MS SQL Server: smalldatetime
Fra : AHM

Dato : 04-04-05 17:21

Hvordan indsætter jeg dato og klokkeslet i en smalldatetime-kolonne? Jeg
har forsøgt mig med forskellige syntakser, men uden held.

Pseudo:

INSERT INTO Tabel (datetime)
VALUES (24-12-2004 12:24:48)

Fra : Troels Arvin

Dato : 04-04-05 19:44

On Mon, 04 Apr 2005 18:21:15 +0200, AHM wrote:

> Hvordan indsætter jeg dato og klokkeslet i en smalldatetime-kolonne? Jeg
> har forsøgt mig med forskellige syntakser, men uden held.

> [...]

Følgende burde fungere:

> INSERT INTO Tabel (kolonnenavn)
> VALUES ('2004-12-24 12:24:48');

Ellers så prøv at søge på "datetime literal" i MSSQL's dokumentation
eller i en søgemaskine.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-04-05 20:08

AHM skrev:

> Hvordan indsætter jeg dato og klokkeslet i en
> smalldatetime-kolonne? Jeg har forsøgt mig med forskellige
> syntakser, men uden held.

Hvis du vil være sikker på at undgå formatforvirring (forveksling
af mm/dd/yyyy og dd/mm/yyyy), kan du bruge CONVERT:

INSERT INTO Tabel (datofelt)
VALUES (CONVERT datetime, '4-5-2004', 105))

Tredje parameter til CONVERT er en formatkode der angiver hvilket
datoformat man anvender. Onlinehjælpen (BOL) har en liste over alle
mulighederne, men dem jeg normalt bruger er 105 (dd-mm-yyyy) og 5
(dd-mm-yy).

> INSERT INTO Tabel (datetime)
> VALUES (24-12-2004 12:24:48)

Nu er det sikkert bare pseudokode, men for en sikkerheds skyld:
Hvis dit felt virkelig hedder datetime, vil ovenstående syntaks
ikke virke. Du kan så skrive "[datetime]" i stedet for "datetime",
men det er en bedre løsning at omdøbe feltet - generelt bør man
undgå at bruge reserverede ord som tabel- og feltnavne.
--
Jens Gyldenkærne Clausen