[MySQL] Antal timer udfra et datetime felt
Fra : Martin

Dato : 21-03-05 02:00

Hejsa gutinder og gutter...

Jeg har et lille problem med min database
Jeg har et datetime felt hvor jeg har indsat nogen forskellige
tidspunkter i.

+---------------------+
| tid |
+---------------------+
| 2005-03-21 02:35:16 |
| 2005-03-21 02:34:18 |
| 2005-05-09 01:32:55 |
| 2005-03-21 02:32:34 |
| 0000-00-00 00:00:00 |
| 0000-00-00 00:00:00 |
| 2005-03-21 02:35:17 |
| 2005-03-21 03:00:17 |
+---------------------+

Nu skal jeg finde ud af hvor mange timer der er i hver altså.

(tiden lige nu er 02:00:00)

Så skal den første i tid altså give 1 time (da 35 jo skal rundes op)
Den sidste skal så give 2 timer.
Og dem med 0000-00-00 skal den ikke skrive noget ved.

Hvordan kan det gøres?

Jeg tænkte noget i stil med at finde ud af hvor mange timer NOW() er fra
unixtime også ellers minus det med tid i databasen, men kan ikke lige
hitte den ud :(

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 21-03-05 10:37

Martin wrote:
> [...]
fra
> unixtime også ellers minus det med tid i databasen, men kan ikke

Jeg går ud fra, at du kender til
<http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/date-and-time-functions.html>.
Ellers bør du kigge på den.

Prøv noget i retning af

select tid
, Hour(tid) AS "antal timer rundet ned"
, Hour(date_add(tid, interval '29:59' MINUTE_SECOND)
AS "antal timer rundet af"
from tid

VH
Kristian

Fra : Geert Lund

Dato : 21-03-05 12:49

Kristian Damm Jensen wrote:

> select tid
> , Hour(tid) AS "antal timer rundet ned"
> , Hour(date_add(tid, interval '29:59' MINUTE_SECOND)
> AS "antal timer rundet af"
> from tid

Bare lige til reminder - der mangler en afsluttende parantets i det
andet statement som således skulle være: Hour(date_add(tid, interval
'29:59' MINUTE_SECOND))

Og så skal man lige overveje om 02:30:00 skal rundes op eller ned. I dit
eksempel vil det blive rundet ned til 2 timer da du lægger 29:59 til
tiden. Hvor imod jeg umiddelbart nok hælder mere til at den bør rundes
op og dermed burde der i stedet lægges '30:00' til tiden.

Men det er en smagssag - vil blot pointere at det kan have betydning for
et forventet resultat hvis man ikke lige overvejer det punkt :)

Geert Lund - www.gld.dk

Fra : Martin

Dato : 21-03-05 18:20

Kristian Damm Jensen wrote:

> [...]
>
> select tid
> , Hour(tid) AS "antal timer rundet ned"
> , Hour(date_add(tid, interval '29:59' MINUTE_SECOND)

Perfekt - jeg kunne bare ikk lige hitte ud af det kl alt for sent om
natten - men da jeg vågnede og lige læste din besked - så slog jeg mig
til hovedet selvfølgelig :)

Tak for hjælpen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 21-03-05 15:07

Geert Lund wrote:

> [...]

for
> et forventet resultat hvis man ikke lige overvejer det punkt :)

Enig. Derfor indgangsbønnen: "Prøv noget i retning af".

I øvrigt er "29:59" en smutter fra forskellige overvejelser. Jeg ville
også vælge "30:00"

VH
Kristian