**URGENT**Min PC gik ned efter en BIOS-opd~
Fra : Zulfqar Ali Ahmad

Dato : 26-05-01 22:17

Jeg opdaterede nin PC med et MB fra Microstar (MSI K7T Pro 2-A) i
sidste uge med den seneste BIOS-version, som er 2.7 Efterfølgende
ville jeg reboote PC'en hvilket resulterede i, a min PC ingenting
viser når den tændes....total sort skærm

Min konfiguration ser således ud:
CPU: AMD Athlon Thunderbirdd 1000 Mhz
Bundkort: Microstar(MSI) K7T Pro 2-A (Main Bios: Award Modular BIOS
v6.00PG)
Chipset: VIA Apollo KT133 PCI Chipset
RAM: 256 (2x128) MB Apacer VCM RAM
Skærmkort: ATI Radeon 256, 32 MB DDR RAM
Lydkort: Creative SB Live 1024
Skærm: Sony E400
DVD-drev: Pioneer DVD-ROM ATAPIModel DVD-105S
Harddisk: Maxtor +45 30.7 GB - UDMA/100 - 7200/2048KB
Mus: Logitech Mouseman Optical USB
Tastatur: IBM Model 10K3853, 106-Key Stealth Black Preferred USB
Keyboard with
2-Port USB Hub
Højttalere: Phillips Multimedia 2.3
Kabinet: Miditower fra Noise Control m. Siverrado 50+PAPST 330 W PSU

Er der mon nogen, som oplevet noget lignede og i så fald: Hvad kan jeg
gøre for, at få min PC op at køre igen.........eller der er måske
nogle kloge hoveder, som kan gi' et par gode råd

Alle svar vil blive vel modtaget, da situationen p.t. er er ret
kritisk og jeg selv er meget desperat

Mange venlige hilsener fra
Ali

Fra : Morten Ovi

Dato : 26-05-01 23:56

"Zulfqar Ali Ahmad" <a1awan@hotmail.com> somehow mumbled:

> [...]
> ville jeg reboote PC'en hvilket resulterede i, a min PC ingenting
> viser når den tændes....total sort skærm

Har du prøvet at holde Home-tasten [1] inde når du starter computeren op?

Har du prøvet at slette/sætte CMOS til default, ved at kortslutte en bestemt
jumper som du kan finde i manualen?

[1] Eller hvad din producent bruger af knap til at resette BIOS'en med.

FUT: dk.edb.hardware

--
Ovi

Fra : Flemming M. Hansen

Dato : 27-05-01 11:05

Er du sikker på at det er hometasten, ellers lyder dit bud såmænd rimeligt
nok.

Flash programmerne er ellers brugervenlige nok, så hvis der ikke er en
fejlmelding her, mener jeg at du er inde på noget rigtigt.

Kan ikke lige huske hvilket fif jeg lavede med min søns computer (Abit
KT7-raid),
mener selv at det er insert eller backspace eller begge.

Maskinen skal vist også stå uden strøm i et par minutter inden det man
starter på denne måde.

Flemming M. Hansen
Kbh. NV.

Fra : Morten Ovi

Dato : 27-05-01 11:13

"Flemming M. Hansen" <sokker@hansen.mail.dk> somehow mumbled:

> Er du sikker på at det er hometasten, ellers lyder dit bud såmænd rimeligt
> nok.

Jeg tror faktisk at jeg mente Insert-taste, men det lader til at Zulfqar har nok
tid til at finde ud af hvilken knap det er...

> Flash programmerne er ellers brugervenlige nok, så hvis der ikke er en
> fejlmelding her, mener jeg at du er inde på noget rigtigt.

Hvad siger du, Zulfqar? Gik det galt under brænding?

> Maskinen skal vist også stå uden strøm i et par minutter inden det man
> starter på denne måde.

Tja...joooeee (worst-case). Det med jumperen er i hvert fald en god ide at
prøve!

--
Morten Ovi

Fra : Zulfqar Ali Ahmad

Dato : 27-05-01 22:15

Allerførst vil jeg gerne takke for alle bidragene hér i gruppen
Det var, for mig yderst motiverende, at se hvorledes I alle har givet
jeres respektive bud på en løsning......takker mange gange
Nu forholder det sig, således at jeg p.t befinder mig i Qom, Iran på
et studieophold. Her er der desværre ikke de store muligheder for at
flashe BIOS-chippen. Desuden har jeg indleveret PC hos en tekniker,
som arbejder hårdt på at finde én i Teheran, som kunne være mig
behjælpelig med en sådan update. Faktisk vil jeg nok betegne mig, som
værende uduelig mht. til al det tekniske omkring PC'er Anyway, jeg
vil præsentere en ven (teknikeren) for alle de venlige indlæg og håbe
på, at vi kan få systemet p at køre igen. Ellers må jeg tage MB med
mig, når jeg kommer tilbage til DK omkring medio juni

Mht. til at holde del inde ved systemstart: det virker IKKE

Mht. hvad Morten var inde på:
en bestemt
jumper som du kan finde i manualen?
[1] Eller hvad din producent bruger af knap til at resette BIOS'en
med."<<

