5 år og har lige opdaget en computer
Fra : Rasmussen

Dato : 29-04-05 12:39

Hej NG!

Nå, nu er Jakob blevet så stor at han lige har fundet ud af hvad en computer
kan bruges til.

Vi bruger den selv meget og den er stort set altid tændt.
Den står i gangen og er let at komme til.
Det har undret mig at det først er nu at han har fattet interesse for
computeren, da hans far gerne vil bruge meget af sin tid ved den, men Jakob
har leget (har en utrolig fantasi og er meget kreativ i sin leg). Men han
har ikke ville sidde ved skærmen med mindre vi har siddet med ham.

Han har opdaget et spil hvor man kan bygge et zoo og han er vild med det. De
sidste par dage har han siddet foran skærmen fra han kom hjem fra børnehave
til han skulle i bad og puttes.

Hvor meget tid bruger Jeres børn ved skærmen?
Hvad spiller de? Og har I regler om hvor meget tid de må bruge der og
hvorfor?

Jeg har det sådan at jeg mener det er vigtigt at børnene ved hvad en
computer er og hvordan den skal bruges, men jeg syntes også det vil være
synd for Jakob, hvis han "glemmer" at lege med lego og sine dyr osv.
Men samtidig er jeg i tvivl om drenge på 5 år bare lige pludselig ændre leg
til fx. computer/playstatsion osv.

Skal lige siges at han blev 5 år i onsdags (mit lille pus)

Venlig hilsen Jakob og Julies mor

Fra : Anita Rasmussen

Dato : 29-04-05 12:56

> Hvor meget tid bruger Jeres børn ved skærmen?
> Hvad spiller de? Og har I regler om hvor meget tid de må bruge der og
> hvorfor?
>

> Skal lige siges at han blev 5 år i onsdags (mit lille pus)

Tillykke med det

min søn på snart 6 sidder nok ved computeren 1-2 gange om ugen, afhængig af
vejret.

Idag har han lige opdaget det lille tegneprogram paint, men mistede
interessen efter ca ½ time. Jeg vil ikke sige at vi har regler omkring
brugen af computer, da begge mine børn ikke har noget problem med at stoppe
når jeg siger at de skal. Den ældste er pige og næsten 14, og bruger mest
computeren til MSN og Heste-nettet.

Venlig hilsen
Anita

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 13:29

"Rasmussen" <per@fjernmiggets.dk> skrev i en
> Den står i gangen og er let at komme til.

Det er en rigtig god ide at placere pc'en et centralt sted - fx. gang eller
alrum. Også når børnene bliver ældre, så man kan holde lidt øje med, hvad de
foretager sig.

> Det har undret mig at det først er nu at han har fattet interesse for
Det er jo meget forskelligt. Vores ældste datter har ført musen siden hun
lige var fyldt to. Når barnet først opdager computeren, er tiltrækningen
næsten magnetisk efter vores erfaring.

> har ikke ville sidde ved skærmen med mindre vi har siddet med ham.
Så ville det være synd at tvinge ham. Men glimrende at bruge den sammen. Det
er ikke engang nødvendigt at købe børnespil. Man kan få meget ud af at
udforske nettet sammen. Finde tegninger, der kan printes ud og males. Samt
naturligvis alle børnesidenre, fx. www.dr.dk/oline

> Hvor meget tid bruger Jeres børn ved skærmen?
> Hvad spiller de? Og har I regler om hvor meget tid de må bruge der og

Vi kører ikke med stopur, men børnene (den ældste er lige fyldt otte)
spørger hver gang, om de må have lov at spille computer eller lege med
internet. Af og til siger vi nej, og af og til siger vi sluk.

Det er ikke så dramatisk. Som enhver anden aktivitet er pc-brug usundt i
større mængder. Også rent fysisk - de små skulle jo nødig have museskader.

syntes også det vil være
> synd for Jakob, hvis han "glemmer" at lege med lego og sine dyr osv.
Ja, børn skal have lov til at være børn og lege. Barndommen er under pres
fra flere sider.

> Men samtidig er jeg i tvivl om drenge på 5 år bare lige pludselig ændre
> leg
> til fx. computer/playstatsion osv.
Som forældre er det vores opgave at begrænse brugen til et sundt niveau. Det
er en vurderingssag, så jeg kan ikke sætte timer på. Fx. vil jeg nødig
afbryde to eller flere børn, der i fællesskab er opslugt af et spil, kommer
med løsningsforslag til spillets udfordringer osv. Spil kan være særdeles
socialt - og på det punkt har tv-spil som PlayStation 2 og Xbox faktisk et
fortrin frem for pc. Flere af spillene til PS2 og Nintendo giver endda god
motion (fx Eyetoy).

Fra : Mette

Dato : 29-04-05 15:20

"Rasmussen" <per@fjernmiggets.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> synd for Jakob, hvis han "glemmer" at lege med lego og sine dyr osv.
> Men samtidig er jeg i tvivl om drenge på 5 år bare lige pludselig ændre

Min datter fattede interesse som 2½ årig - og hun elsker at spille, tegne,
lære og lege på computeren.
Hendes lyst kommer og går og i perioder spiller hun ret meget, men som regel
er det "pædagogiske" spil. Jeg har faktisk ingen pc-politik, men stopper det
da, hvis jeg synes det bliver for meget. Det er meget klart, at det kun
foregår, når mor har givet lov...

Fra : Jens E. Nyborg

Dato : 29-04-05 17:10

Hej.
Vores datter på 6år, begyndte at interessere sig for computeren for ca.
1/2 år siden. Hun sidder der max. 1 time, da vi andre også gerne vil se
hende. De spil vi har er Magnus & Myggen og Pixeline, de spil er gode
når man skal lære.

mvh. Lise

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-04-05 17:13

Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Hvor meget tid bruger Jeres børn ved skærmen?
> Hvad spiller de? Og har I regler om hvor meget tid de må bruge der og

min søn (11 år) har tidsbegrænset sit internetforbrug, netop for at undgå
den situation du sidder i nu....
han har 1½ time på hverdage, til fri disposition.... han bestemmer selv
hvordan han vil fordele de 1½ time.... sammenlagt har han 10 timer på en
uge, og igen bestemmer han selv hvordan han disponerer dem..... vælger han
at undlade at bruge sine timer til hverdag, kan han vælge at tage dem ud i
et i weekenden...

vi har valgt 1½ time på nuværende tidspunkt, fordi han tidligere havde fri
adgang til det, og det viste sig at være helt ude af propotioner.... han
brugte al tiden foran compen, og vi er af den opfattelse at børn skal lære
at bruge hovedet alene også...

da min søn var yngere var vi meget strikse med at vi skulel godkende alle
stederne han spillede.... efterhånden har vi fået ham lært nogle gode
PCvaner og stoler mere og mere på hans dømmekraft men vi holder stadig øje
med ham.....

> [...]
> computer er og hvordan den skal bruges, men jeg syntes også det vil
> være synd for Jakob, hvis han "glemmer" at lege med lego og sine dyr

jeg synes det er godt at du er opmærksom på det.....

> Men samtidig er jeg i tvivl om drenge på 5 år bare lige pludselig
> ændre leg til fx. computer/playstatsion osv.

mit instinkt siger mig at børn der får lov alt det de vil i starten, og SÅ
begrænses (i din søns alder altså) har nemmere ved at forstå begrænsningen,
fordi nyhedens interesse er overstået....
også derfor fik min søn i starten (en forholdsvis kort periode på 10-14
dage) lov at drøne igennem.... derefter gik vi over til at der skulle
tilladelse til hver gang, og først for 2 år siden da interessen virkelig bed
sig fast, indførte vi fast timetal om ugen....

