Komme-hjem-tid, 13 år?
Fra : ellisa

Dato : 01-05-05 12:41

Vi er endt i en stor diskussion med den 13 årige knægt herhjemme angående
komme hjem tider.

Han skal være hjemme kl. 21 på hverdage (og i seng kl. 22) under
forudsætning af at lektierne er lavet inden.
Fredag-lørdag skal han være hjemme kl. 23.

Det er han ikke enig med os i, og mener at når han er 13 år, må han selv
bestemme.
Det skal siges at vi bor i et ret belastet kvarter og han skal med toget
hjem fra kammeraterne om aftenen. Vi har ikke bil pt, og ingen mulighed for
at hente ham.

Han kommer konsekvent for sent hjem, og udgangsforbud hjælper ikke, da han
så bare bliver ude efter skole uden at komme hjem.

Vi har prøvet at lave aftaler med kammeraternes forældre om at de kører ham
hjem til den aftalte tid, men så stikker han rent faktisk af fra dem........

En dag hvor han først viste sig kl.01 om natten havde vi sat kæde på døren.
Da han så prøvede at åbne, fik han sine dyne ud på trappen med besked om at
han så kunne sove derude.
Lidt hårdt måske, men det hjalp - et kort stykke tid.......

Et par uger efter var den gal igen.

Jeg ved godt at nogle af hans venner har senere komme hjem tider, men for
det første er de lidt ældre end ham (1-2 år) og for det andet bor de alle
sammen dør om dør med hinanden i et lille rækkehuskvarter (max. 5 minutters
gang fra den ene ende til den anden)

Er vi virkelig galt på den mht. tidspunktet?
Vi mener det ikke, men det kunne jo være at vi bare er enormt forstokkede i
vores tankegang......
Jeg mener bare at man også bør tage i betragtning hvor langt han har hjem,
og hvordan han skal transportere sig hjem.

Jeg hører gerne andres meninger i denne sag

Fra : erl

Dato : 01-05-05 16:41

"ellisa" <virker@ikke> skrev i en meddelelse

> Er vi virkelig galt på den mht. tidspunktet?

Det synes jeg heller ikke. ( far til piger i 13 / 16 år).

Problemet er vel mere at han synes det, og han ikke har "godkendt" jeres
evt. aftaler med andre forældre.
Der kommer jo sjældent noget godt ud af tvang, så der er vel ikke andet end
at I må kompromisse og argumentere med ham.

Hvornår skulle de andre være hjemme da de var på hans alder, hvordan går det
med at passe skolen, osv.

Mvh
Erling

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-05 18:01

"erl" <erlø@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Problemet er vel mere at han synes det, og han ikke har "godkendt" jeres

Det er jo ingenlunde hans afgørelse. I den alder synes man pr. definition,
at man får lov til alt for lidt. Sådan har det vist altid været. Det moderne
problem er, at mange forældre ikke formår at sætte sig igennem og sætte
grænser.

> Der kommer jo sjældent noget godt ud af tvang, så
Det er et udtryk for kærlighed at stille krav og håndhæve dem. Kald det bare
tvang. Det er et tegn på kærlighed. Det modsatte er et tegn på
ligegyldighed. Jeg tror faktsik godt, de unge kan se dette - i hvert fald,
når de bliver ældre.

> at I må kompromisse og argumentere med ham.
Ja til at argumentere. Men ikke nødvendigvis gå på kompromis. Jeg synes, de
nævnte komme-hjem-tider i forvejen er meget sene for en 13-årig. I
særdeleshed i et belastet kvarter.

Fra : erl

Dato : 01-05-05 19:30

"S Hansen" <-> skrev i en meddelelse

> [...]

Vi har prøvet at lave aftaler med kammeraternes forældre om at de kører ham
hjem til den aftalte tid, men så stikker han rent faktisk af fra
Og hvordan skal Ellisa så lige håndhæve dem ?

Eg

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 01-05-05 21:32

> [...]
> dem........"
> Og hvordan skal Ellisa så lige håndhæve dem ?

Måske skulle hun overveje at flytte til et mere fredeligt sted?

Jeg ville i hvert fald ikke lade ham vinde så let.
I sidste ende taber han jo alligevel ved sin opførsel.

Mvh.Bodil.

Fra : erl

Dato : 01-05-05 22:24

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:42753cbb$0$76545$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Måske skulle hun overveje at flytte til et mere fredeligt sted?

Det er jo ikke altid lige nemt at finde både ny bolig og job et andet sted.

> Jeg ville i hvert fald ikke lade ham vinde så let.
> I sidste ende taber han jo alligevel ved sin opførsel.
Enig, men hvordan

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 02-05-05 17:56

> [...]
> meddelelse news:42753cbb$0$76545$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
> Det er jo ikke altid lige nemt at finde både ny bolig og job et andet

Det er ikke en kamp, som vindes i første omgang.
Hun skal op på barrikaderne - og endda bruge ufine
tricks, før hun vinder over ham.
Hun skal træde i karakter, og fortælle ham, at
det er hende, der er forælder - og at hun bestemmer.
Det kræver meget personlig styrke at turde gøre det.

