Hj=E6lp til udtr=E6k
Fra : AHM

Dato : 24-02-05 09:59

Hvis jeg har følgende tabel:

Draw
ID
Week
Name

Med følgende indhold:

1 10 Anders
2 10 Bent
3 11 Christian
4 11 Dennis
5 12 Erik
6 12 Frederik

Er det så muligt, at lave et SQL-udtræk, som udtrækker rækkerne med de
to højeste ugenumre, i ovenstående uge 11 og 12. Uden at ugenumrene skal
angives i selve SQL'en?

Pseudo:

SELECT *
FROM Draw
TOP 2 Week

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 24-02-05 10:16

AHM <ingen@spam.tak> writes:

> Hvis jeg har følgende tabel:
>
> Draw
> ID
> Week
> Name
>
> Med følgende indhold:
>
> 1 10 Anders
> 2 10 Bent
> 3 11 Christian
> 4 11 Dennis
> 5 12 Erik
> 6 12 Frederik
>
> Er det så muligt, at lave et SQL-udtræk, som udtrækker rækkerne med de
> to højeste ugenumre, i ovenstående uge 11 og 12. Uden at ugenumrene skal
> [...]

PostgreSQL:

SELECT * FROM Draw WHERE Week IN
(SELECT Week FROM Draw
GROUP BY Week
ORDER BY Week DESC LIMIT 2);

Det kan man så ikke i MySQL, men du skriver jo ikke hvilken db du bruger.
--
Lars Balker Rasmussen Consult::Perl
http://consult-perl.dk

Fra : AHM

Dato : 24-02-05 13:24

In article <0f7jky9v3q.fsf@lagavulin.balker.org>, lars@balker.org
says...

> Det kan man så ikke i MySQL, men du skriver jo ikke hvilken db du bruger.

Tester på Access, hvor ovenstående formodentlig ikke er muligt, men i
sidste ende skal det over på en Microsoft SQL Server.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-02-05 13:43

AHM skrev:

> Tester på Access, hvor ovenstående formodentlig ikke er muligt, men i
> sidste ende skal det over på en Microsoft SQL Server.

Både Access og MSSQL understøtter underforespørgsler - så Lars' eksempel
kan godt bruges der. Der skal dog ændres en smule, fordi Access og MSSQL
bruger TOP n i stedet for LIMIT n til at begrænse antal poster:

SELECT * FROM Draw WHERE Week IN
(SELECT TOP 2 Week FROM Draw
GROUP BY Week
ORDER BY Week DESC)

Ovenstående kan formentlig også laves med et join:

SELECT d.*
FROM Draw d INNER JOIN
   (SELECT TOP 2 Week FROM Draw
      GROUP BY Week
      ORDER BY Week DESC) AS w
ON d.Week = w.Week

Det er muligvis hurtigere på den måde.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Troels Arvin

Dato : 24-02-05 13:46

On Thu, 24 Feb 2005 13:24:26 +0100, AHM wrote:

> Tester på Access, hvor ovenstående formodentlig ikke er muligt, men i
> sidste ende skal det over på en Microsoft SQL Server.

Jeg mener, at Access - ligesom MSSQL - benytter en konstruktionen
SELECT TOP x ...
til at begrænse resultatsæt.

Så du kan muligvis benytte følgende (som i hvertfald virker i MSSQL):

SELECT *
FROM Draw
WHERE Week IN (
SELECT DISTINCT TOP 2 Week
FROM Draw
ORDER BY week DESC
);

Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-02-05 13:47

On Thu, 24 Feb 2005 10:15:53 +0100, Lars Balker Rasmussen
<lars@balker.org> wrote:

>Det kan man så ikke i MySQL, men du skriver jo ikke hvilken db du bruger.

Næeh, tilsyneladende ikke:
ERROR 1235 (42000): This version of MySQL doesn't yet support 'LIMIT &
IN/ALL/ANY/SOME subquery'

Det kan man godt blive lidt træt af. Men man kan dog bruge en variant
af Jens' query, hvis det skal være:

SELECT d.* FROM Draw d INNER JOIN
(SELECT Week FROM Draw GROUP BY Week ORDER BY Week DESC LIMIT 2) AS w
ON d.Week = w.Week;

Den virker fint på en MySQL 4.1.

--
- Peter Brodersen