Deling af poster i relaterede tabeller
Fra : Flemming

Dato : 07-03-05 10:20

Jeg har mange relaterede tabeller med kommuneoplysninger. I
forbindelse med strukturreformen splittes nogle kommuner op i to.
Hvordan deler jeg en post med fx skatteindtægter i relaterede tabeller
(med referentiel integritet) til to poster, der kan lægges til hver
sin nye storkommune? Kan det gøres automatisk eller skal jeg ind i
hver tabel og mekanisk oprette to nye poster, hvor delte data sættes
ind?

mvh

Flemming Svith

Fra : Jens Koldbæk

Dato : 07-03-05 14:08

Det ville være fint hvis du var lidt mere specifik:
Skal posterne være identiske med de tidligere, men nu blot være
koblet til fremmednøgler/storkommuner, eller skal et beløb evt.
deles i to? (og i så fald efter en kendt algoritme?).
Uanset hvad så skulle det kunne lade sig gøre at automatisere
opdateringen ved hjælp af nogle temporære tabeller.
Det er bare spørgsmålet om det kan betale sig, altså om
opdateringen i alle tilfælde kan skrives på samme måde.
Der er ingen problemer i forb. med referentiel integritet, da
fremmednøglen jo under alle omstændigheder skal opdateres.
Mvh
Jens