mscomm og tx pause
Fra : 15kw

Dato : 29-04-05 21:05

Hej

Jeg skal skrive en lille stump software til at sende nogle kommandoer over
en COM Port.
Problemet er så at den eksterne hardware ikke kan følge med til at læse mine
små datapakker, jeg leder derfor efter en funktion til at lave lidt
mellemrum (ca. 1mSec) i mellem de enkelte byte der sendes.
Den funktion har jeg ikke kunnet finde i MSCOMM, er der nogen der har et
forslag til et andet modul der kan det samme som mscomm og har mulighed for
at indsætte disse pauser.

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : VIP

Dato : 29-04-05 22:48

"15kw" <15kw@NOSPAMtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Den funktion har jeg ikke kunnet finde i MSCOMM, er der nogen der har et
> forslag til et andet modul der kan det samme som mscomm og har mulighed

hej
send 1 bytes ad gangen med mscomm og indsæt selv det nødvendige delay
--
Venlig hilsen

Viggo

Fra : 15kw

Dato : 29-04-05 23:45

"VIP" <netbroker@detteskalfjernesmail.dk> skrev i

> hej
> send 1 bytes ad gangen med mscomm og indsæt selv det nødvendige delay

Det er også det jeg har lavet for at komme videre, men der må være en
smatere måde at lave det på.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 30-04-05 17:21

15kw skrev:
> Det er også det jeg har lavet for at komme videre, men der må være en
> smatere måde at lave det på.

De fleste ActiveX kontroller som følger med VB, er på mange måder
rudimentære. Vil man det virkelig avancerede, må man til lommerne og finde
en betalbar ActiveX kontrol, som kan alt det som mangler - eller håbe på at
en anden har gjort alt arbejdet og vil dele gratis ud af det.

Har du prøvet at google efter en (gratis) løsning?

-------
Tomas

Fra : 15kw

Dato : 03-05-05 07:59

"Tomas Christiansen" <toc-01-nospam-removethisword@blikroer.dk> skrev i

> [...]
at
> en anden har gjort alt arbejdet og vil dele gratis ud af det.

Har du et forslag til et modul ?

> Har du prøvet at google efter en (gratis) løsning?

Ved ikke hvad jeg skal lede efter.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 03-05-05 21:02

15kw skrev:
> Har du et forslag til et modul ?
> Ved ikke hvad jeg skal lede efter.

Nej, ikke sådan lige. Fandt et site hvor der står en masse spændende og
lærerigt materiale:
http://www.lvr.com/serport.htm
Blandt andet er der en henvisning til en side hos Microsoft om hvordan man
selv koder skidtet i C, men det hjælper dig nok ikke så meget...

Kom til at tænke på: Har du indstillet baud-rate og i givet fald til hvad?

Hvis du ikke vil sende mere end 1000 bit i sekundet (du nævnte 1ms delay),
så skal din baud-rate være mindre end 1000 - f.eks. 600. Mon det vil virke?

-------
Tomas

Fra : 15kw

Dato : 04-05-05 22:32

> [...]
>
> Hvis du ikke vil sende mere end 1000 bit i sekundet (du nævnte 1ms delay),
> så skal din baud-rate være mindre end 1000 - f.eks. 600. Mon det vil

Kassen jeg skal sende data til køre 9600BPS 1 stopbit og lige paritet,
kassen kan bare ikke følge med til at modtage data, jeg har så prøvet at
køre med 2 stopbit, så når flere af mine data frem men så har jeg problemer
med at modtage data.
For at løse problemerne har jeg så lavet en buffer hvor fra jeg sender en
karakter af gangen med en pause på 2mS.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 05-05-05 21:46

15kw skrev:
> [...]
> kassen kan bare ikke følge med til at modtage data, jeg har så prøvet
> at køre med 2 stopbit, så når flere af mine data frem men så har jeg

Men _har_ du prøvet at sætte din bitrate ned til 600 pr. sekund oder was?
Det er vel et forsøg værd!

Hvis du forventer 11 bit pr. byte og den anden part sender 10 bit pr. byte,
så er det ikke så mærkeligt at du får problemer!
(1 startbit + 8 databit + 1 eller 2 stopbit)

> For at løse problemerne har jeg så lavet en buffer hvor fra jeg sender
> en karakter af gangen med en pause på 2mS.