> Skal lige siges at han blev 5 år i onsdags (mit lille pus)

det er nu du skal grundlægge hans vaner.... lære ham at begå sig alene på
nettet på en god og ansvarlig måde...
alt for mange lader stå til i starten og tænker "det kan tids nok komme",
men glemmer at tænke på at man er nødt til at så løget før det kan spire og
gro ordentligt....
hvis man lader det ligge i en pose og spire, vokser det vildt og filtrer sig
ind i posen og så er planten sku ikke meget værd ;)

ups*G* en lille analogi.... men synes sådan set det er rigtig nok.... man ER
jo nødt til at grundlægge de gode vaner tidligt, og ikke tro at de kan
indlæres når alle de dårlige vane allerede sidder der.....

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Morten L.Pedersen

Dato : 29-04-05 18:24

Hej!

Vores dreng på 6 er også en del interesseret i PC.
Især går han op i bilspil ("Need for Speed", som jeg faktisk mener er et
udmærket redskab til "øje til hånd koordinations-træning").

Men for at det ikke skal tage overhånd bruger vi simpelthen et "ægge-ur",
som vi indstiller til en aftalt tid (typisk 1/2 - 1 time et par gange pr.
uge), og når uret ringer, lukker vi pc'en.

mvh

Fra : Søren Mors

Dato : 29-04-05 18:39

Rasmussen wrote:
> Hej NG!
[klip]
> Han har opdaget et spil hvor man kan bygge et zoo og han er vild med det. De
> sidste par dage har han siddet foran skærmen fra han kom hjem fra børnehave
> til han skulle i bad og puttes.

Jeg tror du bare skal lade ham spille, som alt nyt er det sjovt.

> Hvor meget tid bruger Jeres børn ved skærmen?
> Hvad spiller de? Og har I regler om hvor meget tid de må bruge der og
> hvorfor?

Vores dreng på 4½ spiller i perioder en del, op til et par timer om
dagen i weekenden. Det har sjældent været nødvendigt at udstikke forbud
mod yderligere spil.

Han fik for nylig sin egen computer, sat op i stuen. Den blev flittigt
brugt i en uges tid, men så blev det godt vejr og dermed fik han
mulighed for at plaske med vand i haven.

> [...]
> synd for Jakob, hvis han "glemmer" at lege med lego og sine dyr osv.
> Men samtidig er jeg i tvivl om drenge på 5 år bare lige pludselig ændre leg

Det tror jeg heller ikke han gør. Min mening (som ikke er så forskellig
fra de fleste andre der har svaret) er at du skal lade stå til lidt, og
se om ikke han finder et passende niveau selv. Hvis han bliver ved med
at spille alt sin tid hjemme må du jo tage dig af det, og lave regler.
Men lad være med at lave regler før du har konstateret at det er nødvendigt.

> Skal lige siges at han blev 5 år i onsdags (mit lille pus)

Tillykke med det

> Venlig hilsen Jakob og Julies mor

Søren Mors

Fra : Mette

Dato : 30-04-05 14:55

"Søren Mors" <soerenmors@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis han bliver ved med
> at spille alt sin tid hjemme må du jo tage dig af det, og lave regler.
> Men lad være med at lave regler før du har konstateret at det er
nødvendigt.

Ja, jeg er faktisk enig. Nogle gange plager min datter - "Moaar, hvornår må
jeg spille??" - Især, når jeg skal arbejde ved computeren (Jeg er
studerende). Når det så er hendes tur, så ender det som regel med, at hun
max gider det i et kvarter-en halv time.
I øjeblikket spiller hun ikke, fordi den bærbare hun plejede at bruge er
død - der blev nemlig spilt saftevand (!!) ned i tastaturet - og så må man
jo vente, til der kommer en ny. Den gamle duer ikke til spil, og faktisk
savner hun det ikke.
Det er måske meget sundt med nogle pauser ind i mellem.

En overgang så hun _meget_ cartoon network på værelset, men en dag virkede
tv'et ikke længere, da en ledning til tv-signalet gik itu. Og det har
faktisk været meget sundt for os alle. Nu ser hun tegnefilm om morgenen og
lidt når hun kommer hjem - i stuen, hvor vi begge to er sammen. Det er langt
bedre, for jeg syntes efterhånden aldrig at vi så hinanden, når jeg sad i
stuen og hun sad på sit værelse. Efter tv'et ikke virkede længere begyndte
vi at spille og hygge meget mere med f.eks. gode gamle brætspil. Forleden
lærte vi f.eks. at spille skak Hun er 6 år.

Fra : Cat

Dato : 29-04-05 20:22

Rasmussen wrote:
> [...]
> til fx. computer/playstatsion osv.
>
> Skal lige siges at han blev 5 år i onsdags (mit lille pus)

Jeg tror, at bondebørn lærer at fodre grise og give hønsene, smedebørn
kan håndtere jern, tømrerbørn træ, og mekanikerbørn roder med knallerter.

Mine børn er edbnørdebørn. De har hver deres pc, og det har de egentlig
haft, siden de var ca. 5-7 år, men brugt pc'er, siden de var 2. Faktisk
købte vi til den yngste en speciel lille mus til bærbare pc'er - den
passer lige til hans hånd. De arvede tidligere de gamle, men vi indså,
at det var ungerne, der havde brug for power til at spille. De fik
derfor hver sin nye pc for ca. et år siden - de er 12 og 7. De bruger
pc'en, når de har lyst. De spiller, surfer, skriver ønskesedler, laver
regnskab, ser dvd-film, laver lektier og skriver eventyr, ligesom de ser
deres forældre gøre.

Der er ingen begrænsninger - vi bruger også vores, som vi vil. Hvis vi
skulle begrænse deres adgang, skulle vi også begrænse vores egen, og det
er vi under ingen omstændigheder villige til. Børn gør jo sjovt nok,
hvad vi gør og ikke, hvad vi siger.

I perioder er det meget, de bruges - især når der er gæster,
besynderligt nok. I andre perioder er det andre aktiviteter, der
trækker. Den eneste begrænsning er, at de skal stå i fællesrummet
(edb-rum), hvis der skal være internetadgang. Vi vil til enhver tid
kunne se, hvad der foregår med netadgang.

Til gengæld har vi kun et meget lille fjernsyn (20 tommer - før var det
14). Det står i kælderen, og der er ingen møbler i rummet - kun et par
madrasser. Vi har masser af film, men kun en gammel uhf-antenne på
loftet. Den stod i huset for 15 år siden, da vi flyttede ind. Ingen
kabeltv, ingen parabol, intet. 4 kanaler.

Vi får edbbørn, men andet ville også være underligt med to
professionelle edbnørder i huset.

Tine

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 21:10

"Cat" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror, at bondebørn lærer at fodre grise og give hønsene, smedebørn kan
> håndtere jern, tømrerbørn træ, og mekanikerbørn roder med knallerter.

Sandt nok.

> Mine børn er edbnørdebørn. De har hver deres pc,
og det har de egentlig
> haft, siden de var ca. 5-7 år, men brugt pc'er, siden de var 2. Faktisk

Præcis det samme i vores familie.

> købte vi til den yngste en speciel lille mus til bærbare pc'er - den
> passer lige til hans hånd. De arvede tidligere de gamle,

Ja, notebook-mus er rigtig gode til små hænder.

7. De bruger
> pc'en, når de har lyst. De spiller, surfer, skriver ønskesedler, laver
> regnskab, ser dvd-film, laver lektier og skriver eventyr, ligesom de ser
> deres forældre gøre.

Jeg tror det er meget gavnligt, at de i en tidlig alder opdager, hvor
alsidig computeren er. Altså at den også er et kreativt værktøj - ikke bare
en "tossekasse" som fjernsynet (som dog har nogle andre kvaliteter)..

> Der er ingen begrænsninger - vi bruger også vores, som vi vil. Hvis vi
> skulle begrænse deres adgang, skulle vi også begrænse vores egen, og det
> er vi under ingen omstændigheder villige til. Børn gør

Se her standser enigheden. Jeg mener, det er forældrenes ansvar at sikre, at
børnen ikke bruger al ders tid foran pc'en. Det er muligt, forældrene gør
det, men det er så deres problem.

> hvad vi gør og ikke, hvad vi siger.
Nej. De drikker fx. ikke alkohol som 5-årige. Man må skelne mellem, hvem der
er børn, og hvem der er voksne.

> I perioder er det meget, de bruges - især når der er gæster, besynderligt
> nok. I andre perioder er det andre

Ikke særlig besynderligt. Computerspil er alle tiders sociale samlingspunkt.
Tv-spil er endnu bedre på det punkt.

> trækker. Den eneste begrænsning er, at de skal stå i fællesrummet
> (edb-rum), hvis der skal være internetadgang. Vi vil til enhver tid kunne
> se, hvad der foregår med netadgang.

Det er et rigtig godt princip (som jeg vist allerede har skrevet). Man kan
godt komme galt af sted - og fx. få en masse porno i hovedet, hvis man søger
efter "Barbie" eller bare "misskeat".

> [...]
> Den stod i huset for 15 år siden, da vi flyttede ind. Ingen kabeltv, ingen

Respekt. Så er I klar, hvis krigen kommer. :)

> Vi får edbbørn, men andet ville også være underligt med to professionelle
> edbnørder i huset.

Edb-børn er ikke det værste man har. Og husk at "nørd" er en
hædersbetegnelse. Selv DR har opdaget dette og sender nu et par fremragende
børneudsendelser, der dyrker den naturlige videbegærlighed ("NØRD" og "LILLE
NØRD" - hver tisdag).

Fra : Cat

Dato : 29-04-05 21:49

S Hansen wrote:

> Nej. De drikker fx. ikke alkohol som 5-årige. Man må skelne mellem, hvem der
> er børn, og hvem der er voksne.

Der har vi så principper, til gengæld. Vi drikker meget sjældent
alkohol, og jeg har en aftale med min datter om, at hun ALDRIG skal se
mig påvirket (og jeg mener ikke fuld - jeg mener blot en anelse, så hun
kan mærke det). Aftalen løber foreløbigt til hun fylder 15 og kan så
genforhandles. Jeg tror fuldt og fast på, at hvis hun hjemme lærer, at
alkohol er ikke noget man bruger hver dag - faktisk ikke engang hver uge
- så vil det påvirke hendes holdning på langt sigt. Ikke nødvendigvis i
de vilde teenageår, men senere hen.

> Ikke særlig besynderligt. Computerspil er alle tiders sociale samlingspunkt.
> Tv-spil er endnu bedre på det punkt.

Og nogle af de børn har restriktioner - så er det herligt bare at kunne
flippe ud her.

> Det er et rigtig godt princip (som jeg vist allerede har skrevet). Man kan
> godt komme galt af sted - og fx. få en masse porno i hovedet, hvis man søger
> efter "Barbie" eller bare "misskeat".

Den er kun den største, der går noget videre på nettet - den lille kan
knapt læse endnu. Hun har lært, at hun aldrig må komme med præcise
oplysninger om sig selv. Nettet er det eneste sted, hvor hun skal lyve.
Hendes navn og fritidsinteresser er så udsædvanlige, at med ganske få
oplysninger kan man finde hende. Derfor har vi lært hende at give
fjolleoplysninger, når hun absolut skal melde sig med navn og adresse et
eller andet sted. Hun har også en hotmail konto til alt det pjat.
*Rigtige* mails kan hun så få på sin *rigtige* e-mailkonto.

> Respekt. Så er I klar, hvis krigen kommer. :)

Vi er i det hele taget en besynderlig familie. Ingen kaffemaskine, men
digitalradio. Intet sofabord, men skaftevæv og rok. Masser af pc'er (nok
mere end 10), men ikke trådløst net. Ingen bil, men båd (lille) og
sommerhus (næsten mindre).

Go figure?!

> [...]
> børneudsendelser, der dyrker den naturlige videbegærlighed ("NØRD" og "LILLE

Jeg opfatter det skam også som en hædersbetegnelse. Jeg omtaler glad og
gerne mig selv som nørd. Det er også derfor, børnene gerne må sidde
foran skærmen, og derfor de har meget svært ved at komme noget videre ud
at røre sig. Jeg hader det jo selv. Når sommeren er slut, er jeg stadig
bleg og interessant. Af og til kan man undre sig over, at vi faktisk
fandt ud af at få dem

Tine

Tine.

Fra : Anita

Dato : 29-04-05 22:20

Cat wrote:
> [...]
> ud at røre sig. Jeg hader det jo selv. Når sommeren er slut, er jeg
> stadig bleg og interessant. Af og til kan man undre sig over, at vi

Det lyder som et rigtig hyggeligt sted at vokse op

Venligst Anita

Fra : Cat

Dato : 29-04-05 22:14

Anita wrote:

> Det lyder som et rigtig hyggeligt sted at vokse op
>
> Venligst Anita

De piver ikke nævneværdigt, og jeg synes om det liv. Det er ikke
nødvendigvis magen til de andres, men vi har selv valgt det.

Vi forhindrer dem da heller ikke i at røre sig, hvis de vil, vi går bare
ikke forrest.

Min datter gik til svømning hver uge i 7 år og nød det.

Min søn karter rundt hele eftermiddagen i SFO.

Den eneste motion, jeg faktisk nyder, er alpinskiløb, og det har jeg
ikke råd til ret ofte

Tine

Fra : Anita

Dato : 29-04-05 22:28

> De piver ikke nævneværdigt, og jeg synes om det liv. Det er ikke
> nødvendigvis magen til de andres, men vi har selv valgt det.

Jeg mente det - det var ikke ironisk. Det lyder som et sted, jeg ville synes
rigtig godt om.

Venligst Anita

Fra : Cat

Dato : 30-04-05 11:58

Anita wrote:

> Jeg mente det - det var ikke ironisk. Det lyder som et sted, jeg ville synes
> rigtig godt om.
>
> Venligst Anita

Så misforstod jeg dig lidt. Vi leger meget - både børn og voksne. Vi
spiller skak, væver og spinder, spiller Sims, bygger lego (jeg har
Mindstorms) og fjoller ind imellem. Men vi har ikke været i skoven de
sidste 5 år mindst

Tine

Fra : Anita

Dato : 30-04-05 12:36

Cat wrote:
> Så misforstod jeg dig lidt.

Ja, det kunne jeg næsten regne ud, ud fra dit svar.

