Er vi for dårlige her i Danmark
Fra : Lasse

Dato : 30-04-05 00:00

Hej,

Er der der nogen der kan forklare mig hvad der er der foregår når store
fonde opkøber danske firmaer til en stor overpris og det store tilbagekøb af
egne aktiver i børsnoterede selskaber.

1. Hvorfor giver fondene denne overpris når de køber op?. Kan de se større
værdier i selskabet end de danske aktionærer og ledelser kan ?. Er vi
simpelthen ikke dygtige nok her i Danmark til at se mulighederne i vores
firmaer ?.

2. Hvorfor opkøber stort set alle danske selskaber egne aktier ?. Er det
fordi ledelserne er for dårlige til at bruge pengene til videreudvikling af
firmaet/ opkøb af ny firmaer ?.

3. På baggrund af disse to ting. Er de danske bestyrelser simpelthen for
dårlige til at lave udvikling af selskaberne. Er det fordi det er
Tordenskjolds soldater uden innovative tanker.

Er der nogen der har en kommentar/forklaring.

Mvh Lasse

Fra : Nico de Jong

Dato : 30-04-05 05:36

"Lasse" <Lars.Kalsen@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dårlige til at lave udvikling af selskaberne. Er det fordi det er
> Tordenskjolds soldater uden innovative tanker.

Jeg er ikke økonom (*) men har været selvstændig i over 20 år, så jeg har
nogen forslag.

(1) Det kunne tænkes at fondene har komplementære selskaber i skuffen, og
tror at de, ved at sætte dem sammen, kan få stordritsfordele, bedre
udnyttelse af ressourcer, osv. En anden grund kunne være at de har så
mange
klejner i kassen (pensionsfonde osv), at de hellere vil satse på at en
virksomheds kurs stiger en del, frem for at købe 4% obligationer e.l.
Så svaret på den første halvdel af (1) er efter min mening et rungende JA!

(2) Så skal der ikke betales udbytte osv til aktionærer. Så er det jo dem
selv der scorer kassen. De kunne jo også lægges som sikkerhed for
kassekredit, udviklingsprojekter, ....

(3) Mange danske virksomheder er dels hjemsøgt af såkaldte
"tantebestyrelser" og dels tordenskjolds soldater. Jeg læste fornylig om
en
karl, som var med i 40 bestyrelser, hvoraf de 5(?) som formand. Og der var
mange gengangere

Et af virksomhedernes formål er at skabe overskud til sine aktionærer.
Desværre er det jo sådan at de fleste siger "Jeg tager overskuddet mens
jeg
kan få det", frem for at investere i nye projekter, som _muligvis_ kan
give
overskud. Egentlig burde der være en regel, der siger at (f.eks.) 10 % af
en
virksomheds overskud SKAL bruges til udvikling.
For mange år siden snakkede jeg med en "konsulent", som jeg fik dyb
antipati
imod. Han sagde, at de (en kreds af investorer) havde et antal
udviklingsprojekter. Hvert projekt lå i et særskilt ApS hhv A/S. Hvis
projektet så mislykkedes, var det deres politik at lukke butikken og lade
kreditorerne få en lang næse.

(*) der var også økonomer i Sovjet tiden, og man så hvordan det gik....

Nico

Fra : Simon - [8230]

Dato : 30-04-05 08:14

> [...]
dem
> selv der scorer kassen. De kunne jo også lægges som sikkerhed for

Hvis man opkøber egne aktier sikre man sig selv mod opkøb - eksempelvis
Jyskebank.
En anden grund til at virksomheder opkøber egne aktier istedet for at
udbetale udbytte kan være at de derved sikre sig mod at de værdier der
overgår til aktionæren bliver i aktien (ved opkøb stiger kursen => de
aktier
aktionæren besidder bliver mere værd).

Simon

Fra : alexbo

Dato : 30-04-05 08:15

"Lasse" <Lars.Kalsen@jubii.dk> skrev

> 1. Hvorfor giver fondene denne overpris når de køber op?.
Fordi ellers kan de ikke købe, hvis tilbuddet kun er er aktiekursen, får man
ikke aktionærerne til at sælge, så havde de jo allerede solgt.

> 2. Hvorfor opkøber stort set alle danske selskaber egne aktier ?.
Firmaerne mener de har for stor en aktiekapital i forhold til deres
aktiviteter.

> 3. Er de danske bestyrelser simpelthen for dårlige til at lave udvikling
af selskaberne.
Nej, så ville det ikke gå så godt for danske firmaer.

Hvorfor svarer man på sine egne spørgsmål, er det fordi det ikke er
spørgsmål, men bare nogle meninger man ønsker at lufte?

mvh
Alex Christensen