Min kæmpebalje, -igen igen. Status og spør~
Fra : Martin Bak

Dato : 28-04-05 20:31

Det tager altså længere tid, end jeg lige i starten havde forestillet mig...
Som nogen måske husker, så har jeg anskaffet mig en tank på 830 lt. Jeg
troede naivt, selvfølgelig, at det var som at anlægge et alm. lille 148
eller så... Det er det ikke.

Først fik jeg anbragt tanken hvor den skal være. Men så fik jeg kolde
fødder. Ville gulvet kunne holde til vægten? Altså ikke sådan at jeg
forestiller mig at det vil brase sammen, men at det måske kunne krænge lidt
hvor benene på stellet står yderst. Det ville jo bringe det hele ud af
vatter, og give mig søvnløse nætter.
Så jeg har i krybekælderen sikret strøerne med noget understøtning, og
skaffet en krydfinersplade, som tanken står på. Det skulle gerne fordele
trykket jævnt over hele arealet. Der er 10 ben på stilladset.

Hullet i bunden, (vender jeg tilbage til) lukkede jeg bare med lidt Gaffa,
for jeg sku lige ha lidt vand i bunden så jeg kunne justere alle de mange
ben og bringe det hele i vatter. "Lidt vand i bunden" er noget i retningen
af 30-40 liter, opdagede jeg. Og jeg opdagede også, at Gaffaen ikke holdt
tæt.. Dryp-dryp. Nå, -men nu er tanken i vatter, og gulvet er ikke særlig
vådt, jeg har fået tømt igen og er klar til næste skridt.

Jeg vil lave en baggrund til dyret. Der har tidligere her, været talt om
baggrunde, og hvordan osv. Jeg mener også, at have set nogle betænkeligheder
vedr. PU skum? Men jeg har set mange sider på nettet, hvor man bruger netop
PU skum som lim i stedet for sillicone, fordi det bare virker bedre,
åbenbart. Jeg har tænkt at lave baggrunden efter denne metode:

http://shorterlink.com/?20PJ6K

Hvis nogen her ved, at det er helt galt, så er det nu i skal sige
det:-/Tilbage til hullet i bunden.Der er et cirkulært hul i bunden af min
tank.det er 30 mm i diameter. Detsidder, som tanken står nu, i forreste
venstrehjørne. Det er selvfølgeligtil at skaffe fittings til, så man kan få
slangeosv monteret der, men. Kanjeg bruge det i forbindelse med en af mine
pumper,som indsugning, ellervildet være bedre alene at bruge det som
aftapning vedvandskift? Jeg vil johelst have teknikken skjult så godt som
muligt. derforforestiller jeg mig,at rør og slanger osv skal
gemmes/integreres ibaggrunden. Jeg har to Eheimspandpumper, en stor og en
lille, og så har jegen indvendig pumpe, som jegmener jeg må kunne bruge som
powerhead, hvis jegbygger den ind ibaggrunden.Hvad mener i. skal jeg forsøge
at få de tospandpumper til, atkøresideordnet, altså med ens strømning, eller
ville detvære smartere atfordele dem bedre på de 2,2 meters længde?Nu venter
jeg barepå jeres input, så kommer der snart billeder af uhyret.--Martin