MSSQL server2000 - valg af collation?
Fra : Torben

Dato : 19-04-05 09:07

Hej NG!

Til et CMS system har jeg en database, som i øjeblikket kører på
danish_nowegian collation. Det giver mig en del problemer med polske
specialtegn, idet de ikke gemmes korrekt.

Jeg vil derfor lave en ny database, som bedre håndterer den slags.
Spørgsmålet er bare hvilken Collation skal jeg vælge for bedst at kunne
understøtte de specialtegn, som findes her i Europa? Skal jeg ud i noget
"Latin", i givet fald hvilken, for der er jo mange at vælge mellem?

På forhånd tak.
M.v.h.
Torben

Fra : Troels Arvin

Dato : 19-04-05 09:30

On Tue, 19 Apr 2005 10:06:58 +0200, Torben wrote:

> [...]
> understøtte de specialtegn, som findes her i Europa? Skal jeg ud i noget
> "Latin", i givet fald hvilken, for der er jo mange at vælge mellem?

Collation og tegnsæt er to forskellige ting. Collation handler fx. om,
hvordan strenge sorteres: Skal aa sorteres før eller efter b? - På dansk
er svaret ja (fordi aa=å), mens det næppe er tilfældet på mange andre
sprog. Omvendt kan der på forskellige sprog være forskellige regler for,
hvordan tegn med og uden accenter sorteres.

Se http://www.dbazine.com/gulutzan1.shtml og
http://www.dbazine.com/gulutzen1a.html

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-04-05 18:11

On Tue, 19 Apr 2005 10:30:09 +0200, Troels Arvin <troels@arvin.dk>
wrote:

>Skal aa sorteres før eller efter b? - På dansk
>er svaret ja (fordi aa=å), mens det næppe er tilfældet på mange andre
>sprog.

... forudsat at aa udtales som å; afrikaans skal fx sorteres foran
afrikansk.

Konklusionen er, at vi har tabt på dansk mht. automatisk sortering

--
- Peter Brodersen