problemer med lysavis
Fra : Tidemann

Dato : 29-04-05 01:59

Hej gruppe

Jeg har et javascript på en lysavis, men kan ikke validere det helt!
Jeg får denne warning:

>Line 56, column 6: character "<" is the first character of a delimiter but
occurred as data <
Jeg har sat et = bagefter <
if (it<=mytext.length-1){
for ellers validerer det slet ikke!
http://www.dhejne.dk/ditte/index.html er problemet

Kan nogen hjælpe?

Jeg ville gerne bruge den jeg har på < www.royalmontana.dk >
den validerer, men jeg kan ikke finde ud af at lave den med flere linier. ;((

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : Tidemann

Dato : 29-04-05 10:36

"Tidemann" skrev:

> [...]
>
> Jeg ville gerne bruge den jeg har på < www.royalmontana.dk >
> den validerer, men jeg kan ikke finde ud af at lave den med flere linier.
;((

Nu har jeg så fundet ud af det med flere linier:
\n
men kan godt lide det med at den skubber resten af indholdet ned som den gør
på den første side, så problemet er ikke løst!

Nogle forslag?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-04-05 10:05

Tidemann skrev:

> Jeg har et javascript på en lysavis, men kan ikke validere det helt!

Javascript i html - og i særdeleshed i xhtml - kan være drilsk i forhold
til specielle html-tegn som <, > og &. Det absolut letteste er at lægge
scriptet eksternt. Man kan så nøjes med at have kald til diverse
javascripts inde i selve html-dokumentet.

Se mere her:
   <http://www.htmlhelp.com/tools/validator/problems.html#script>
   <http://www.w3.org/TR/xhtml1/#C_4>

Du kan også se hvordan man - med besvær - kan escape sig ud af problemet
her: <http://www.hixie.ch/advocacy/xhtml>.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tidemann

Dato : 29-04-05 11:05

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev:

> [...]
> <http://www.w3.org/TR/xhtml1/#C_4>
>

> Du kan også se hvordan man - med besvær - kan escape sig ud af problemet

Tak for hjælpen :0)

Hmmm, jeg har opdaget at Mozilla Firefox og Netscape _ikke_ læser andet end
overskriften, hvad kan det skyldes mon??
Jeg har lavet en test med det andet script og det kan godt læses? ;(( øv

http://www.dhejne.dk/ditte/test.html

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-04-05 11:42

Tidemann skrev:

> Hmmm, jeg har opdaget at Mozilla Firefox og Netscape _ikke_ læser andet end
> overskriften, hvad kan det skyldes mon??

Prøv at lægge dine javascripts eksternt som jeg foreslog.

Pas i øvrigt på med at bruge forskellige værdier i id og name:
<textarea rows="8" cols="1" name="skrivemaskine" id="tekstfelt">

- prøv at bruge skrivemaskine begge steder.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tidemann

Dato : 30-04-05 01:34

Her hvor jeg har hentet scriptet skriver de dette:
be "typed out" in IE 4.x, one letter at a time. All other browsers will simply
see the text fully displayed from the start.
All scripts on this site take advantage of fourth generation browsers (IE 4.x
and/or NS 4.x), with emphasis on practicality and backwards compatibility,

http://dynamicdrive.com/dynamicindex10/text5.htm

> Prøv at lægge dine javascripts eksternt som jeg foreslog.

Det har jeg gjort nu, men det virker stadig kun i Opera og IE!
Hele teksten burde jo stå der fra starten af, hvis jeg forstår det rigtigt.

>Pas i øvrigt på med at bruge forskellige værdier i id og name:

Er noteret :0)) men det virker fint nok og det er hentet her:
http://www.html.dk/scripts/javascript/00004/

Fra : Tidemann

Dato : 30-04-05 11:11

Øh, der mangler en <h5> omkring selve teksten for at den kan læses af Mozilla
og Netscape, men det er ikke valid at have en <h5> inden i en <span>!!
Hvad gør jeg så??

Fra : Tidemann

Dato : 30-04-05 16:13

"Tidemann" skrev
> [...]
Mozilla
> og Netscape, men det er ikke valid at have en <h5> inden i en <span>!!

Åh, jeg fatter det ikke...............
burde jeg ikke kunne se en <noscript>tekst></noscript>
hvis jeg skriver det???