> Vi leger meget - både børn og voksne. Vi
> spiller skak, væver og spinder, spiller Sims, bygger lego (jeg har
> Mindstorms) og fjoller ind imellem. Men vi har ikke været i skoven de
> sidste 5 år mindst

Jeg får en fornemmelse af, at det bliver nogenlunde lige sådan her hos os,
når engang der kommer småfolk til

Venligst Anita

Fra : Mette

Dato : 30-04-05 15:11

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Hvor er det egentligt rar læsning. Jeg er enlig mor - har dog en kæreste (en
"IT-mand".. og jeg må da erkende, at jeg har ikke ligefrem har været
prototypen på den "perfekte (hus)mor".

Jeg har ikke været god nok til at have superfaste spisetider, sengetider og
en egentlig tv-og pc-politik har jeg heller aldrig håndhævet. For jeg kan jo
godt lide at bruge tid foran både tv og PC og jeg er heller ikke en
friluftstype, der render i skoven hveranden dag. Det ville ærligt talt være
temmeligt anstrengende, hvis jeg skulle lave alle mine præferencer om, bare
for at kunne leve op til den politisk korrekte måde at være en familie på.

Så vi gør det vi har lyst til - vi er hjemmemennesker og vi bruger vores TV
og vores computer og jeg er faktisk meget stolt over, at min datter er så
god til at finde ud af det.Hun har nogle logiske evner i fht.
problemløsning, der bestemt ikke kommer fra mig (faderen er hardcore
programmør). Hun surfer af gode grunde ikke, da hun ikke kan læse, så jeg
har styr på hvad hun foretager sig. Vi spiller også ofte sammen - både
hight-tech og low-tech og vi leger Stjerne for en aften og hyggesnakker og
nogle gange er vi også bare sammen, mens vi gør hvert vores - enten spiller
hun eller leger på sit værelse, eller også laver jeg lektier, mens hun ser
en film osv. Og så spiser vi, når vi er sultne. Jeg er ikke
supersturktureret, så dette liv passer os egentligt ret godt.
Det vigtigste for mig er jo, at min datter er en dejlig og omgængelig pige,
og mest af alt at hun er harmonisk og glad. Og det er hun - også selvom
nogle ville mene, at man burde kontakte børneværnet hvis vores hjemmeliv
blev udstillet på TV, fordi vi ikke konstant "laver en masse sammen". Men
hun kan godt lide at lege med sig selv og vi har det jo godt:)
Vi er alle forskellige og finder vores måder at være familie på.

Når min kæreste og jeg engang flytter sammen, så regner jeg da med, at vi i
stuen - der er fællesrum - får en eller to pc'er, så vi er sammen rent
fysisk, mens vi laver vores ting...

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 29-04-05 22:36

> I perioder er det meget, de bruges - især når der er gæster,
> besynderligt nok.

Trækker børnene sig for sig selv og spiller computer når der er gæster,
eller spiller de computer sammen med gæsterne?

Mvh

Emil

Fra : Per Vadmand

Dato : 29-04-05 23:05

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote in message

> Trækker børnene sig for sig selv og spiller computer når der er gæster,
> eller spiller de computer sammen med gæsterne?

Er jeg virkelig den eneste i gruppen her, der ikke synes, børn skal spilde
deres kostbare legetid foran en computer?

Per V.

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 23:48

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en

> Er jeg virkelig den eneste i gruppen her, der ikke synes, børn skal spilde
> deres kostbare legetid foran en computer?

Ja, det vil jeg da håbe. :)

Hvorfor skulle computeren være mere tidsspilde end fx. en bog? Det er to
medier - indholdet kan være godt eller skidt.

Det største problem ved børns pc-brug er i mine øjne, at pc'en er så
forrygende spændende, at det let kan tage overhånd. Og for meget af en god
ting er som bekendt skidt.

Fra : Per Vadmand

Dato : 30-04-05 08:32

"S Hansen" <-> wrote in message

> Hvorfor skulle computeren være mere tidsspilde end fx. en bog?

Der er samme forskel som på fastfood og hjemmelavet mad.

> Det største problem ved børns pc-brug er i mine øjne, at pc'en er så
> forrygende spændende, at det let kan tage overhånd. Og for meget af en god
> ting er som bekendt skidt.

Jeg synes bare, de ting, computeren tager tid fra, er vigtigere. Det samme
gælder i øvrigt fjernsyn.

Jeg er selv bedstefar (og fhv pædagog) og har kunnet sammenligne børn fra
flere generationer inklusive min egen barndom, og jeg vil vove at påstå, at
grunden til - eller en cæsentlig grund til - at mange børn i dag er asociale
og egocentriske og ude af stand til at forstå, at de ikke hele tiden skal
være i centrum, når de kommer i skole, er, at de mangler den væsentlige del
af socialiseringsprocessen, der handler om at opdage verden i en blandet
børneflok, der ikke ustandselig overvåges, men har god tid til at fordøje
nye indtryk.

Denne vigtige proces er i dag i høj grad erstattet af tv og computerspil.
Der er en væsentligt dybere virkelighedsoplevelse ved at male med
fingermaling eller lave mudderkager end ved at tegne billeder med et
paint-program. O der er væsentlig mere socialisering i en slåskamp på
legepladsen end i et spil Duke Nukem.

Jeg har før gjort folk meget vrede, når jeg har fremsat disse synspunkter,
så jeg har prøvet at udtrykke mig lidt mere nuanceret denne gang. Og ja, der
er færdigheder og evner, der kan indlæres ved en computer, men jeg synes,
det tager pladsen op for langt vigtigere ting - og jeg synes, at en -
strærkt rationeret - omgang med computere bør være forbeholdt børn fra
10-12-årsalderen.

Fra : Cat

Dato : 30-04-05 12:14

Per Vadmand wrote:
> [...]
> det tager pladsen op for langt vigtigere ting - og jeg synes, at en -
> strærkt rationeret - omgang med computere bør være forbeholdt børn fra

Handler den blandede børneflok ikke mere om hvor mange børn vi får? Og
ikke om pc'en? Og handler den ikke mere om, at man for at få en
levestandard, der ligner naboens lidt, er nødt til at have 75 timers
arbejdsuge i en husholdning - så ungerne er i institution? Jeg ser nu
ikke børn være mindre socialiserede end før. Jeg ser nogen børn være det.

Jeg får nogle meget kreative oplevelser på min pc. Jeg er programmør.
Jeg bruger også pc'en til at designe vævemønstre, som førhen tog mig
timer og gav mig et mindre godt billede af det færdige resultat, før jeg
besluttede mig for at købe garn for hundredvis af kroner og sætte min
væv op. Det er ikke spor mindre virkeligt end papir og blyant - især
ikke, fordi jeg kan skrive det ud på printeren. Det kræver måske lidt
mere forestillingsevne, men den har jeg.

Jeg ser min datter bruge sin pc meget kreativt. Nogle gange spiller hun
bare tetris, men andre gange skriver hun romaner, skriver breve til sin
bedstemor eller tegner flotte tegninger på den. Hun bruger paint
programmet på en hel anden måde, en hun ville bruge papir. Hun udnytter
de faciliteter, der er i programmet, og som papir ikke har. Er det
skidt? Eller er det bare udvikling?

Hendes blækregninger er også enormt tjekkede, når hun laver dem med
kolonneopstillinger.

Min søn på 7 bruger den mest til at spille på endnu, men det andet
kommer senere.

