[MS SQL] Trigger eller procedure?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 28-02-05 08:23

Hej NG.

Jeg skal indsætte en post i en tabel der har to felter: ID (PK) og Tekst.
Jeg vil gerne forhindre dubletter.
Data bliver indsat via en stored procedure. Er der nogen fidus i at bruge en
trigger frem for at lade proceduren kontrollere og der allerede findes en
post med den ønskede tekst?

Mvh
Stefan

Fra : Martin Christensen

Dato : 28-02-05 08:42

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 28-02-05 09:55

> Du erklærer blot kolonnerne for unique, så skal DBMS'en sikkert nok
> brokke sig, hvis der i forvejen eksisterer et værdipar som det, du
> forsøger at indsætte.

Ja. Jeg tænkte også på bare at bruge ID og Tekst som PK. Men er begge
metoder ikke lidt 'ufine', eller er det ligegyldigt?

Mvh
Stefan

Fra : Troels Arvin

Dato : 28-02-05 09:59

On Mon, 28 Feb 2005 09:55:24 +0100, Stefan Kristensen wrote:

> Ja. Jeg tænkte også på bare at bruge ID og Tekst som PK. Men er begge
> metoder ikke lidt 'ufine', eller er det ligegyldigt?

Der er intet "ufint" i det. Omvendt kan man argumentere for, at det er
sært at have kolonnen ID, hvis man ved, at din "Tekst"-kolonne ikke kan
have dubletter; hvor "ufint" det er afhænger af sammenhængen.

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 28-02-05 12:38

> Der er intet "ufint" i det. Omvendt kan man argumentere for, at det er
> sært at have kolonnen ID, hvis man ved, at din "Tekst"-kolonne ikke kan
> have dubletter; hvor "ufint" det er afhænger af sammenhængen.

Ok. Tak for dine svar.

Mvh
Stefan