Set i bakspejlet skulle hun jo nok have sørget for
det for længe siden, derfor bliver kampen så meget
desto hårdere nu.

Mvh.Bodil.

Fra : ellisa

Dato : 03-05-05 16:23

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:42765b9a$0$89885$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
>
> Set i bakspejlet skulle hun jo nok have sørget for
> det for længe siden, derfor bliver kampen så meget

Det skal lige siges at det er min mands søn som først er flyttet ind til os
sidste sommer, så der er ikke så meget vi kunne have gjort før nu.

Han har fået en meget "løs opdragelse" hos sin mor (læs: Hun har nok ikke
gidet tage kampen op med ham, da der er 4 yngre søskende/efternølere at tage
sig af)

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 04-05-05 07:14

> Jeg ville i hvert fald ikke lade ham vinde så let.
> I sidste ende taber han jo alligevel ved sin opførsel.
>
> Mvh.Bodil.

Hvem er det der vinder og taber her og i forhold til hvad?
Vinder drengen hvis han overtræder forbuddet? Hvad vinder han så?
Og hvad taber han ved sin opførsel? Forældrene? sig selv eller noegt
helt tredje.?

Alle taber i hvert fald hvis det fortsætter på denne måde!

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : ThomasB

Dato : 04-05-05 09:22

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse
> Jeg ville i hvert fald ikke lade ham vinde så let.
> I sidste ende taber han jo alligevel ved sin opførsel.

I børneopdragelse, må der ikke være tale om en vinder og en taber.

Fra : Cat

Dato : 04-05-05 13:14

ThomasB wrote:
> "Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
> meddelelse

> I børneopdragelse, må der ikke være tale om en vinder og en taber.

Nej på langt sigt helst adskillige vindere. Derfor er der nu alligevel
et par kampe, der i al fald ikke skal vindes af den yngste

Tine

Fra : Anja R.

Dato : 03-05-05 14:45

> [...]
> forudsætning af at lektierne er lavet inden.
> Fredag-lørdag skal han være hjemme kl. 23.

Det lyder, i mine ører, meget fornuftigt.

> [...]
> Det skal siges at vi bor i et ret belastet kvarter og han skal med toget
> hjem fra kammeraterne om aftenen. Vi har ikke bil pt, og ingen mulighed

Har i prøvet, stille og roligt, at tale med ham om dette?
Forklar ham hvorfor i har valgt ovennævnte "komme hjem tider", og lad ham
forklare hvorfor han mener at det er for tidligt.
Tal om hvad han laver om aftenen, efter kl. 21.00, og om hvorfor det er så
vigtigt for ham at blive ude længere.
Husk at gøre formålet med denne samtale klart for ham, så han ikke allerede
på forhånd går i forsvarsposition.
Formålet er hverken at han skal komme tidligere, samme tid eller senere
hjem, men - i fællesskab med ham - at finde frem til en holdbar løsning.
I skal selvfølgelig huske at det i sidste ende er jer, som forældre, der har
fat i den lange ende, og er nødt til at sætte grænser for jeres søn.

> Han kommer konsekvent for sent hjem, og udgangsforbud hjælper ikke, da han
> så bare bliver ude efter skole uden at komme hjem.

Den går ikke! Har I ikke mulighed for at afhente ham, når ikke han kommer
lige hjem? Evt. når i kommer hjem fra arbejde.

> Vi har prøvet at lave aftaler med kammeraternes forældre om at de kører
> ham hjem til den aftalte tid, men så stikker han rent faktisk af fra
> dem........

Den går heller ikke!
Forklar ham, at når han opfører sig sådan viser han jer netop, at han ikke
er ansvarlig nok til at færdes ude på egen hånd.
Indfør "frihed under ansvar". Kommer han ikke hjem til den aftalte tid, kan
han slet ikke få lov til at gå ud!
Forklar ham, at viser han ansvarlighed, overholder jeres aftaler og viser at
i kan stole på ham, lønner det sig i sidste ende.
Måske kan han så - på sigt - få lov til at være ude en smule længere. Bare
et kvarter til at starte med.
Er han ansvarlig og kan i stole på ham, og ved at han bliver transporteret
sikkert hjem at kammeraternes forældre, må dette unægteligt være bedre end
den beskrevne nuværende situation.

> [...]
> besked om at han så kunne sove derude.
> Lidt hårdt måske, men det hjalp - et kort stykke tid.......

Efter min mening, ikke så smart.
Du skriver at I bor i et belastet kvarter, og at I derfor ikke er trygge ved
at lade ham tage toget hjem senere end kl. 21.00.
Men i tør godt lade ham sove på trappen?
Prøv at tænk over hvad det mon viser ham...

> [...]
> sammen dør om dør med hinanden i et lille rækkehuskvarter (max. 5
> minutters gang fra den ene ende til den anden)

Har I prøvet at forklare ham denne forskel?
Forklar ham, at hvis ikke han stak af fra kammeraternes forældre kunne de
køre ham hjem, og han kunne måske få lov til at være ude et kvarter længere
(som beskrevet tidligere).

