samle værdi af et felt i flere ræ
Fra : Kim Emax

Dato : 17-03-05 21:12

Hejsa

Jeg har kigget og kigget, men kan ikke finde en funktion på mysql.com,
der gør for strings, hvad SUM() gør for tal.

Sagen er at jeg har en masse svar på et spørgsmål, så det kunne være
super om jeg kunne lave en query ala

select question, stringsum(answer, "<br>") from t1, t2 where t1.id=t2.t1_id

Altså.. det kunne være rart om man selv kunne angive sin delimiter, som
man kan, når man samler et array med join() i php.

Er det helt umuligt?

--
Take Care
Kim Emax - master|minds - Vi tænker IT for dig...

Fra : Peter Brodersen

Dato : 17-03-05 21:24

On Thu, 17 Mar 2005 21:12:18 +0100, Kim Emax <newsgroups@emax.dk>
wrote:

>select question, stringsum(answer, "<br>") from t1, t2 where t1.id=t2.t1_id

Kig på GROUP_CONCAT(). MySQL 4.1-feature.

--
- Peter Brodersen

Fra : Kim Emax

Dato : 17-03-05 21:38

Peter Brodersen wrote:

> Kig på GROUP_CONCAT(). MySQL 4.1-feature.

Jeg kiggede på concat, men kunne ikke se, den løste mit "problem", jeg
ville bare undgå et while loop eller en if($cur_question == $question),
bruger ikke 4.1, men skal vist snart til at kigge på de nye versioner

Ha det pænt til vi pludselig render på hinanden igen.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 17-03-05 22:17

On Thu, 17 Mar 2005 21:37:38 +0100, Kim Emax <newsgroups@emax.dk>
wrote:

>Jeg kiggede på concat, men kunne ikke se, den løste mit "problem", jeg
>ville bare undgå et while loop eller en if($cur_question == $question),
>bruger ikke 4.1, men skal vist snart til at kigge på de nye versioner

CONCAT() løser ikke dit problem, men GROUP_CONCAT() (og MySQL 4.1)
løser dit problem.

Det er en aggregerings-funktion, ligesom SUM(), AVG(), etc.:
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/group-by-functions.html

--
- Peter Brodersen