Tekstbaseret databehandling, hvilket værkt~
Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 01-04-05 18:09

Hejsa.

Jeg har brug for hjælp til at få identificeret en front-end til
databasesystemer. Herunder har jeg beskrevet lidt af det jeg ved, men
jeg mangler et konkret navn på et værktøj.

Det ved jeg:
- Man kobler på via en tyndklient / terminalsoftware.
- Håndteringen af data foregår via simple tekst dialoger, hvor hver
dialog har et nummer i formatet: xxx-xx.
Tænkte eksempler:
1. Taster man f.eks. 100-02 får man en dialog med mulighed for at

indtaste oplysninger, og oprette en ny kunde i databasen.
2. Taster man f.eks. 100-10 kan man søge efter en person.

Jeg har set et sådant system brugt ved min boligforening, og jeg har set
et tilsvarende system brugt ved kommunen. De lignede meget hinanden, og
det gav mig den idé, at det måske var en udbredt måde at håndtere data
via terminaler. Men hvad hedder systemet? Er der nogle der kan genkende
min beskrivelse?

Brugen af systemtypen ser meget enkelt ud, og er måske brugbart til et
projekt jeg skal lave.

--
Søren Jacob Lauritsen
sjl dot dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-04-05 05:13

Søren Jacob Lauritsen wrote:

> [...]
> det gav mig den idé, at det måske var en udbredt måde at håndtere data
> via terminaler. Men hvad hedder systemet? Er der nogle der kan genkende

Det lyder som et mainframebaseret system med terminal(emulering) software.

Stig Johansen

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 02-04-05 09:00

Stig Johansen wrote:

> Det lyder som et mainframebaseret system med terminal(emulering) software.

Det kunne det også meget vel være. Ved du om der findes noget der minder
om det, til at skabe tekstbaserede database front-ends?

/Søren

--
Søren Jacob Lauritsen
sjl dot dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-04-05 04:07

Søren Jacob Lauritsen wrote:

> Det kunne det også meget vel være. Ved du om der findes noget der minder
> om det, til at skabe tekstbaserede database front-ends?

På mainframes, er det indbygget i operativsystemet.
På PC'ere, har jeg ikke stødt på noget. Det eneste, jeg kan komme i tanke
om, er diverse forsøg med diverse 4GL i slut 80'erne. Det var dog ikke
frontends, men havde som regel en eller anden proprietær database
indbygget.
Hvis jeg ikke husker helt galt, så var der rimelige muligheder for at lave
skærmhåndtering i de gamle turbo pascal'er vistnok fra version 4.5 og frem.
Her var der dog ikke ordentlig databaseunderstøttelse.

Stig Johansen