Jeg tror, at ligesom folk græd, da fyldepennen forsvandt til fordel for
filtpennen, så vil vi se pc'en mere og mere erstatte papir og blyant.
Der er nok ikke nogen vej tilbage. Vi ser heller ikke mange hestetrukne
vogne mere. De fleste kører cykel, bil, tog eller bus. Der er sågar
nogen, der flyver (oh rædsel)

Der findes gode og dårlige bøger, der findes gode og dårlige
computerspil - der findes sågar godt og dårligt fastfood. Det er ikke
skidt, bare fordi det er elektronisk eller hurtigt. Det er andre
faktorer, der afgør om det er god eller dårlig kvalitet.

Tine

Fra : Per Vadmand

Dato : 30-04-05 13:32

For det føste: Tak fordi du tager min kritik alvorligt og ikke bare affejer
den. Det var også mit formål med at skrive så udførligt.

"Cat" <ta@uu.dk> wrote in message

> Handler den blandede børneflok ikke mere om hvor mange børn vi får?

Så meget færre børn får vi altså heller ikke. De store børneflokke hører til
et par generationer tidligere end dem, jeg taler om.

> [...]
> levestandard, der ligner naboens lidt, er nødt til at have 75 timers
> arbejdsuge i en husholdning - så ungerne er i institution?

Det er en del af det. Men det med de 75 timer er nu ikke noget, vi er "nødt
til," men noget, vi vælger - ganske rigtigt ofte på børnenes bekostning.

Jeg ser nu
> ikke børn være mindre socialiserede end før.

Det er det generelle indtryk, pædagoger og lærere giver udtryk for.

Jeg ser nogen børn være det.

Selvfølgelig ikke alle. Der er altid undtagelser, men det er trenden.

> Jeg får nogle meget kreative oplevelser på min pc.

Ja, Du får opkevelser. Men du får em sammen med skærmen, ikke sammen med
andre mennesker.

> [...]
> op. Det er ikke spor mindre virkeligt end papir og blyant - især ikke,
> fordi jeg kan skrive det ud på printeren.

Jeg skriver musik og romaner på min computer og bruger den i det hele taget
i mange timer hver dag, men det kommer faktisk ikke sagen ved.

> [...]
> programmet på en hel anden måde, en hun ville bruge papir. Hun udnytter de
> faciliteter, der er i programmet, og som papir ikke har. Er det skidt?

Det er ikke skidt. Hvor gammel er hun? Men det er skidt, hvis det er den
eneste måde hun tegner og maler på. Du bruger jo også dine vævemønstre til
at lave rigtigt tøj med, ligesom jeg bruger mine noder til at spille rigtig
musik på rigtige instrumenter. Men hvis man på grund af computeren (også
forstået i overført betydning) kan lave malerier uden nogen sinde at få
maling på fingrene, går man glip af en væsentlig virkelighedsoplevelse.

> Jeg tror, at ligesom folk græd, da fyldepennen forsvandt til fordel for
> filtpennen, så vil vi se pc'en mere og mere erstatte papir og blyant.

Uden tvivl. Men for at bruge et andet billede: Det er ikke godt, hvis
lommeregneren gør, at børn aldrig lærer at regne i hovedet.

> Der er nok ikke nogen vej tilbage. Vi ser heller ikke mange hestetrukne
> vogne mere. De fleste kører cykel, bil, tog eller bus. Der er sågar nogen,
> der flyver (oh rædsel)

Og det har stadig ikke noget med sagen at gøre. Jeg taler ikke for
afskaffelse af computere. Computere kan erstatte mange især triviewlle
dagligfunktioner. Men den kan ike erstatte menneskeligt samvær eller social
udvikling, og det kommer den let til, hvis man ikke er opmærksom på det.

> Der findes gode og dårlige bøger,

Rigtigt.

der findes gode og dårlige
> computerspil

Jeg vil vove at påstå, at der kun findes dårlige computerspil. Det er præcis
en af de dunktioner ved computeren, jeg oplever som 100% tidsspilde. I hvert
fald for børn.

- der findes sågar godt og dårligt fastfood.

Nej. Fastfood er pr. definition fyld uden næring.

Det er ikke
> skidt, bare fordi det er elektronisk eller hurtigt.

Det har jeg heller ikke sagt. Men det er skidt, når det forhindrer børn i at
lege sammen. Og det gør det.

På min vej bor det ca 25 børn i alderen fra tre til tretten, og antallet har
nok været nogenlunde det samme i alle de år, jeg har boet her. Men for 30 år
siden legede de i flokke på vejen og i området heromkring (jeg bor på
landet) så snart det var opholdsvejr. Nu kan der gå uger mellem jeg ser mere
end et-to børn ad gangen. Forklaring: Tv og computere.

Og det synes jeg altså ikke er godt.

Per V.

Fra : Cat

Dato : 30-04-05 13:57

Per Vadmand wrote:
> For det føste: Tak fordi du tager min kritik alvorligt og ikke bare affejer
> den. Det var også mit formål med at skrive så udførligt.

Det skylder vi hinanden - nogle gange har vi da vist også været meget
enige, så vidt jeg husker.

Hvis du derimod hed W**ming til efternavn, kunne det nok knibe lidt.

> Ja, Du får opkevelser. Men du får em sammen med skærmen, ikke sammen med
> andre mennesker.

Lige nu får jeg dem da sammen med dig Jeg har f.eks. en
penneveninde, jeg skriver sammen med næsten hver dag. Jeg har aldrig set
hende, men det er i allerhøjeste grad et venskab.

Jeg tror også, at når børn har været i skole, klub og til aktiviteter
hele dagen, så trænger de - ligesom jeg gør - til lidt enetid. Og så er
computeren faktisk udmærket. Bedre en fjernsyn i mine øjne, fordi man
gør noget selv.

> Det er ikke skidt. Hvor gammel er hun?

6. kl. - 12 år.

> [...]
> forstået i overført betydning) kan lave malerier uden nogen sinde at få
> maling på fingrene, går man glip af en væsentlig virkelighedsoplevelse.

Ja, men man får nogle andre. Det er ikke nødvendigvis ringere - men det
er anderledes.

> Uden tvivl. Men for at bruge et andet billede: Det er ikke godt, hvis
> lommeregneren gør, at børn aldrig lærer at regne i hovedet.

Det er sandt. Men at forlange at nutidens børn har en præsentabel
håndskrift, 'fordi de får brug for at skrive ansøgninger' det hører
efter min mening fortiden til. Den skal være læselig - jeg skriver
f.eks. stadig indkøbssedler i hånden, men heller ikke nødvendigvis mere
end det. Der er f.eks. ikke mange børn i dag, der kan sy en paspoleret
lomme eller sy sømmesting med to tråde på nålen (det lærte jeg i
folkeskolen og hadede det).

> [...]
> udvikling, og det kommer den let til, hvis man ikke er opmærksom på det.

Hvis den gør, så ligger fejlen et andet sted. Så ville de pågældende
have isoleret sig med noget andet. Der vil altid findes autister og
varianter heraf, som trives bedst i deres eget selskab.

Jeg tror, at nutidens børn har så meget socialt samvær - ofte påtvungent
- at det er en velsignelse at kunne slappe af i eget selskab med en
bog, en film eller et spil.

> [...]
> en af de dunktioner ved computeren, jeg oplever som 100% tidsspilde. I hvert

Så har du ikke set mange Der er spil, som også jeg bliver vildt
optaget af i nogle uger. I år havde vi en skiferie, hvor begge ungerne
og jeg sloges om den ene Gameboy for at spille Harry Potter.
Smadderskægt! "Hvor langt er du nået?" "Hvilken besværgelse er bedst til
en Pixignom?" Det var fællesskab, kan jeg love dig.

Og Sims? Har du aldrig spillet det? Det er stærkt vanedannende også for
voksne. Du skal få en familie på en til mange personer til at have det
godt. De skal på arbejde til tiden, de skal sove, når de er trætte, de
skal vaskes og på toilettet, og de skal have mad. Man har susende
travlt, og man morer sig samtidigt.

Jo, der findes skam gode computerspil til både børn og voksne, men det
gælder også her om at se sig for. Faktisk er der adskillige danske
børnespil af høj kvalitet.

> - der findes sågar godt og dårligt fastfood.
> Nej. Fastfood er pr. definition fyld uden næring.

Selv hos McDonalds kan du nu bestille salater og erstatte pommesfrites
med små lækre gulerødder. Men hurtigt (fast), det er det.

> Det har jeg heller ikke sagt. Men det er skidt, når det forhindrer børn i at
> lege sammen. Og det gør det.

Man har ikke altid nogen at lege med - derfor er det godt at kunne lege
selv. Begge dele hører med til et liv efter min mening.

> [...]
> landet) så snart det var opholdsvejr. Nu kan der gå uger mellem jeg ser mere
> end et-to børn ad gangen. Forklaring: Tv og computere.

De har måske leget sammen hele dagen i fritteren - måske de er mætte.

Var du hjemme dengang og nu hele dagen til at holde øje - kender du hele
deres dagligliv? Vi kender ikke altid den fulde sandhed.

Tine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 30-04-05 14:16

Cat wrote:
> [...]
> trætte, de skal vaskes og på toilettet, og de skal have mad. Man har
> susende travlt, og man morer sig samtidigt.

*fniz*
jeg har faktisk lige indkøbt Sims til min bonusdatter (8 år) til X-boxen...
skulle lige selv prøve det en dag, og af en eller anden årsag endte det
altid med brand i komfuret hver gang jeg forsøgte at lave mad*GGGG* knapt så
heldigt...
jeg er ikke så fænget af spillet at jeg vil blive ved med at spille det, men
prøves, det skulle det.....

knægten (11 år) vil langt hellere spille bilspil eller militær spil på den,
og det mener jeg også der skal være plads til, når han på pc og gameboy kun
spiller strategispil, og ellers foretrækker at komme i skoven og spille
liverollespil ;)

Fra : Cat

Dato : 01-05-05 09:22

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> spiller strategispil, og ellers foretrækker at komme i skoven og spille

Husk at købe en røgalarm og sætte den op over komfuret. Og husk at lære
dem at lave mad - når de er blevet lidt dygtigere, så brænder det ikke
på for dem mere.

Jeg havde en uge, hvor jeg ikke kunne tænke på andet end SIMS. Så
brændte det heldigvis ud så jeg kunne komme videre med resten af mit liv

Tine

Fra : Mette

Dato : 30-04-05 15:30

> Per Vadmand wrote:
> Jeg tror, at nutidens børn har så meget socialt samvær - ofte påtvungent
> - at det er en velsignelse at kunne slappe af i eget selskab med en
> bog, en film eller et spil.

Rigtig god pointe. Når de kommer hjem kl. 17 har de fleste ligesom leget
færdige og friskluftskontoen er fyldt op. Jeg må da indrømme, at jeg også
bare har lyst til at være hjemme og slappe af efter en hård uge eller hård
dag. Før i tiden, da fritidshjem ikke var stor en del, så legede ungerne på
vejen med de andre børn, der heller ikke var på fritteren. Men kammeraterne
er jo på fritteren i dag - og dér spilles bold og leges udenfor.

Fra : Cat

Dato : 30-04-05 13:59

Per Vadmand wrote:
> For det føste: Tak fordi du tager min kritik alvorligt og ikke bare affejer
> den. Det var også mit formål med at skrive så udførligt.

.....og nu har jeg ikke tid mere, for jeg skal i Tivoli med mine unger.
Så fremtidig tavshed handler ikke om ignorering men om prioritering, som
jeg ikke forestiller mig, at du kan være uenig med mig i

Tine - gammel nok til det, men endnu ikke bedstemor.

Fra : Mette

Dato : 30-04-05 15:25

> [...]
mere
> end et-to børn ad gangen. Forklaring: Tv og computere.

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret, Per. Da jeg var 4-7 år (og jeg er kun
28) var der altid mange børn på legepladsen og vi var ude. Men i dag er
legepladsen totalt affolket. Og der er ingen, der gider gå derned, når der
ikke er andre og så er der jo aldrig nogen. Og jeg tror at det er fordi man
istedet er hjemme foran tv, pc eller i min datters tilfælde, fordi hun
hellere vil være hjemme sammen med moar.

Fra : Mette

Dato : 30-04-05 15:22

> [...]
> skidt, bare fordi det er elektronisk eller hurtigt. Det er andre
> faktorer, der afgør om det er god eller dårlig kvalitet.

Jeps. Det er en fordom, at computeren ikke stimulerer kreativtitet. Jeg har
en lille kunsternisk gen, men da jeg ikke har tålmodighed til at finde
penslerne frem, så blomstrer min kreativitet i f.eks. Photoshop. Min egen
datter tegner og maler enormt meget og nyder også at gøre det på pc'en. Det
er jo ikke et enten/eller, blot fordi muligheden er der.
Jeg begyndte at bruge pc som 12årig - vi var de første i nabolaget, og det
var en god Amstrad, der KUN var til tekstbehandling. Og det var for fedt -
for nu kunne jeg skrive lige så hurtigt, som jeg tænkte. Jeg har aldrig lært
10-fingersystem eller blindskrift, men i hele denne paragraf har jeg ikke
kigget på tastaturet én eneste gang. Det er da effektivt og kan motivere
børn til at få produceret noget, fremfor at sidde og stirre på et blank
papir med skrivekrampe.

Fra : Mette

Dato : 30-04-05 15:16

> "S Hansen" <-> wrote in message

> Der er samme forskel som på fastfood og hjemmelavet mad.

Ikke nødvendigvis. Jeg tilbragte hele min barndom og ungdom med næsten
begravet i bøger - jeg var fuldkommen opslugt.Det har aldrig rigtigt ligget
til mig at have tusind kammerater på besøg og være ude og lege og klatre i
træer osv.
Og jeg betragter mig selv som et ganske velfungerende mennesker som sagtens
kan finde ud af at begå mig socialt.
Nu kan min datter ikke læse endnu, men jeg synes da at det er fedt at se, at
hun har evner og selvdisciplin til at kunne koncentrere sig om at løse de
opgaver, som pc-spillene stiller. Det er altså ikke bare hjernedød
underholdning, og jeg er sikker på, at det udvikler hende. Ydermere har hun
jo interessen for den type opgaver, som hun så tager med sig når hun skal
løse andre opgaver. Som nævnt har hun lært at spille skak på en time her
forleden - på det gode gamle brætspil.

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-05 17:20

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en
> Der er samme forskel som på fastfood og hjemmelavet mad.

Nej, du kan slet ikke lave den slags generelle slutninger på medieniveau.
Der findes elendige bøger, og der findes elendige computer-programmer.

> Jeg synes bare, de ting, computeren tager tid fra, er vigtigere. Det samme
> gælder i øvrigt fjernsyn.
Godt nok har døgnet 24 timer, men det ene behøver ikke udelukke det andet.
Og computeren har MANGE af de samme kvaliteter som god litteratur, kreativ
leg osv.

