. en linux installation skulle ødelægge din Master Boot Record
> (mbr) kan du ved at boote fra w2k cd'en kalde en "rescue console" frem.
> Kør "fixmbr" så fungerer det igen.

? Hvad er en Rescue console...? En dos prompt.?
Hvordan skulle jeg starte Win2K hvis min mbr er ødelagt.?

Kenneth

Fra : Morten Breum Mikkels~

Dato : 23-11-00 09:46

In article <MqWS5.6459$zs.211912@twister.sunsite.auc.dk>, "KA"
<kenneth_andersen@vip.cybercity.dk> wrote:

> Kan det lade sig gøre at indstallere Linux sammen med Win98 og Win2K.?
> Win98 og Win2K kører på samme partion.

Jeg har det. Installerede først windows'erne, og dernæst linux.
WinBoot-menuen lægger sig ikke i mbr som standard, for jeg har intet
ekstra gjort for at få det til at køre.
Når jeg ved lilo-prompten vælger windows, kommer windows-bootmenuen...
--
/Morten
As long as there are tests, there will be prayer in public schools

Fra : KA

Dato : 23-11-00 10:59

Kanon. Det er rart at vide sådan nogle ting inden man starter!

Fra : Lars Kristensen

Dato : 23-11-00 00:42

"KA" <kenneth_andersen@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Kan det lade sig gøre at indstallere Linux sammen med Win98 og Win2K.?

Ja, gør det selv!

> Win98 og Win2K kører på samme partion. Og Win2K har lavet en boot-menu
hvor
> man vælger mellem dem.

Jeg bruger nu en partition til hver af Winblow$, en datapartition/disk og så
de partitionere LinuxRH bruger. Det kører fint.
Hvis du partitionere din Hd fra en bootdisk til en passende størrelse FAT32
til din Win98 og installere herpå. Dernæst installere W2k på en passende
størrelse partition og tilsidst Linux på passende størrelser partitioner og
Lilo i MBR'en, så skulle det virke. Det gjorde det i hvert fald for mig.

Lars

Fra : KA

Dato : 24-11-00 17:36

> [...]

og
> Lilo i MBR'en, så skulle det virke. Det gjorde det i hvert fald for mig.

Problemet er bare at jeg ikke ønsker at partionere om nu...så skal jeg til
at installere både Win98 og Win2K og lave alle de instillinger man nu har en
gang til.
Det tager for meget tid syntes jeg.
Linux kan vel godt installeres på 1 partion...?
Eller kan jeg ændre i 1 af mine partioner uden at den første partion på
disken ryger sig en tur.??

Kenneth

Fra : Lars Kristensen

Dato : 27-11-00 23:47

"KA" <kenneth_andersen@vip.cybercity.dk> wrote in message
<snip mit gamle>
> [...]
> at installere både Win98 og Win2K og lave alle de instillinger man nu har

Delvist rigtigt! Der findes jo værktøjer der kan lave om på eksisterende
partitioner. Et sådan kunne være PartitionMagic eller Fips. Sidstnævnte kan
findes her:
http://www.igd.fhg.de/~aschaefe/fips/

> Det tager for meget tid syntes jeg.

Jeps

> Linux kan vel godt installeres på 1 partion...?
To, en / (root) og en swap. En swap kan vel principielt godt udelades (et
gæt) men er ikke sikker på det er en god idet - især ikke hvis du har meget
lidt hukommelse i 'puteren.

> Eller kan jeg ændre i 1 af mine partioner uden at den første partion på
> disken ryger sig en tur.??
Jeps - læs op over!

Mvh
Lars

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 29-11-00 01:43

On Fri, 24 Nov 2000 16:36:20 GMT, KA <kenneth_andersen@vip.cybercity.dk> wrote:

> Problemet er bare at jeg ikke ønsker at partionere om nu...

Mandrake Linux (og sikkert også andre) tilbyder at installere sig
selv på dit C: drev som en fil, måske en nem løsning?
http://www.linux-mandrake.com/

Stig