Mysql: rette i indhold, hvordan?
Fra : Jan M. Andersen

Dato : 21-03-05 14:13

Hej,
Jeg skal ændre et bestemt ord i 37 poster i en table.

Jeg laver f.eks. en select :
select * from sometable where url like "%something_changethis%";

Kan jeg lave en update på url tabellel hvor jeg angiver at changethis
skal ændres til "nytnavn" ?

Jeg skal vel at mærke beholde resten af teksten intakt.

Håber at det var til at forstå!

Hilsen Jan

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 21-03-05 15:15

Jan M. Andersen wrote:
> [...]
changethis
> skal ændres til "nytnavn" ?
>
> Jeg skal vel at mærke beholde resten af teksten intakt.

Du vil altså have "blabla bla something_changethis bla" rettet til
"blabla bla nytnavn bla" ?

> Håber at det var til at forstå!

Lidt hexeri med instr() og substring() burde kunne gøre det. Suppleret
med length(), hvis du ikke på forhånd kender længden af det du vil
fjerne.

Læs evt. på <http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/string-functions.html>

VH
Kristian

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-03-05 15:22

On Mon, 21 Mar 2005 14:12:46 +0100, "Jan M. Andersen"
<jma@vejr2KEINSPAM.dk> wrote:

>Jeg laver f.eks. en select :
>select * from sometable where url like "%something_changethis%";
>
>Kan jeg lave en update på url tabellel hvor jeg angiver at changethis
>skal ændres til "nytnavn" ?

Hvis du blot vil lave en søg&erstat, så kig på REPLACE():
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/string-functions.html

Fx:
UPDATE tabel SET url = REPLACE(url,'changethis','nytnavn')

--
- Peter Brodersen