> [...]
> asociale og egocentriske og ude af stand til at forstå, at de ikke hele
> tiden skal være i centrum, når de kommer i skole, er, at de

"Børn i dag" - sådan har det altid lydt fra den ældre generation. Men jeg er
faktisk enig med dig i, at børn i dag er mere egocentriske end tidligere.
Jeg tror dog ingenlunde, det skyldes computeren - men snarere for megen tid
i institutioner - og for lidt tid med forældre, der tør sætte grænser og
være sure, også når det kommer i vejen for den planlagte "kvalitetstid".

> Denne vigtige proces er i dag i høj grad erstattet af tv og computerspil.
Computerspil og tv er igen alt for generelle betegnelser til at, vi kan
diskutere dem. Det er som at sige: "mad er usundt".

> Der er en væsentligt dybere virkelighedsoplevelse ved at male med
> fingermaling eller lave mudderkager end ved at tegne billeder med et
> paint-program. O der er væsentlig mere socialisering i
Man skal bestemt have lov at få følesansen, lugtesansen osv. med. Men
faktisk findes der mange programmer, der kombinerer disse ting med
computeren. Jeg kan fx. hurtigt nævne Mindstorms, hvor du bygger
lego-robotter og programmerer dem ved pc'en. Eller hele serien af
Barbie-programmer (jo, Barbie) hvor du designer dukketøj, smykker mm. - og
konstruerer det i virkeligheden. Perleplader, påklædningsdukker,
billed-kollager... Det kan alt sammen beriges ved computerens hjælp. Og oven
i er så alle de nye ting, der kun lader sig gøre ved computeren.

en slåskamp på
> legepladsen end i et spil Duke Nukem.
Jeg mener hverken, børn skal slås på legepladsen eller spille Duke Nukem.

> Jeg har før gjort folk meget vrede, når jeg har fremsat disse synspunkter,
> så jeg har prøvet at udtrykke mig lidt mere nuanceret
Jeg synes ikke, det er specielt nuanceret, men jeg bliver ingenlunde vred.
Det er en meget almindelig fordom. Har jeg ret i, at du ikke selv har prøvet
de produkter, jeg nævner ovenfor?

> er færdigheder og evner, der kan indlæres ved en computer, men jeg synes,
> det tager pladsen op for langt vigtigere ting - og jeg
Næh, det komplemmenterer. Hvis det altså bruges rigtigt. Og her kan vi blive
helt enige om, at mange forældre sætter for få grænser - fx. mht. hvilke
spil børnene får lov at spille. Der findes spil som er værre end nogen
splatterfilm, men mange voksne er vænnet til at betragte spil som legetøj -
og dermed for børn. Sagen er, at den gennemsnitlige computerspiller er godt
oppe i 30'erne.

synes, at en -
> strærkt rationeret - omgang med computere bør være forbeholdt børn fra
> 10-12-årsalderen.

Mine børn har spillet siden de var 2. De har også klatret i træer, gået til
spejder, svømmet, spillet bold, lavet bål, tegnet...

Da du første gang så et sjippetov, tænkte du da heller ikke: Åh nej, nu
ryger der tid fra hinkeruden ??

Fra : Per Vadmand

Dato : 30-04-05 20:49

"S Hansen" <-> wrote in message

> Jeg mener hverken, børn skal slås på legepladsen eller spille Duke Nukem.

Det er så en hewlt anden diskussion. Jeg mener, at en af grundene til, at
volden blandt unge og voksne er grovere i dag, er, at de ikke får lov at
slås som små på grund af velmenende (især kvindelige) pædagogers indgriben.
Da jeg i sin tid i halvtredserne gik på en ret barsk, ren drengeskole, var
der meget vold blandt eleverne, men samtidig lærte vi de uskrevne regler:
ikke slå på en, der ligger ned, ikke sparke, ikke være to mod én etc. Den
slags lærer børn ikke i dag, fordi de kun kender vold fra fjernsyn og film.
De bliver tit, når de bliver større og kommer uden for pædagogernes
rækkevidde, meget overraskede, når de opdager, at fx et saksespark i hovedet
faktisk kan dræbe eller invalidere modstanderen.

Så er det bedre, at de for lov at afreagere som 4-5-årige.

Men det er som sagt en helt anden - men ikke mindre relevant - diskussion.

> Det er en meget almindelig fordom. Har jeg ret i, at du ikke selv har
> prøvet de produkter, jeg nævner ovenfor?

Nej, det har du ikke.

Per V.

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-05 21:02

> [...]
> volden blandt unge og voksne er grovere i dag, er, at de ikke får lov at
> slås som små på grund af velmenende (især kvindelige) pædagogers

Volden blandt unge er ikke generelt grovere i dag. Tværtimod er de
almindelige danske unge mere fredelige og mindre kriminelle end nogensinde.
Den stigende vold kan henføres til indvandrere, som netop har haft en
opvæskt, der på flere punkter ligner den, du plæderer for.

> Nej, det har du ikke.

Hvad har du så af modargumenter?

Fra : Per Vadmand

Dato : 30-04-05 21:08

"S Hansen" <-> wrote in message

> Volden blandt unge er ikke generelt grovere i dag.

Jo, den er. Den er ikke hyppigere, men den vold, der er, er grovere.

> [...]
> nogensinde. Den stigende vold kan henføres til indvandrere, som netop har
> haft en opvæskt, der på flere punkter ligner den, du plæderer for.

Det er simpelthen noget fordomsfuldt sludder.

Per V.

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-05 21:33

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en
> Jo, den er. Den er ikke hyppigere, men den vold, der er, er grovere.

Nej, danske unge er mindre kriminelle end nogensinde tidligere i historien.
Dette kan du finde talrige avisartikler om, hvis du fx. har adgang til
Infomedia (prøv et bibliotek).

> Det er simpelthen noget fordomsfuldt sludder.

Det er ikke engang en mening - det er et faktum, som alle aviser har skrevet
om. Selv Information, som jeg da kunne forestille mig, at du læser. Du ved
vel at 80 procent af alle unge, der fremstilles i dommervagten i København
har anden etnisk baggrund end dansk?

Fra : Per Vadmand

Dato : 30-04-05 22:48

"S Hansen" <-> wrote in message

> [...]
Selv Information, som jeg da kunne forestille mig, at du læser. Du ved
> vel at 80 procent af alle unge, der fremstilles i dommervagten i København
Og hvad så? Hvor vil du hen med det?

Per V.

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-05 13:45

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en

> Og hvad så? Hvor vil du hen med det?
> Per V.

Du skrev lige før, at det var "fordomsfuldt sludder" at indvandrere står bag
den rå vold. Det er et faktum.

Hvis du søger i en artikel-database, som jeg foreslog, vil du finde flere
artikler, som netop tager fat på det skisma, at danske unge opfører sig
pænere end nogensinde, mens de fremmedes kriminalitet bliver grovere og
grovere.

Jeg bragte det ind i debatten, fordi du fejlagtigt hævdede, at danske unge
er blevet mere voldelige pga. computerspil. Det er netop indvandrerknægte,
som får lov til at hænge ud i grupper på gader og stræder (som du
idylliserer), der udøver volden.

Faktisk har jeg ikke set et eneste argument i dine indlæg. Så hvis du, som
du skriver, plejer at udtrykke dig endnu mere unuanceret, er jeg da ikke
gået glip af noget.