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-04-05 16:55

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev:

>Åh, jeg fatter det ikke...............
>burde jeg ikke kunne se en <noscript>tekst></noscript>
>hvis jeg skriver det?

Kom med et link til siden, kan ikke rigtig finde ud af, hvor du
har det.
--
Knud

Fra : Tidemann

Dato : 30-04-05 19:05

"Knud Gert Ellentoft" skrev

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-04-05 19:31

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev:

>http://www.dhejne.dk/ditte/index.html

Så vidt jeg kan teste mig frem til, så kan du da blot erstatte
span med div og så er over problemet med at du ikke må have et
blockelement i et inlineelement.
--
Knud

Fra : Tidemann

Dato : 01-05-05 00:10

"Knud Gert Ellentoft" skrev:

> Så vidt jeg kan teste mig frem til, så kan du da blot erstatte
> span med div og så er over problemet med at du ikke må have et
> blockelement i et inlineelement.

http://www.dhejne.dk/ditte/index.html med span

http://www.dhejne.dk/ditte/test.html med div, det virker ikke!

:((

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-05-05 00:45

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev:

>http://www.dhejne.dk/ditte/test.html med div, det virker ikke!

Virker fint i min IE 6 sp2 UK

http://home13.inet.tele.dk/smedpark/images/mar.jpg
--
Knud

Fra : Tidemann

Dato : 01-05-05 01:55

"Knud Gert Ellentoft" skrev

ikke!

> Virker fint i min IE 6 sp2 UK
>
> http://home13.inet.tele.dk/smedpark/images/mar.jpg

Ja det ved jeg godt ;0))
Det er Mozilla Firefox og Netscape der er problemet!

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-05-05 02:54

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev:

>Det er Mozilla Firefox og Netscape der er problemet!

Som Lasse skriver, så er det IE-specifik kode og er det det
script du har hentet fra Dynamicdrive, så står der jo også at den
kun dur i IE.
--
Knud

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-05-05 02:03

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> writes:

> "Knud Gert Ellentoft" skrev

> Ja det ved jeg godt ;0))
> Det er Mozilla Firefox og Netscape der er problemet!

Nej, det er koden der er problemet. Den er skrevet til IE, og bruger
masser af IE-specifikke metoder (fx "insertAdjacentText"). Faktisk
soerger koden selv for ikke at blive kørt i Firefox, da den kun bliver
initialiseret hvis "document.all" evaluerer til sand.

/L

Fra : Tidemann

Dato : 01-05-05 19:19

"Lasse Reichstein Nielsen" skrev:

> [...]
> soerger koden selv for ikke at blive kørt i Firefox, da den kun bliver
> initialiseret hvis "document.all" evaluerer til sand.

Jo, men de skriver dette så man burde vel kunne se det i Mo & Ne:

[...]

NS er det ikke Netscape? Måske forstår jeg bare ikke teksten ordentlig! .((

Men kan man skrive det om så den også vi køre i Firefox??
Du kan nok læse at jeg ikke har forstand på det...................

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-05-05 21:27

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev:

>NS er det ikke Netscape? Måske forstår jeg bare ikke teksten ordentlig! .((

Ja, Netscape 4.x, som er noget helt andet end de nuværende
versioner.

Scriptet er jo også fra 16.07.1999, så man har jo ikke kunnet
tage højde for den udvikling, der er sket siden med browserne.
--
Knud

Fra : Tidemann

Dato : 05-05-05 15:15

Jeg må leve med en fejl her!!
Jeg kan ikke finde noget tilsvarende der er så nemt at
ændre teksten i, og det skal være nemt for hende der har siden!!

Så det må i bære over med!! :0}

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-05-05 22:14

Tidemann skrev:

> All scripts on this site take advantage of fourth generation
> browsers (IE 4.x and/or NS 4.x), with emphasis on practicality
> and backwards compatibility,

Det er selvfølgelig meget rart at vide at scriptet virker i
generation 4-browsere og bagud - men generation 4-browsere er altså
i dag noget af det ældste man kommer ud for i praksis. Der er sket
en hel del siden de scripts blev udviklet, og når de ikke virker i
Firefox, er det fordi koden i høj grad er bagudrettet i stedet for
fremadrettet mht. browserstandarder. Den er skrevet specifikt til
de to forhenværende giganter IE4 og NS4 - og det er ikke et godt
udgangspunkt i dag.

Prøv at google efter en lysavis der ikke har så mange år på bagen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen