Hjælp til database design
Fra : Peter Boysen

Dato : 14-02-05 15:50

Hej NG.

Er gået lidt i stå med mit database design. Håber nogen kan hjælpe mig på
vej.
Jeg ønsker at relatere både "til" og "fra" i sted tabellen (opslag). Første
relation Til / ID, går fint, men når jeg prøver at oprette relationen fra /
ID, svarer Access "A relationship already exists". Nogen gode forslag?

MVH
Peter Boysen

PS Tabellerne skal overføres til MYSQL, så hæft jer ikke ved brugen af
Access.

PPS Billed af tabeller kan findes på dk.binaer (subject : Hjælp til database
design)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-02-05 21:33

Peter Boysen skrev:

> [...]
> prøver at oprette relationen fra / ID, svarer Access "A
> relationship already exists". Nogen gode forslag?

Du skal lave relationen til et alias for din tabel. I Access kan
man så vidt jeg husker tilføje tabellen (steder) flere gange.

Relationerne går stadig kun mellem to tabeller, men man er nødt til
at bruge et alias så databasen kan skelne mellem relationerne.

> PPS Billed af tabeller kan findes på dk.binaer (subject :
> Hjælp til database design)

Generelt er det en god ide at give et newslink (evt. bare et
messageID) til et tilhørende indlæg i en binærgruppe. Det gør det
noget lettere at finde indlægget.

En anden - og endnu bedre - mulighed er at lægge billedet op på en
webserver. En del newsbrugere har ikke adgang til binære grupper.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Boysen

Dato : 16-02-05 21:09

Tak for hjælpen!

Det fik mig på rette vej med tabel alias (I SQL svarer det til "AS").
Se resultatet af designet på http://www.skippere.dk/database.jpg

SQL statementen bliver defor noget i retning af:

SELECT skibs_info.skibs_ID, Sted.Sted, Sted_1.Sted, Rejsetabel.År,
Rejsetabel.Måned, Rejsetabel.Dato, Rejsetabel.Rejse_note
FROM Sted INNER JOIN (skibs_info INNER JOIN (Rejsetabel LEFT JOIN Sted AS
Sted_1 ON Rejsetabel.Fra = Sted_1.ID) ON skibs_info.skibs_ID =
Rejsetabel.Skibs_ID) ON Sted.ID = Rejsetabel.Til;

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-02-05 21:15

Peter Boysen skrev:

> Tak for hjælpen!

Velbekomme. Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du gerne læse min
signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen