MSDE, hvordan attacher jeg en database?
Fra : Torben

Dato : 15-03-05 15:41

Hej NG!

Jeg har en bærbar udviklingspc. Jeg udvikler normalt op imod en MS
SQL-server. Nu har jeg imidlertid fået behov for også at kunne udvikle,
selvom jeg ikke har forbindelse til SQL-serveren. Jeg har derfor installeret
MSDE.

Hvordan får jeg lagt min database ind i MSDE. Jeg har min mdf fil og ldf
fil, men jeg aner ikke, hvad jeg skal stille op med dem i MSDE.

Kan I hjælpe mig videre?

Brugen af MSDE kræver vel ikke at jeg ændrer min connectionsstring, eller
hvad? (servernavn skal selvfølgelig ændres)

På forhånd tak.

M.v.h.
Torben

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-03-05 16:17

"Torben" wrote

> [...]
> SQL-server. Nu har jeg imidlertid fået behov for også at kunne udvikle,
> selvom jeg ikke har forbindelse til SQL-serveren. Jeg har derfor

NB! Du kan sagtens afvikle developer udgaven af MSSQL på en workstation -
(WinXP eller Win2K Prof)

Mht attach/detach så skal du have fat i OSQL samt T-SQL

> Hvordan får jeg lagt min database ind i MSDE. Jeg har min mdf fil og ldf
> fil, men jeg aner ikke, hvad jeg skal stille op med dem i MSDE.

Du kan slå op i BOL (Books Online), søg efter sp_attach_db

Fx:
EXEC sp_attach_db @dbname = N'pubs',
@filename1 = N'c:\Program Files\Microsoft SQL
Server\MSSQL\Data\pubs.mdf',
@filename2 = N'c:\Program Files\Microsoft SQL
Server\MSSQL\Data\pubs_log.ldf'

Du kan også læse mere om osql utillity i BOL

> Kan I hjælpe mig videre?

Hvis du skal have yderligere info så råb lige højt

> Brugen af MSDE kræver vel ikke at jeg ændrer min connectionsstring, eller
> hvad? (servernavn skal selvfølgelig ændres)

Det er samme connectionstring og begge værktøjer understøtter det samme
muligheder (stort set)

- Peter

Fra : Torben

Dato : 16-03-05 20:12

Hej Peter!

Tak for hjælpen.

Jeg prøvede osql, men kunne ikke få lov til at connecte til serveren - den
blev ved med at sige at der ikke fandtes en "trusted connection".

Jeg løste dog problemet ved at registrere min lokale pc i
enterprisemanageren, idet jeg har installeret sql-server client tools. Det
skulle jeg såmænd bare have tænkt på lidt før.

M.v.h.
Torben

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-03-05 21:01

"Torben" wrote

> Jeg prøvede osql, men kunne ikke få lov til at connecte til serveren - den
> blev ved med at sige at der ikke fandtes en "trusted connection".

Weird

osql -E skulle gerne give en "sql prompt" hvor du bruger windows
authentication

osql -Usa og skulle gerne spørge efter password på sql brugeren "sa" og
derefter en "sql prompt"

> Jeg løste dog problemet ved at registrere min lokale pc i
> enterprisemanageren, idet jeg har installeret sql-server client tools. Det
> skulle jeg såmænd bare have tænkt på lidt før.

Det er det nemmeste, det er bare ikke alle der har Ent Man

- Peter