Syk seilfinnemolly??
Fra : Vidar Eng

Dato : 28-04-05 20:33

Hei

Jeg har i en tid nå opplevd at mine platyer dør med jevne mellomrom. Med
en to til tre ukers mellomrom dør de en etter en. Totalt har jeg funnet
fire platyer døde. Tre hunner og en hann. Nå har jeg en hunn og en hann
igjen. De virker friske og raske i det ene øyeblikket, og i neste
øyeblikk flyter de rundt døde. Noen som vet hva som feiler de, eller er
galt med vannet mitt?

Som bunnfisk har jeg blant annet en gul algespiser som har vært relativt
fredelig (og effektiv). Men han har hatt en tendens til å jage de gule
platyene, dvs hunnene den siste tiden

I de siste par tre dagene har min hann seilfinnemolly blitt helt slapp.
Han begynte med å svømme loddrett, før han gav helt opp. Han ble
liggende på siden på bunnen og var helt slapp. Når jeg foret fiskene
mine våkent han til, men lå i neste øyeblikk på siden igjen.

Jeg trodde han ikke hadde lang tid igjen og la han derfor i babyburet
for å unngå at de andre skulle ta han. (Var det lurt?) Babyburet er tomt
for andre fisk da... I morges da jeg våknet lå han på siden
tilsynelatende livløs, men plutselig våknet han til igjen. Men han
ligger stort sett på siden nå også da... Ligger han på dødsleiet?

Vannverdiene virker normale, bortsett fra at hardheten i vannet har
sunket til 3 fra 10. Er det sånn at kalkstein mister sin virkning etter
tid? Jeg har hatt mine nå i ca to mnd. PH er 7. Temp er 25, og tanken er
på 60 liter.

Jeg er klar over at seilfinnemolly krever høy hardhet. Er det derfor den
oppfører seg sånn osm den gjør?

Hvordan får jeg opp hardheten i vannet?

Håper på raske svar.

-Vidar-