Hér er hvad der står i manualen om dette>:
"A battery must be used to retain the mainboard configuration in CMOS
RAM. Short 1-2 pinsof JBAT1 to restore the CMOS data.......
......Note: You can clear CMOS by shorting 2-3 pins, while the system
is off. Then return to 1-2 pin position (nogle positioner for en
knap)........
I kapitlet som beskriver AWARD BIOS SETUP, kunne jeg læse dette:
"Award BIOS ROM has a built-in Set-up program that allows users to
modify the basic system configuration. This type of information is
stored in battery-backed RAM (CMOS RAM), so that it retains the Setup
information when the power is turned off"
Nu kommer så det helt store spørgsmål: Denne type data, som kan ændres
og beskrives i ovennævnte tekst, er den i virkeligheden den samme man
opdaterer når man opdaterer sin BIOS fra nettet? ? ?. Hvis det er
tilfældet, så vil det, (som jeg opfatter det) nulstille alla BIOS
informationerne og jeg kan derefter opdatere BIOS igen (undtagen den
seneste (selvfølgelig), som var skyld i hele balladen)
Hvad ville du mene Morten? Har du forstået på samme måde som jeg??
Grunden til jeg spørger, at jeg har fået oplyst at den omtalte CMOS
RAM IKKE har noget, at gøre med den BIOS jeg vil nulstille

Mange venlige hilsener fra
Zulfqar

Fra : Morten Ovi

Dato : 28-05-01 07:07

"Zulfqar Ali Ahmad" <a1awan@hotmail.com> wrote

> [...]
> flashe BIOS-chippen. Desuden har jeg indleveret PC hos en tekniker,
> som arbejder hårdt på at finde én i Teheran, som kunne være mig

Lyder skummelt. Håber at du kan sproget

> Mht. hvad Morten var inde på:
> "Har du prøvet at slette/sætte CMOS til default, ved at kortslutte
> en bestemt
> jumper som du kan finde i manualen?"

Du skal slet ikke spekulere over al det der står i manualen. Det som en
reset af CMOS gør, er at nulstille alle (ikke allah ) de indstillinger du _selv_
har lavet, og har derfor intet med de forskellige BIOS-opdateringer at gøre.

> [...]
> .....Note: You can clear CMOS by shorting 2-3 pins, while the system
> is off. Then return to 1-2 pin position (nogle positioner for en

Find denne jumper, sluk maskinen, kortslut lortet, vent et par sekunder,
ryk jumperen tilbage til dens oprindelige position, start maskinen op og
håb på det bedste.

Finder du en løsning så husk at post den her i tråden...

Held og lykke

--
Ovi

Fra : Zulfqar Ali Ahmad

Dato : 28-05-01 16:47

"Morten Ovi" <j2elsej2fs001@sneakemail.com> wrote in message news:<9espr5$2dd$1@egon.worldonline.dk>...

> Lyder skummelt. Håber at du kan sproget

Tjooee.....jeg kan da en lille smule efterhånden.....men langt fra nok
til, at forklare den aktuelle problematik i PC'en

> Find denne jumper, sluk maskinen, kortslut lortet, vent et par sekunder,
> ryk jumperen tilbage til dens oprindelige position, start maskinen op og
> håb på det bedste.

All right....det er da forsøget værd

> Finder du en løsning så husk at post den her i tråden...

Det kan du tro jeg vil gøre .................

> Held og lykke

Tak for det
Mange venlige hilsener fra
Zulfqar

Fra : Flemming M. Hansen

Dato : 28-05-01 08:13

Ellers kunne han kigge i sin manual,

Her er hvad jeg fandt.

CHAPTER 3 AWARD ® BIOS SETUP
3-2
Entering Setup
Power on the computer and press <Del> immediately to allow you to
enter Setup. The other way to enter Setup is to power on the computer.
When the below message appears briefly at the bottom of the screen during
the POST (Power On Self Test), press <Del> key or simultaneously press
<Ctrl>, <Alt>, and <Esc> keys.
TO ENTER SETUP BEFORE BOOT, PRESS <CTRL-ALT-ESC>
OR <DEL> KEY
If the message disappears before you respond and you still wish to
enter Setup, restart the system to try again by turning it OFF then ON or
pressing the "RESET" button on the system case. You may also restart by
simultaneously pressing <Ctrl>, <Alt>, and <Delete> keys. If you do not
press the keys at the correct time and the system does not boot, an error
message will be displayed and you will again be asked to,
PRESS <F1> TO CONTINUE, <CTRL-ALT-ESC>
OR <DEL> TO ENTER SETUP
Getting Help
Main Menu
The on-line description of the highlighted setup function is displayed
at the bottom of the screen.
Status Page Setup Menu/Option Page Setup Menu
Press F1 to pop up a small help window that describes the appropri-ate
keys to use and the possible selections for the highlighted item. To exit
the Help Window, press <Esc>.

