hjælp - amning gået i stå
Fra : Mus

Dato : 04-05-05 11:37

I går kl 23 spiste anna et kæmpe måltid. mælken væltede ud som sædvanligt.

Men derefter er mælken bare forsvundet. Ingen brystspændinger intet. Kan
ikke høre hun synker eller se den mindst mæl i hendes mundvige.

Vejer jeg hende før og efter får hun ca 5 ml på en time, mod 70-110 ml på
10-20 min tidligere.

Manden lejer en malkemaskine på apoteket i dag og køber hvidtøl.

Er der nogender har prøvet noget lignende? Bare sådan vupti. Nprmalt når jeg
ammer fra det ene bryst spænder det i det andet. Det gør det heller ikke
mere. Det er bare så vigtigt for mig at amme.

Råd og tips modtages med kyshånd.

Anna græder og græder. Har givet hende lidt modermælk fra fryseren i et
lille snapse bæger. Det drak hun og sov med det samme.

LN

Fra : ThomasB

Dato : 04-05-05 12:03

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ammer fra det ene bryst spænder det i det andet. Det gør det heller ikke
> mere. Det er bare så vigtigt for mig at amme.

Normalt er der mest mælk om aftenen, der er mælken også kraftig.

Mælken forsvinder ikke fra den ene dag til den anden, så hun må have spist
så meget, at hun har tømt det hele, og nu er du ved at danne mere. De har jo
disse "vækstspring", hvor de sætter mælkeproduktionen op, og i de perioder
kan det godt virke som om du ikke har nok mælk.

Du skal bare lægge hende til ofte, så skal hun nok selv regulere det.

Det er meget meget meget sjældent at der ikke er mælk nok.

Du kan prøve at ringe til ammerådgivningen, det er gratis.

http://www.fogf.dk/Raadgivere/Ammerad.html

> Anna græder og græder. Har givet hende lidt modermælk fra fryseren i et
> lille snapse bæger. Det drak hun og sov med det samme.

Hun er sikkert bare ekstra sulten i øjeblikket :)

Fra : Mus

Dato : 04-05-05 19:26

> Normalt er der mest mælk om aftenen, der er mælken også kraftig.

Ja kl 23 tog hun pænt. Og så var det slut.

> Mælken forsvinder ikke fra den ene dag til den anden, så hun må have spist
> så meget, at hun har tømt det hele, og nu er du ved at danne mere.

Der gik fire timer mellem de to måltider. Er det ikke i løbet af en time man
gendanner 50% af mælken

>De har jo
> disse "vækstspring", hvor de sætter mælkeproduktionen op, og i de perioder
> kan det godt virke som om du ikke har nok mælk.

Der skal lige siges hun ikke selv vågner for at spise de fleste af gangene.
Det er mig der vækker hende. Det skal jeg pga hun havde lav fødselsvægt og
er født lidt for tidligt.

> Du skal bare lægge hende til ofte, så skal hun nok selv regulere det.

Jeg vejer hende før og efter et måltid - for at se hvad hun spiser. Selv om
jeg så lagde hende til hver anden time ville hun ikke komme over 200 ml på
et døgn og hun skal helst have omkring 500 ml.

Har lige skiftet hende. Knas tør ble. Første gang hun ikke har tisset i
bleen.

> Det er meget meget meget sjældent at der ikke er mælk nok.

Næh men hvor søren er det så henne

> Du kan prøve at ringe til ammerådgivningen, det er gratis.
>
> http://www.fogf.dk/Raadgivere/Ammerad.html

Ringede dertil for ca en time siden. Hun mente min nedløbsrefleks ikke
virkede. Har ringet til lægen for at få en eller anden næsespray der skulle
få nedløbsrefleksen i gang. Lægen ville ringe tilbage til mig senere. Og så
hedder det malke ud malke ud og malke ud.

Fra : Cat

Dato : 04-05-05 13:11

Mus wrote:
> [...]
>
> Anna græder og græder. Har givet hende lidt modermælk fra fryseren i et
> lille snapse bæger. Det drak hun og sov med det samme.

Først: vi må vide lidt mere.

Hvor gammel er Anna?

Hvor tit plejer du at amme?

Kan du mærke dit nedløb?

Har du adgang til nyhedsgrupper? Hvis ja, kan du skrive Engelsk? Hvis
ja, så er misc.kids.breastfeeding en gruppe hvor de ved ALT om amning.

Tine

Fra : Mus

Dato : 04-05-05 19:29

> Først: vi må vide lidt mere.
>
> Hvor gammel er Anna?

6 uger født i uge 36 og vejede 1728 g

> Hvor tit plejer du at amme?

min 6 gange i døgnet

> Kan du mærke dit nedløb?

Ja men ikke så meget mere.

> Har du adgang til nyhedsgrupper? Hvis ja, kan du skrive Engelsk? Hvis
> ja, så er misc.kids.breastfeeding en gruppe hvor de ved ALT om amning.
>
> Tine

Ok tak

LN

Fra : Cat

Dato : 04-05-05 20:19

Mus wrote:

> 6 uger født i uge 36 og vejede 1728 g

Ved de seks-otte uger plejer der gradvist at ske det, at
mælkeproduktionen retter sig efter hvor meget mælk, der bliver taget i
stedet for at være styret af hormoner. Man føler sig derfor ikke så
spændt mere. Mange mødre tror derfor, at nu har de ikke mælk mere. Det
passer ikke - de har bare ikke mere, end der bliver taget.

