[M$ SQL 2K] Fejlhåndtering i stored proced~
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 21-02-05 13:10

Hej NG.

Jeg har en procedure der laver en masse inserts i en tabel baseret på nogle
variable.
Nu brokker den sig over duplicate keys, men det forstår jeg ikke rigtigt da
GetDate bruges som værdi i et af nøglefelterne.
Kan jeg på nogen måde få at vide hvilken linie eller sætning der laver
fejlen?
I Visual Basic kan bruge linienumrer og så udskriver Erl. Findes der nogel
lignende i SQL?

Mvh
Stefan

Fra : ///M

Dato : 21-02-05 13:53

Stefan Kristensen wrote:
> [...]
> fejlen?
> I Visual Basic kan bruge linienumrer og så udskriver Erl. Findes der

Ehm - getdate kan da sagtens være den samme to "linier" i træk - især når
den udføres fra en SP... hvorfor ikke bruge en entydig tæller?
Om du kan få en fejllinie afhænger bl.a. af om du bruger rekursivitet?

///M

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 21-02-05 14:12

> Ehm - getdate kan da sagtens være den samme to "linier" i træk - især når
> den udføres fra en SP... hvorfor ikke bruge en entydig tæller?

Jeg skrev 'et af nøglefelterne'

> Om du kan få en fejllinie afhænger bl.a. af om du bruger rekursivitet?

Det gør jeg ikke i dette tilfælde, så der er håb for mig?
I VB bruger jeg en lokal tæller i løkker som jeg så kan skrive ud sammen med
linienummeret. Så har jeg en god chance for at finde fejlen.

Stefan

Fra : ///M

Dato : 21-02-05 16:36

Stefan Kristensen wrote:

> Jeg skrev 'et af nøglefelterne'

Fair nok :)
Men hvad mener du med nøglefelt - er det et af de felter som skal være
unikke? I så fald går det galt...

> Det gør jeg ikke i dette tilfælde, så der er håb for mig?

Prøv med Select @@IDENTITY efter hver insert
Du kan så i din Query Analyser eller dit program finde ud af det sidste ID
der blev indsat, og på den måde finde den linie hvor det går galt i.
Indrømmet, det er ikke helt genialt, men måske nok for dig?

///M

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 22-02-05 10:56

> Fair nok :)
> Men hvad mener du med nøglefelt - er det et af de felter som skal være
> unikke? I så fald går det galt...

Jeg bruger to tekstfelter og et datofelt som primær nøgle. Det kan
selvfølgelig lade sig gøre at få duplikater, men sandsynligheden er vist
mindre en marginal.

> [...]
> der blev indsat, og på den måde finde den linie hvor det går galt i.
> Indrømmet, det er ikke helt genialt, men måske nok for dig?

Jeg tror jeg prøver at lægge noget debug ind i min VB rutine der eksekverer
SQL kaldene.
Man tak for dine ideer og forslag

Mvh
Stefan