Fra : Per Vadmand

Dato : 01-05-05 19:29

"S Hansen" <-> wrote in message

> Du skrev lige før, at det var "fordomsfuldt sludder" at indvandrere står
> bag den rå vold. Det er et faktum.

Fremgår det af statistikken, hvad de fremstilles i dommervagten for? Fremgår
dety, hvor mange af fremstillingerne, der fører til en domfældelse? To
væsentlige ting at få rede på, før man begynder at drage konklusioner.

> [...]
> artikler, som netop tager fat på det skisma, at danske unge opfører sig
> pænere end nogensinde, mens de fremmedes kriminalitet bliver grovere og

Jeg vil stadigvæk fastholde, at det er en racistisk påstand. Masser af
"danske" unge dømmes for rå vold.

Per V.

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-05 09:47

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en

> Fremgår det af statistikken, hvad de fremstilles i dommervagten for?
> Fremgår

Hvis du udelukkende ser på vold, røverier, voldtægter og anden grov
kriminalitet, er indvandrernes overrepræsentation endnu mere påfaldende.

> Jeg vil stadigvæk fastholde, at det er en racistisk påstand. Masser af

Du bruger meget den der "jeg vil stadig fastholde" og "jeg køber den ikke".
Selv om du lige er præsenteret for fakta. Derfor vil jeg lukke diskussionen
her.

Din brug af r-ordet er ren selvudlevering.

Fra : Per Vadmand

Dato : 02-05-05 16:36

"S Hansen" <-> wrote in message

> [...]

> diskussionen her.
>
> Din brug af r-ordet er ren selvudlevering.
Jeg vil blot lige nævne, at du behændigt undgik at svare på mit væsentlige
spørgsmål om, hvor mange, der faktisk domfældes.

Per V.

Fra : Cat

Dato : 02-05-05 17:38

Per Vadmand wrote:
> "S Hansen" <-> wrote in message

> Jeg vil blot lige nævne, at du behændigt undgik at svare på mit væsentlige
> spørgsmål om, hvor mange, der faktisk domfældes.
>
> Per V.

Måske I skulle skifte overskrift?

Tine

Fra : Per Vadmand

Dato : 02-05-05 17:55

Jeg tror bare, vi holder her.

--
Per V.

P.S. Læs om min nye bog, "Manden der skrev breve" på
http://home0.inet.tele.dk/perve/skoenlitteratur.htm

Fra : Cat

Dato : 30-04-05 12:01

Per Vadmand wrote:
> "Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote in message

> Er jeg virkelig den eneste i gruppen her, der ikke synes, børn skal spilde
> deres kostbare legetid foran en computer?
>
> Per V.

Legetid foran en computer er noget af det bedste legetid, der findes.

Jeg synes absolut ikke, det er spild.

F.eks. er det jeg gør præcis lige nu legetid for mig.

Tine

Fra : Per Vadmand

Dato : 30-04-05 13:17

"Cat" <ta@uu.dk> wrote in message

> Legetid foran en computer er noget af det bedste legetid, der findes.

Legetid foran en computer er egoisttid - det er det, jeg har imod det. Hvis
du har læst resten af mit indlæg, vil du vide, at det, jeg opponerer imod,
er, at computertid stjæler tid fra socialiseringstid og virkelighedstid
sammen med andre.

> Jeg synes absolut ikke, det er spild.

Ikke i sig selv. Men tid, der kunne bruges bedre ammen med andre.

> F.eks. er det jeg gør præcis lige nu legetid for mig.

Ditto her. Men vi er også voksne mennesker.

Per V.

Fra : Mette

Dato : 30-04-05 15:37

> [...]
> er, at computertid stjæler tid fra socialiseringstid og virkelighedstid

Men er det slemt med lidt egoisttid, hvor man bare kan slappe af og være
sammen med sig selv? Især hvis man som nutidens børn har socialiseringstid
fra kl.8.00 til 17.00, hvor de indgår i samvær med andre børn, har de da
netop også brug for alenetid, hvor de kan koble fra.
Jeg ville føle mig meget stresset som barn, hvis jeg partout skulle være
supersocial og aktiv, når jeg havde været det hele dagen. Og tv og pc eller
ej: min egen datter leger ofte med sig selv med sine dukker og dukkehus osv.
Hun har derved "egoisttid", og hun slapper af derved.
Det vil jeg da ikke tage fra hende, fordi jeg mente, at hun skulle være
"social". Børn har også brug for egoisttid.

Virkelighedstid er også den tid, de bruger foran pc'en. Spillene er
virkelige og den aktivitet de foretager sig er ligeså virkelig, som hvis de
futtede rundt i stuen med biler. Det er bare et andet medie.
Du er jo ikke mindre virkelig, fordi jeg ikke kan se dig, og fordi du kun
repræsenteres via sorte pletter på en hvid skærm.
Jeg har en veninde, som jeg stort set aldrig ser, men som jeg taler i tlf.
med næsten dagligt. Det er også virkelighedstid.

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-05 17:24

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en
> Legetid foran en computer er egoisttid - det er det, jeg har imod det.
> Hvis

Det er helt forkert. Prøv at læse noget forskning af bl.a. Carsten Jessen
..Computerspil er noget af det mest sociale, der findes.

Børnene samles i tæt kreds om en fælles, ofte intens, oplevelse. De kommer
med tilråb, jubler, stiller forslag til løsninger på spillets opgaver,
prøver sig frem. Det er lige så værdifuldt som nogen bøtte fingermaling.

> er, at computertid stjæler tid fra socialiseringstid og virkelighedstid
> sammen med andre.
Det er virkelighed og socialt samvær på et højt, højt niveau.

Fra : Per Vadmand

Dato : 30-04-05 20:49

"S Hansen" <-> wrote in message

> [...]
> prøver sig frem. Det er lige så værdifuldt som nogen bøtte fingermaling.

> Det er virkelighed og socialt samvær på et højt, højt niveau.
Det er din påstand.Jeg køber den ikke.

Per V.

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-05 21:04

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en
> Det er din påstand.Jeg køber den ikke.

Jeg har argumenteret for mit synspunkt, skildret mine iagttagelser - og
henvist til nyeste danske forsknig på området.

Så det svar køber jeg ikke.

Fra : Søren G.

Dato : 11-05-05 15:07

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message
> Legetid foran en computer er egoisttid - det er det, jeg har imod det.
Var det mere socialt da man i gamle dage læste i en bog i et par timer ?

> [...]
> er, at computertid stjæler tid fra socialiseringstid og virkelighedstid
Ligesom bøger.

> Ikke i sig selv. Men tid, der kunne bruges bedre ammen med andre.
Nogle gange har man brug for alenetid.

> Ditto her. Men vi er også voksne mennesker.
Hvad er forskellen i afslapningsgraden ?

--
Søren

Fra : Cat

Dato : 30-04-05 12:00

Emil Jensen [2100] wrote:

> Trækker børnene sig for sig selv og spiller computer når der er gæster,
> eller spiller de computer sammen med gæsterne?
>
> Mvh
>
> Emil

Det er børnegæsterne, der gerne vil spille, fordi vi har mange spil, og
fordi der er mange maskiner til rådighed. Vi har ofte overnattende
gæster - dvs. børnene har overnattende gæster.

Nogle gange spiller vores egne og gæsterne sammen - nogle gange spiller
de på hver sin maskine.

Tine