Hvis det ikke hjælper at sætte bitraten ned, så er det nok den eneste
løsning. Det er bare ikke særlig tit (har aldrig hørt om det før!), at et
stykke udstyr vil køre med en bitrate, som det ikke er i stand til at
håndtere. Så vil man typisk vælge køre med en lavere bitrate, så den slags
problemer ikke opstår.

-------
Tomas

Fra : 15kw

Dato : 06-05-05 16:47

> Men _har_ du prøvet at sætte din bitrate ned til 600 pr. sekund oder was?
> Det er vel et forsøg værd!

Nej

> Hvis du forventer 11 bit pr. byte og den anden part sender 10 bit pr.
byte,
> så er det ikke så mærkeligt at du får problemer!
> (1 startbit + 8 databit + 1 eller 2 stopbit)

Er klar over det, men det kunne jo ikke udelukkes at kassen kørte med 2
stopbit selv om der står 1 stopbit i manualen.

> [...]
> stykke udstyr vil køre med en bitrate, som det ikke er i stand til at
> håndtere. Så vil man typisk vælge køre med en lavere bitrate, så den slags

Kassen kan kun køre en hastighed og det er 9600bps og der er ikke nogen form
for flowkontrol ellers havde det sikkert kunne løse problemet.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 06-05-05 23:37

15kw skrev:
> Kassen kan kun køre en hastighed og det er 9600bps og der er ikke
> nogen form for flowkontrol ellers havde det sikkert kunne løse
> problemet.

Hmmm, ja. Hvis ikke du selv vil bygge et lille stykke hardware, som kan
køre med flowcontol, og som skal være mellemled mellem din PC og dit
"andet" hardware, og som naturligvis skal sikre at data ikke sendes for
hurtigt, er jeg løbet tør for nye idéer...

-------
Tomas

Fra : 15kw

Dato : 07-05-05 00:25

> [...]
> "andet" hardware, og som naturligvis skal sikre at data ikke sendes for
> hurtigt, er jeg løbet tør for nye idéer...

Det lyder som en god ide at lave lidt hardware til at løse problemet, der
bør nemlig være en stump lysleder mellem kassen og den pc hvor det hele
styres fra.
Kassen er en NSG651 Surge generator "en dims der bruges til simulering af
lyn", så det kunne være at jeg skulle bygge det ind i lysleder
transmitteren.

Tak for ideen.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 08-05-05 22:19

15kw skrev:
> ...der bør nemlig være en stump lysleder mellem kassen og den pc hvor...
> ...NSG651 Surge generator "en dims der bruges til simulering af lyn"...

Her sad jeg og troede at det var et gammelt kasseapparat!

....og du er _helt_ sikker på at der står lysleder og ikke lynleder i
dokumentationen "kassen"?

Jeg nu egentlig godt kan forstå hvorfor man ønsker en lysleder fra ens PC
til en "dims" som kan switche stort set alle former for elektronik af!

Hvis du får lavet et stykke hardware som kan styre dine lyster - ja, altså
til at sende alt for hurtigt for NSG651'eren - så må du da gerne sende
resultatet som et follow-up på denne tråd. I MSComm kontrollen ser jeg at
det kaldes Handshaking og at du har mulighed for comXOnXoff, comRTS eller
comRTSXOnXOff.

-------
Tomas

Fra : 15kw

Dato : 10-05-05 23:14

> Her sad jeg og troede at det var et gammelt kasseapparat!
>
> ...og du er _helt_ sikker på at der står lysleder og ikke lynleder i
> dokumentationen "kassen"?

Der står lidt om at der findes en lysleder omsætter der kan bruges mellem
kassen og computeren, der er ført + og - 15 V ud i comporten på kassen til
at strømforsyne lysleder omsætteren.

> [...]

> det kaldes Handshaking og at du har mulighed for comXOnXoff, comRTS eller

Jeg tror det bliver noget simpelt hardware flowkontrol, det må kunne laves
med en lille uP der sniffer på de data som computeren sender, når der er
modtaget en byte lader man uP'en hive i "Data Set Ready" efter hvert sendt
byte.

Jeg skal nok smide lidt info. hvis jeg får opgaven, indtil videre har det
kun været et spørgsmål om det kunne laves.