SQL sætning med special tegn?
Fra : Morten

Dato : 26-04-05 23:02

Hej

Jeg skal køre denne sætning i ASP, men den vil ikke acceptere bindestregen
.... hvad gør jeg?

"SELECT * INTO B-test FROM x"

Jeg har også brug for at bruge mellemrum som her:

"SELECT * INTO b test FROM x"

Nogen der kan hjælpe?

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Troels Arvin

Dato : 27-04-05 00:06

On Wed, 27 Apr 2005 00:01:39 +0200, Morten wrote:

> Jeg skal køre denne sætning i ASP, men den vil ikke acceptere bindestregen
> ... hvad gør jeg?
>
> "SELECT * INTO B-test FROM x"

I standard SQL sætter man dobbeltanførselstegn omkring identifiers (fx.
kolonnenavne), hvis man har identifiers med sære navne.

Desværre er der DBMSer, der har valgt at benytte andre
identifier delimiters end dobbeltanførselstegn. Fx. vil MSSQL helst have,
at man sætter [ og ] omkring dem, mens man i MySQL sætter back-ticks (`)
omkring besværlige identifiers.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-04-05 09:55

Troels Arvin skrev:

> Fx. vil MSSQL helst have, at man sætter [ og ] omkring dem

MS Access bruger samme konvention.

Morten: Du har ikke angivet hvilken database du bruger (eller den
fejlmeddelelse du får fra asp-parseren). Som det fremgår af tråden har
den en vis betydning her. Hvis du bruger en database der ikke er nævnt i
en af kommentarerne (og standardmetoden som Troels Arvin beskrev, ikke
virker), så fortæl hvilken udgave det er.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-04-05 10:00

Morten skrev:

> Jeg skal køre denne sætning i ASP, men den vil ikke acceptere bindestregen
> ... hvad gør jeg?

Generelt er det bedst at undgå "besværlige" tegn og reserverede ord i
objektnavne (fx tabeller og felter). Troels har beskrevet hvordan man
kan gøre det alligevel (bemærk at Access anvender samme konvention som
MSSQL her).

> "SELECT * INTO B-test FROM x"

Hvis du anvender Access eller MSSQL skal ovenstående skrives således:

   "SELECT * INTO [B-test] FROM x"

Det er samme syntaks ved mellemrum i feltnavnet - samt ved feltnavne der
også er reserverede ord (fx "by").

I MSSQL og Access (og sikkert også i andre systemer) er der i øvrigt
ikke noget i vejen for at escape alle objektnavne. Man kan derfor både
skrive:

   SELECT foo FROM bar

- og

   SELECT [foo] FROM [bar]