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 27-05-01 00:23

"Zulfqar Ali Ahmad" <a1awan@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ville jeg reboote PC'en hvilket resulterede i, a min PC ingenting
> viser når den tændes....total sort skærm

Du har et problem. Der skete tydeligvis en fejl under opgraderingen,
hvilket betyder at du ikke uden videre kan få din maskine op at køre
igen. Disse fejl sker en sjælden gang imellem, og er grunden til at man
altid har lidt sommerfugle i maven inden man begynder at flashe sin
Bios.

Faktisk er eneste reelle udvej, at skaffe en ny bios fra
bundkort-fabrikanten. Dette er en bekostelig affærde (typisk 3-400
kroner), og du skal regne med at det godt kan tage nogle uger

Alternativ løsning: Hvis du kender én med samme bundkort - præcist det
samme!!! - og han er rigtig flink, så kan du måske overtale ham til at
lave et "hot-swap" stunt, hvor du piller hans bios ud, mens computeren
står tændt i dos, og du sætter din egen defekte i. Herefter kan biosen
flashes igen, og forhåbentligt fungerer det bedre denne gang.

Håber du kan bruge svaret til noget, selvom den reelle hjælp nok må
siges at være mangelfuld...

mvh
Peter

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 27-05-01 09:53

> [...]
> står tændt i dos, og du sætter din egen defekte i. Herefter kan biosen
> flashes igen, og forhåbentligt fungerer det bedre denne gang.

Anden alternativ løsning: Hvis du kender en med en eprom brænder er der stor
sandsynlighed for at man kan putte den gamle bios i derfra.

/Jakob

Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 27-05-01 11:06

On Søndag 27. Maj 2001 10:52 Jakob Jeppesen decided to write:

> Anden alternativ løsning: Hvis du kender en med en eprom brænder er der
> stor sandsynlighed for at man kan putte den gamle bios i derfra.
>
> /Jakob

.... og så lige den tredje... Hvis der er et isa-slot kan den måske reddes
hvis du kan finde et gammelt isa-grafikkort...

MVH

Thomas A. Frederiksen
--
<Geekcode> Version: 3.12
GED/IT d-- s:- a-- c++++ UL++ P+ L++ E---- W++ N++ o K- w--- O M+ V?

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 27-05-01 00:54

a1awan@hotmail.com (Zulfqar Ali Ahmad) wrote:

> [...]
>ville jeg reboote PC'en hvilket resulterede i, a min PC ingenting
>viser når den tændes....total sort skærm

Hvad sker der, hvis du prøver at boote en DOS diskette? Kører drevet?

Kører drevet, hvis du uden at kunne se noget på skærmen taster:

dir <retur>

--
Svend Olaf

Fra : peter

Dato : 27-05-01 08:58

prøv at fjerne alle kort og hvis du har et gammelt isa grafikkort-hvis du
har et isa slot? sæt det i .

Kontroller din opsætning af cpu'en er den korrekt?(7,5*133 eller 10*100) på
mb.

mvh

peter

Fra : [Ex] Pita

Dato : 27-05-01 11:30

Det er højst sandsynlig en 0-flash, ved en forhalndler koster det normalt
ca. 400,- og få det lavet

Fra : Gallagher

Dato : 28-05-01 09:11

Hvis din diskettstasjon ser ut til å fungere selv om det ikke kommer noe
frem på skjermen så ville jeg prøvd nedenstående fremgangsmetode.
Prøv å lag en ren bootdisk (ingen config.sys el org. autoexec.bat)
Kopier så awdflash.exe og din biosnavn.bin til denne disketten.
Lag en .bat-fil inneholdene AWDFLASH biosnavn.bin /py /sn /cd /cp /cc
Lagre den som autoexec.bat på bootdisketten.
Boot med disketten og be til alle kjente guder at det må fungere(ved Crom,
lov at du aldri mer skal oppgradere din BIOS).
Offergaver er ikke nødvendig...
Good luck!

"Zulfqar Ali Ahmad" <a1awan@hotmail.com> skrev i melding

Fra : p0rnflake

Dato : 28-05-01 12:08

Mig bekendt understøtter MSI kort i tilfælde af defekt bios - muligheden for
at loade bios'en fra en diskette ved opstart - jeg har selv gjort det med et
MSI kort og det virkede uden problemer. Du kan finde vejledningen på deres
hjemmeside.

Fra : Zulfqar Ali Ahmad

Dato : 28-05-01 16:38

Desværre er floppydrevet også sat ude af funktion
Jeg tror derfor, at jeg vil prøve det som Morten var inde på......
mvh
Zulfqar

Fra : Bear

Dato : 30-05-01 19:54

Du skulle af en eller anden grund ikke have forsøgt at opgradere BIOS'en fra
Windows?

SELVOM PRODUCENTEN PÅSTÅR MAN KAN OPGRADERE BIOS FRA WINDOWS, SÅ LAD
VÆRE!!!!! DET KAN IKKE LADE SIG GØRE.

Skriv til Microstar. De er hurtige til at svare.

www.msi.com.tw

Bear

ICQ: 2745075