Alternativ til MySQL
Fra : Kasper Johansen

Dato : 07-04-05 21:42

Hej gruppe.

Jeg er efterhånden ved at blive lidt træt af at man nu skal til at
betale penge for MySQL.

Jeg kan kun forstille mig at de, efter en gang at have sat licens på
deres database, udvider denne med andre former for at tvinge mig, som
udvikle, til at betale for det.

Jeg ønsker så absolut ikke at støtte sådan en politik (og det er
selvfølgelig bare min mening, som jeg ikke ønsker at diskutere her (lige
nu i hvert fald)).

Findes der et godt alternativ til MySQL, som jeg kan bruge uden tab af
hastighed?

Jeg har prøvet postgresql, men syntes at den virkede langsommere. Er det
mig der har sat den forkert op, eller hvad sker der? For da jeg testede
med indsætninger af MySQL og postgresql var MySQL _betydeligt_ hurtigere.

Og SQLite har jeg også prøvet. Efter min mening var det lige til at
lukke og sk*de i.

Findes der et virkelig godt alternativ til MySQL? Eller har jeg sat
postgresql forkert op? I så fald, vil nogen være flinke og give mig et
link til opsætning så jeg får en ordentlig performance?

Eller er der nogen der gerne vil give en lille link-liste til alternativer?

--
Mvh Kasper Johansen, knj

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-04-05 22:54

On Thu, 07 Apr 2005 22:41:46 +0200, Kasper Johansen
<kasper@johansen.tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg er efterhånden ved at blive lidt træt af at man nu skal til at
>betale penge for MySQL.

Hvem skal du betale penge til?

Du kan jo selv vælge, om du vil bruge MySQL under GPL eller under en
kommerciel licens.

--
- Peter Brodersen

Fra : Troels Arvin

Dato : 08-04-05 07:57

On Thu, 07 Apr 2005 22:41:46 +0200, Kasper Johansen wrote:
> Jeg kan kun forstille mig at de, efter en gang at have sat licens på
> deres database, udvider denne med andre former for at tvinge mig, som
> udvikle, til at betale for det.

Det tror jeg ikke, de kan. Og jeg synes ikke, man kan klandre dem for at
gå fra GPL+LGPL licensform til ren GPL; det er jo ligesom deres valg.

> Jeg har prøvet postgresql, men syntes at den virkede langsommere. Er det
> mig der har sat den forkert op, eller hvad sker der? For da jeg testede
> med indsætninger af MySQL og postgresql var MySQL _betydeligt_ hurtigere.

Prøv at give et eller flere eksempler på queries, hvor du synes,
PostgreSQL var langsommelig.

PostgreSQL har enkelte, ret skøre default-indstillinger, som kan have
performance-betydning. Og så skal du huske at køre ANALYZE jævnligt (og
VACUUM ANALYZE engang imellem), hvis dine data ændrer sig meget.

På både MySQL og PostgreSQL (og andre databasesystemer) er det vigtigt
at lære at få og fortolke en forespørgsels-udførelsesplan (EXPLAIN).

Af interessante parametre med PostgreSQL er særligt:
effective_cache_size
random_page_cost

samt evt.

shared_buffers
work_mem

Default-værdien for random_page_cost er efter min erfaring sat alt for
højt i forhold til dagens hardware. Jeg sætter den rutinemæssigt til
2.5, i stedet for 4.

Du kan læse om dem her:
http://www.powerpostgresql.com/Downloads/annotated_conf_80.html

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 13-04-05 05:49

On Fri, 08 Apr 2005 08:56:45 +0200, Troels Arvin wrote:

> Af interessante parametre med PostgreSQL er særligt:

Hmm, jeg eksperimenterede med værdierne efter din anvisning, men
uden større forskel - lidt langsommere faktisk, måske skruede jeg
for langt ned for random_page_cost.

Men det tyder på at min server er config'et rimeligt og at det
mere er 'explain', som jeg skal have gang i til problembørnene.
Det ville være meget nemmere omvendt..

Har du fundet en smart måde at tune PostgreSQL serveren på? Det er
lidt tungt at skulle rette postgresql.conf og genstarte hver
gang.

> Du kan læse om dem her:
> http://www.powerpostgresql.com/Downloads/annotated_conf_80.html

Interessant side, tak.

--
Stig

Fra : Thor

Dato : 11-04-05 21:57

> Findes der et godt alternativ til MySQL, som jeg kan bruge uden tab af
> hastighed?

Hvad med Interbase?

http://mers.com

mvh Thor

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 13-04-05 06:14

On Thu, 07 Apr 2005 22:41:46 +0200, Kasper Johansen wrote:

> Jeg har prøvet postgresql, men syntes at den virkede langsommere. Er det
> mig der har sat den forkert op, eller hvad sker der?

Du skal være opmærksom på, at hvis PostgreSQL kører med
autocommit (oftest default), så commit'er den efter hver eneste
update/delete/insert. Og commit's er dyre i drift, så du kan ikke
direkte bruge MySQL kode til PostgreSQL og forvente samme
performance - autocommit skal disables og der skal lidt
transaktioner til, som minimum.

Det gælder generelt for transaktionsorienterede databaser (at
autocommit koster massiv performance) og altså ikke PostgreSQL's
skyld.

> Findes der et virkelig godt alternativ til MySQL?

Både Firebird/Interbase og PostgreSQL er langt mere kapable - du
får en masse af det, som de kommercielle databaser giver dig -
views, subselects, transaktioner, stored procedures, triggers.
Senest har PostgreSQL i v8 fået tablespaces og online/incremental
("hot") backup - features som snydt ud af næsen på Oracle, bare
simplere implementeret.

Og det er ting, som sparer tid, når det gælder kodning, test,
implementering, drift..

> Eller er der nogen der gerne vil give en lille link-liste til alternativer?

Hvis du vil have rå performance og har råd (til licenser,
hardware og konsulenter), så kør Oracle eller DB2. I modsætning
til MySQL, så er de dog pengene værd, hvis man har behovet

Hvis du vil have kompetente gratisdatabaser, så kør PostgreSQL
eller FireBird/InterBase.

Hvis du kan undvære SQL-interfacet og bare skal bruge
performance, så er DBM-filer o.lign. måske relevant (Unix-ting,
kender ikke til din platform).

--
Stig