mysql cluster
Fra : tonny jørgensen

Dato : 09-04-05 21:42

undskyld spørgemål er på engelsk men jeg har posted det på en anden engelsk
sproget gruppe også

i understand i can run this cluster setup with x number of nodes, and
failover will work if one node is down.

but what happens when the node gets up again, how will the lost data be
submitted to the node so it is in sync with the other nodes ?

der står en masse om cluster backup osv osv i dokumentationen men det jeg
reelt vil vide er hvordan jeg får en ndb node i sync med de andre noder igen
og med i clusteret.

- Tonnt, www.jegergud.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-04-05 09:59

"tonny jørgensen" wrote

> der står en masse om cluster backup osv osv i dokumentationen men det jeg
> reelt vil vide er hvordan jeg får en ndb node i sync med de andre noder
> igen og med i clusteret.

Har du nogle links til mySQL i cluster?
Jeg går udfra at det failover cluster?

Normalt når man har et failover cluster så ligger data på en shared disk
(SAN el lign) og kun een node er reelt aktiv

- Peter

Fra : Tonny Jørgensen

Dato : 11-04-05 15:58

> [...]
>
> Normalt når man har et failover cluster så ligger data på en shared disk
> (SAN el lign) og kun een node er reelt aktiv

Der er et link her:

http://www.mysql.com/products/cluster/

Jeg har kigget lidt rundt der uden at kunne finde svaret.

Der er vist mulighed for både at placere selve storage på et SAN, eller have
data liggende på alle noderne.

- Tonny, www.jegergud.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-04-05 22:20

"Tonny Jørgensen" wrote

> Der er et link her:
> http://www.mysql.com/products/cluster/

Hmm man skal signe op for at få noget info
Man kan ikke bruge en fake mailadresse da fx whitepaper bliver sendt til en
pr email

> Jeg har kigget lidt rundt der uden at kunne finde svaret.

> Der er vist mulighed for både at placere selve storage på et SAN, eller
> have data liggende på alle noderne.

Hmmm

Et standard mssql failover cluster uden de vilde dikkedarer er koblet på et
SAN
SAN kan evt opbygges så man ikke har single point of failure her

OS ligger lokalt
Delt qurom disk til cluster data
Delt data disk til databaser

Tre netkort i hver maskine
1 kort til kommunikation mellem noderne
2 kort på hvert sit segment

Ved evt failover er data skrevet i transactionsloggen der ligger på det
fælles storage
Den anden node tager og fortsætter uden at rulle backup eller andet

Rent teoretisk kan der da blive tab af data, men det er ikke værre end hvis
fx en standard mssql lukkes ned/genstartes
Imho skal man snarere se på klienten hvis man har brug for noget mere
hysterisk en ovenstående

HTH