> min 6 gange i døgnet

Det lyder efter min kogebog som for lidt. De færreste mødre kan
opretholde en mælkeproduktion med så få måltider. Jeg plejer at sige
mindst 8 gange i døgnet. Vore mødre fik den der med 6 i døgnet, deres
mælk forsvandt, og så gik amningen i skuddermudder. For så små børn
ville 10-12 gange nok være mere passende - flest om dagen. Glem endelig
ikke natmåltiderne - det er ofter der de spiser mest.

> Ja men ikke så meget mere.

Du kan også mærke nedløbet på, at Anna får en rytme:
sut-synk-sut-synk-sut-synk. Når så det går lidt i stå, så bliver det
snarere sut-sut-sut-synk-sut-sut-sut-synk. Det er her, den fede mælk
kommer, og den er god.

Det er vigtigt, at der er nedløbsrefleks - ellers kan hun kun tømme den
mælk, der ligger i mælkegangene. Hun skal have den bageste med. Et LILLE
glas rødvin eller øl kan nogle gange få en til at slappe nok af til at
nedløbet kommer. Ikke som fast middel, men bare for at få en til igen at
tro på, at man virker som man skal.

> Ok tak

Selvtak

Tine

Fra : Mette

Dato : 04-05-05 21:07

"Cat" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse
> Mus wrote:

> Har du adgang til nyhedsgrupper? Hvis ja, kan du skrive Engelsk? Hvis
> ja, så er misc.kids.breastfeeding en gruppe hvor de ved ALT om amning.
>
> Tine

Ja, der huserede jeg meget!!

Fra : Rikke & Per

Dato : 04-05-05 13:38

--

> [...]
>
> Anna græder og græder. Har givet hende lidt modermælk fra fryseren i et
> lille snapse bæger. Det drak hun og sov med det samme.

Jeg er enig, mælken skulle ikke kunne forsvinde så pludseligt. Som jeg
husker er den eneste måde at få mere mælk på, at AMME og AMME, jo mere
barnet ammer jo mere mælk producerer du!!!! Så sæt dig foran fjernsynet og
lad hende sutte og sutte. Det værste du kan gøre er at gå i panik, for
stress har så vidt jeg ved og husker fra migselv en negativ virkning på
mælkeproduktionen.

Mvh Rikke

Fra : Mus

Dato : 04-05-05 19:49

> [...]
> lad hende sutte og sutte. Det værste du kan gøre er at gå i panik, for
> stress har så vidt jeg ved og husker fra migselv en negativ virkning på

Ja problemet er at Anna er sløv. Hun ligger bare og sover. Skal vække hende
hver 4. time. Er nu gået over til hver 3. time. Selv om hun ikke får nok
vågner hun ikke og er sulten.

Jeg har svært ved at smide bekymringerne fra mig, også nok fordi Anna havde
en lidt barsk start. Kan slet ikke klare tanken om hun får nok. Ammerådgiver
mente min nedløbsrefleks måske var stoppet.

Har talt med lægen. Nu skal der malkes ud og suppleres op(ikke med flaske
men ske eller bæger).

Fordi min mælkeproduktion har været så god intil nu, mente han det var værd
at forsøge at få det op at køre igen.

Har tjekket efter Anna spiste 40 ml og jeg kunne desuden malke 25 ml ud. Så
der er for lidt, hun skal have 85 ml og Anna er ikke helt stærk nok til selv
at få produktionen op, så der skal malkes ud.

Men tak for hjælpen. Vil prøve at smide mine bekymringer ud For det kan
være det der har sænket produktionen fik jeg at vide.

LN

Fra : Jens E. Nyborg

Dato : 05-05-05 09:12

Hej Mus.

Har I fået målt hendes blodprocent hos lægen? Hvis man har en meget lav
blodprocent, så har man heller ikke kræfter til så meget. Jeg har kendte
på et tidspunkt en, hvis datter havde så lav en blodprocent, at hun ikke
havde kræfter til at tage føde til sig. Da man tog hånd om det, begyndte
det at gå fremad igen. Håber I finder ud af en løsning.

mvh. Lise

Fra : Kitty

Dato : 06-05-05 22:28

> [...]

kan
> være det der har sænket produktionen fik jeg at vide.

Hvor længe sad du med pumpen? Nogen af de gange jeg malkede ud kunne jeg
sidde og slås for de første 15-20ml i over et kvarter, og så lige
pludselig
var der "hul igennem" og jeg fyldte resten af flasken i løbet af få
minutter. Så prøv evt. at give den et par minutter mere, måske har du ikke
fået det hele med?

Fra : MM

Dato : 04-05-05 18:37

"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in message
> [...]
>
> Anna græder og græder. Har givet hende lidt modermælk fra fryseren i et
> lille snapse bæger. Det drak hun og sov med det samme.

Udover de andre gode råd, så husk også at drikke meget mere, særligt nu når
det er blevet varmere. Jeg har aldrig drukket hvidøl eller ammethe eller
lign, men kan du drikke det, så er det sikkert alletiders. Jeg oplevede
lignede situation sidste sommer og et par dage med ekstra meget væske fik
produktionen op igen.

Jeg er ikke ekspert; men 1 barn der stadig bliver langtidsammet giver da
lidt erfaring

Held og lykke.