Bruge MySQL kommercielt
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-04-05 18:19

Jeg har kigget lidt rundt på MySQL's website men kan ikke finde ud af
reglerne ang. kommercielt software der benytter MySQL.

Det drejer sig om et webbaseret (ASP.NET) system der benytter en
MySQL database til at gemme data i. Skal man købe prolicenser (non-
gpl) før man må det eller hvordan hænger systemet sammen ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"You know the world is going crazy when the best rapper is a white

Fra : Troels Arvin

Dato : 10-04-05 20:29

On Sun, 10 Apr 2005 17:18:33 +0000, Henrik Stidsen wrote:

> Det drejer sig om et webbaseret (ASP.NET) system der benytter en
> MySQL database til at gemme data i. Skal man købe prolicenser (non-
> gpl) før man må det eller hvordan hænger systemet sammen ?

Uden at være ekspert i GPL, endsige MySQL's tolkning af GPL: Hvis du
bundle'r MySQL med din løsning og din kode ikke har GPL-licens, er jeg
ret sikker på, at du skal have pro-licenser. Og det er vel egentlig OK.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-04-05 19:45

Troels Arvin <troels@arvin.dk> wrote in

> [...]
> Hvis du bundle'r MySQL med din løsning og din kode ikke har
> GPL-licens, er jeg ret sikker på, at du skal have pro-licenser.

Jeg tror ikke vores brug falder under bundling - og dog, det er en
færdig løsning der skal leveres. Dog er MySQL ikke en fastlåst del af
systemet.

Men hvis vi udgiver systemet under GPL er vi vel på den sikre side ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"People think it must be easy being a super genious, but they don't

Fra : Troels Arvin

Dato : 11-04-05 20:33

On Mon, 11 Apr 2005 18:45:28 +0000, Henrik Stidsen wrote:

> Men hvis vi udgiver systemet under GPL er vi vel på den sikre side ?

Det vil jeg mene. Men det ville nok være bedst at forhøre sig hos MySQL
AB.

Fra : jesper

Dato : 10-04-05 21:35

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> MySQL database til at gemme data i. Skal man købe prolicenser (non-
> gpl) før man må det eller hvordan hænger systemet sammen ?

postgresql er under bsd licens, tag da den!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-04-05 19:44

jesper <jesper@altern.org> wrote in

> postgresql er under bsd licens, tag da den!

Har du en PostgreSQL driver til .NET ? (nej, ODBC gælder ikke)

Iøvrigt glemte du lige at fortælle hvorfor du mener en BSD licens
hjælper os i forhold til MySQL's licens.

Fra : Troels Arvin

Dato : 11-04-05 20:38

On Mon, 11 Apr 2005 18:44:05 +0000, Henrik Stidsen wrote:

> Har du en PostgreSQL driver til .NET ? (nej, ODBC gælder ikke)

Der skal ikke meget googling eller surfing på PostgreSQL's site for at
finde http://gborg.postgresql.org/project/npgsql/projdisplay.php

> Iøvrigt glemte du lige at fortælle hvorfor du mener en BSD licens
> hjælper os i forhold til MySQL's licens.

Mon ikke han hentydede til, at databaseverdenen er større end blot ét
produkt?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-04-05 19:25

> Mon ikke han hentydede til, at databaseverdenen er større end
> blot ét produkt?

Det lød ikke umidelbart sådan...

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"

Fra : jesper

Dato : 11-04-05 21:37

Henrik Stidsen wrote:

> jesper <jesper@altern.org> wrote in

> Har du en PostgreSQL driver til .NET ? (nej, ODBC gælder ikke)
>
> Iøvrigt glemte du lige at fortælle hvorfor du mener en BSD licens
> hjælper os i forhold til MySQL's licens.
Fordi BSD licensen er helt anderledes en GPL, man må gøre alt med
BSD-lincensede programmer, så længe man ikke siger man selv skrev dem.
Jvf. Mac-OS-X der bygger på BSD Operativ systemet.
mvh
Jesper

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-04-05 19:26

> Fordi BSD licensen er helt anderledes en GPL, man må gøre alt
> med BSD-lincensede programmer, så længe man ikke siger man selv
> skrev dem. Jvf. Mac-OS-X der bygger på BSD Operativ systemet.