> [...]
> Jeg mener bare at man også bør tage i betragtning hvor langt han har hjem,
> og hvordan han skal transportere sig hjem.

Nej, jeg mener ikke at er forstokkede, og tidspunkterne er, efter min
mening, ikke urimelige.

> Jeg hører gerne andres meninger i denne sag

Den har du så fået nu, håber at du kan bruge den til noget.

Venlig hilsen
Anja R.

Fra : ellisa

Dato : 03-05-05 16:31

"Anja R." <SPAMNEJTAK_A_runge@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> I skal selvfølgelig huske at det i sidste ende er jer, som forældre, der
> har fat i den lange ende, og er nødt til at sætte grænser for jeres søn.

Vi har skam prøvet at tale stille og roligt med ham. Det gjorde vi allerede
da vi skulle fastlægge disse tider.
Vi spurgte ham hvad han selv syntes var rimeligt - og det var, i hans øjne,
at han selv bestemte.
Derfor valgte VI disse tider og fremlagde dem for ham.

> Den går ikke! Har I ikke mulighed for at afhente ham, når ikke han kommer
> lige hjem? Evt. når i kommer hjem fra arbejde.

Han har fri mellem 12 og 14 og vi arbejder begge til kl. 16. Vi HAR prøvet
at køre rundt til samtlige kammerater for at hente ham, men han sætter sig
til fysisk modværge og/eller stikker af.

> [...]
> er ansvarlig nok til at færdes ude på egen hånd.
> Indfør "frihed under ansvar". Kommer han ikke hjem til den aftalte tid,

Hvilket bare ikke hjælper meget - læs ovenstående afsnit.
Vi har prøvet at sige til ham at der er udgangsforbud, men han styrter bare
ud af døren og siger "Prøver I at holde mig tilbage, anmelder jeg jer for
vold!"
Knægten er 180 høj og styrketrænet - vi er nogle små nogle på 160 og 172
uden de store kræfter.

> [...]
> sikkert hjem at kammeraternes forældre, må dette unægteligt være bedre end

Det har vi foreslået ham, og han lover skam også bod og bedring hver eneste
gang - lige til næste gang.........

> [...]
> ved at lade ham tage toget hjem senere end kl. 21.00.
> Men i tør godt lade ham sove på trappen?
> Prøv at tænk over hvad det mon viser ham...

Vi lod ham selvfølgelig ikke sove på trappen og ville heller ikke gøre det.
Meningen med det fes ind hos ham - at hvis han ikke kunne passe sine tider,
så måtte han finde et andet pensionat.

> [...]
> Forklar ham, at hvis ikke han stak af fra kammeraternes forældre kunne de
> køre ham hjem, og han kunne måske få lov til at være ude et kvarter

Han kører bare på med sit "Jeg er 13 år - jeg vil ikke behandles som et
barn" Han vil heller ikke køres hjem som et andet lille barn, ifølge ham.

> [...]
> mening, ikke urimelige.

> Den har du så fået nu, håber at du kan bruge den til noget.

Tak for dit svar. Som du kan se, har vi prøvet alt og ved at vi bare må
blive ved og ved og ved.........
Jeg skulle sådan set bare høre om det virkelig VAR os der var urimelige.
*SS*

Fra : ThomasB

Dato : 04-05-05 10:27

> [...]
> Fredag-lørdag skal han være hjemme kl. 23.
>
> Det er han ikke enig med os i, og mener at når han er 13 år, må han selv

Løsrivelsesfase.. Han er midt i en løsrivelsesfase.

Og for at gøre denne løsrivelse fra jer nem, vælger han et område, hvor han
kan få jer til at fremstå som "nederen", hvilket giver ham det der skal til
for at løsrive sig.

Teenagere i løsrivelsesfase vælger konsekvent, det de ved kan "provokere"
forældrene mest, så forældrerne fremstår som åndsvage - og det virker jo
fint ik'?

Skældud og straf hjælper ikke og lad jer endelig ikke provokere.

I skal håndtere situationen anderledes end i gør nu, om det så indebærer at
i ignorerer at han kommer for sent hjem, laver sjov med det, fjerne alt på
hans værelse osv, må i selv finde ud af.
Men han skal ikke have en grund til at synes at i er "nederen".

Jeg ville nok plaske hans seng til med vand, når han ikke er hjemme 15
minutter efter i har aftalt, og så bare lade det være med det - skal
selvfølgelig gøres hver gang

Han er stadig et barn, der har brug for at blive vejledt og behandlet som et
barn.

De kan i så overveje, hvordan i vil få indpasset i jeres familie.

> [...]
>
> Vi har prøvet at lave aftaler med kammeraternes forældre om at de kører
> ham hjem til den aftalte tid, men så stikker han rent faktisk af fra

I skal ikke hente ham, for han vil gøre alt for ikke at blive hentet, det er
jo vildt pinligt, og "sejt" når han viser de store drenge at han tør løbe
fra jer.

Mvh Thomas