Sql meget basalt - Interbase
Fra : Thor

Dato : 01-03-05 10:08

hvis jeg nu har en tabel tabel1 der ser således ud

Navn Alder
-----------------------
Anders 2
Anders 4
Anders 3
Bent 1
Bent 2
Bent 4
Christian 3

Jeg ønsker at vide hvormange forskellige drengenavne der er, - i tilfældet
3.

Jeg har prøvet med

select count (distinct navn) from tabel1

men det giver ikke det rigtige svar, - bruger Interbase.

Hvad gør jeg egentlig?

mvh Thomas

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 01-03-05 10:36

Thor wrote:
> [...]
>
> Jeg har prøvet med
>
> select count (distinct navn) from tabel1
>
> men det giver ikke det rigtige svar, - bruger Interbase.

Hm. Skifter database? Din sql er i al fald korrekt.

Du kan prøve med at hælde navnene distinct over i en temporær tabel
og så tælle dem der.

VH
Kristian

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-03-05 10:54

Thor skrev:

> select count (distinct navn) from tabel1

I MSSQL kan man skrive:

SELECT COUNT(*) FROM
   (SELECT DISTINCT navn FROM tabel1) AS x

Jeg aner ikke om det virker i Interbase.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thor

Dato : 01-03-05 12:30

Tak for svarene

Den var god nok, også i Interbase. med

select count(distinct navn) from tabel1

- det der gik galt var:

select count(distinct navn) from tabel1 group by navn

mvh Thomas