Ja det lyder jo umidelbart lækkert når nu MySQL's kommercielle licens
koster 500€ :/

Fra : Martin Hjort Eriksen

Dato : 11-04-05 23:30

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> MySQL database til at gemme data i. Skal man købe prolicenser (non-
> gpl) før man må det eller hvordan hænger systemet sammen ?

Så længe jeres produkt ikke er afledt af MySQL er der ingen problemer
overhovedet. Dvs. meget groft sagt f.eks. at i har lavet jeres egen
DBMS, hvor i har brugt MySQL kode som grundlag. Har i et produkt, hvor
MySQL bare bruges som backend, er der overhovedet ingen problemer.

Selvom det stadig vil være lækkert hvis i udgav jeres software under et
OSI godkendt licens.

mvh

Martin Hjort Eriksen
www.hardcoder.dk

Fra : Troels Arvin

Dato : 12-04-05 00:27

On Tue, 12 Apr 2005 00:30:18 +0200, Martin Hjort Eriksen wrote:

> Har i et produkt, hvor
> MySQL bare bruges som backend, er der overhovedet ingen problemer.

Det er ikke rigtigt. I og med at MySQL fra og med generation 4 har ændret
licensen for deres client-libraries fra LGPL til GPL, skal din applikation
være GPL'ed, hvis du benytter MySQL og distribuerer applikationen. Visse
undtagelser eksisterer (du kan fx. også vælge at udgive din software
under PHP-licensen), men generelt: Alle dele af din applikation skal være
GPL'ed, for at du kan distribuere din applikation uden at købe en
MySQL-licens.

Fra http://www.mysql.com/company/legal/licensing/ :

If you distribute a proprietary application in any way, and you
are not licensing and distributing your source code under GPL,
you need to purchase a commercial license of MySQL

Fra : Harald

Dato : 12-04-05 11:04

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> under PHP-licensen), men generelt: Alle dele af din applikation skal være
> GPL'ed, for at du kan distribuere din applikation uden at købe en

Hvis man nu ikke sælger sin applikation sammen med MySQL men gør opmærksomt
på i dokumentationen at MySQL skal benyttes men det er op til den enkelte
bruger selv at download MySQL og installere denne.

/HK

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-04-05 19:27

"Harald" <nomail@noname.dk> wrote in

> Hvis man nu ikke sælger sin applikation sammen med MySQL men gør
> opmærksomt på i dokumentationen at MySQL skal benyttes men det
> er op til den enkelte bruger selv at download MySQL og
> installere denne.

Rigtigt - men driverne er også omfattet af licensen så man skal jo
også lade brugeren selv om at downloade og opsætte dem...

Fra : Harald

Dato : 13-04-05 17:41

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> "Harald" <nomail@noname.dk> wrote in

> Rigtigt - men driverne er også omfattet af licensen så man skal jo
> også lade brugeren selv om at downloade og opsætte dem...

Hvilke drivere er det?

/HK

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-04-05 23:49

> Hvilke drivere er det?

Connector/NET - MySQL's egen ADO.NET databasedriver

http://www.mysql.com/products/connector/net/

"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at
blive virkelighed. Man kan ikke lave omelet af hårdkogte æg."
[Charles De Gaulle]

Fra : Harald

Dato : 15-04-05 22:32

> "Harald" <nomail@noname.dk> wrote in

> Connector/NET - MySQL's egen ADO.NET databasedriver
>
> http://www.mysql.com/products/connector/net/

Ok, det er så ikke nogle jeg bruger. Jeg bruger kun en Borland dbExpress
MySQL driver som der så vidt jeg ved ikke kræves nogen licens til.

/HK