[MySQL] Korrekt måde at indsætte dato
Fra : Martin

Dato : 13-04-05 02:18

Halløjsa...

Jeg har lige et lille spørgsmål, jeg har 3 variabler fra en PHP side kaldet:
$year = "2005";
$month = "4";
$day = "13";

Hvordan er den korrekte måde at indsætte disse 3 variabler i et DATE
felt i MySQL ?

Jeg bruger nu $year-$month-$day

MEN da jeg har 2 forskellige databaser (begge mysql) men det ene med
LATIN1_swedish og den anden med LATIIN1_danish (tror jeg nok de hedder)

Når jeg ser rækkerne i phpmyadmin på de 2 forskellige servere, så står
den ene tabel (den med swedish) yyyy-mm-dd og den anden (den med danish)
dd-mm-yyyy

Ser meget mærkeligt ud - også får mig :)

En der kan hjælpe til en korrekt måde at indsætte datoer på en tabel med
DATE felt

Fra : jesper

Dato : 13-04-05 02:27

Martin wrote:

> [...]
>
> Ser meget mærkeligt ud - også får mig :)
>
> En der kan hjælpe til en korrekt måde at indsætte datoer på en tabel med
Er det ikke LOCALES , dvs skriver man i Sverige ikke 4 apr. 04/09 ?
For at de danske datoer skal kunne sorteres fornuftig bliver det så
dd-mm-yyyy, henholdvis de svenske yyyy-mm-dd

Fra : Martin

Dato : 13-04-05 05:27

jesper wrote:

> Er det ikke LOCALES , dvs skriver man i Sverige ikke 4 apr. 04/09 ?
> For at de danske datoer skal kunne sorteres fornuftig bliver det så
> dd-mm-yyyy, henholdvis de svenske yyyy-mm-dd

i phpmyadmin er det angivet under punktet Collation latin1_swedish_ci