Solceller - praktiske erfaringer?
Fra : Ukendt

Dato : 28-04-05 19:40

Min svoger har i sit sommerhus installeret et solcellesystem
på taget, hvortil der er koblet en lille ventilator og
'radiator', således at når der er tilstrækkelig
energitilførsel til solcellerne, starter ventilatoren og der
'pumpes' varm luft ind i sommerhuset. Det er hans erfaring,
at om vinteren ligger temperaturen i huset 5-10 grader over
det, den ellers ville have været.

Det var jo nærliggende at have et lignende system til
båden - min båd er et sejlskiv. Jeg er dog skeptisk over for
en fast installation med noget man kan gå på eller falde
over - med ledninger osv.

Tænker mest på en løsning, hvor man tager solcellerne frem,
når man er i havn eller ligger for anker. Jeg har ikke - og
vil ikke have - wind breaks, så dér kan de heller ikke
monteres.

Er der nogen i gruppen, der har erfaringer med den brug af
solcellerne? Man kan jo læse brochurer osv. - og gå på
nettet www.solcelle.dk er jo nærliggende - men jeg kunne
bedre tænke mig at høre andres konkrete, praktiske
erfaringer.

F.eks. hvor store skal de være før det batter? Hvad kan man
*i praksis* forvente at de giver? Forskellige typer - faste,
bløde? Montering - hvor og hvordan? Opnået effekt til
ladning? Til effektiv ventilation i f.eks. en både på 34
fod? Kan man f.eks. have sine instrumenter, lys og køleskab
kørende en uge uden adgang til 220V, hvis man har
solcellerne oppe i x (?) timer om dagen ... og hvad skal
man forvente at investere for at få en løsning, der fungerer
i praksis.

Jeg ved godt, at der er rigtig mange situationsbestemte
parametre ...a la Hvor sejler man? Hvor store batterier
råder man over? Hvilken sommer taler vi om? Hvilken bådtype?
Hvilket forbrugsmønster? osv. osv. ...

Men jeg kunne godt tænke mig at høre fra sejlere, der vil
øse af deres praktiske erfaringer med anvendelse af
solceller på båden. Brochurerne kan jeg selv læse.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 28-04-05 21:36

Hej.
Forstår ikke helt din svogers opstilling - Hvordan varmes luften op, der
blæses ind i huset? Er det fordi det blæser igennem en radiator, med vand
der varmes fra et solpanel?

I så fald er det nok en meget svær installation at lave på en båd - Og da
især, hvis den skal være mobil, og fast...

Du kan tage et kig på sayang.dk. Der kan du se, hvordan vi har opsat
solceller. Det foregår på en stålbro over agterdækket - Hvilket nok ikke er
hvad du forestiller dig.

De solceller du kan se der giver 2*45 Watt = 90 Watt.

Det er omtrendt nok til at holde et køleskab kørende, hvis de konstant
sidder oppe, hvis solen skinner osv. Men det kommer jo meget an på, hvilket
køleskab, og især hvor gammelt det er. Solceller er ikke særligt gode til at
lade batterier op - For de giver ikke ret mange ampere, og skal derfor lade
længe på batterierne for at opnå topspænding. Solceller er med andre ord
egnet til at sidde fastmonteret hele tiden. - Allerbedst i en form for
vippebeslag, så man kan vippe dem mod solen, der jo ikke står højt på himlen
i ret lang tid i DK.

Med et konstant forbrug - f.eks. lys og instrumenter - vil man aldrig opnå
fuldt opladede batterier med solceller. - Derfor anbefalelsesværdigt at lade
dem med 220 Volt, når man kan. Solceller er et godt supplement, der kan
forlænge energi-bankens levetid på båden. Men altså ikke noget der erstatter
opladning med 220 V...

Mvh
Lasse

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-05 23:38

"Lasse Rønlev" <spamlasse@roenlev.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Forstår ikke helt din svogers opstilling - Hvordan varmes
> luften op, der blæses ind i huset? Er det fordi det blæser
> igennem en radiator, med vand der varmes fra et solpanel?

ja, en 'varmeveksler', som er en del af
solcelle-konstruktionen

> I så fald er det nok en meget svær installation at lave på
> en båd - Og da især, hvis den skal være mobil, og
> fast...

ja

> Du kan tage et kig på sayang.dk. Der kan du se, hvordan vi
> har opsat solceller. Det foregår på en stålbro over
> agterdækket - Hvilket nok ikke er hvad du forestiller dig.

nej, bestemt ikke ...

> De solceller du kan se der giver 2*45 Watt = 90 Watt.

ja, iflg. brochuren i strålende sol og medvind?

> [...]
> hele tiden. - Allerbedst i en form for vippebeslag, så man
> kan vippe dem mod solen, der jo ikke står højt på himlen i

og så er løsningen ikke interessant for mig ...

> [...]
> man kan. Solceller er et godt supplement, der kan forlænge
> energi-bankens levetid på båden. Men altså ikke noget der

Det jeg er ude efter, er den effekt, man *i praksis* f.eks.
kan opnå tilført over en uge ved at bruge solceller af en
vis størrelse i varieret sommervejr. Gerne suppleret med
løsningen at få ventileret båden, også når man ikke er på
den - f.eks. når den ligger i havn.

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 01:29

For lidt info - se f.eks. denne side
http://www.kerychip.dk/ventilat.htm

Fra : Jacob

Dato : 28-04-05 22:09

> [...]
>
> Mvh
> Lasse
>

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

Det der sidder på taget af sommerhuset er to forskellige solceller. en hvor
luften ledes gennem og en der laver strøm til en lille ventilator der blæser
fuft gennem den store solcelle der laver varme.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-04-05 22:17

Jeg tror du vil få mest ud af en lille vindmølle
monteret på en lodret stang på agterspejlet...

mvh
JR

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-05 23:38

Hvorfor tror du det?

Fra : Lars Kristensen

Dato : 28-04-05 23:42

Jan Rasmussen wrote:

> Jeg tror du vil få mest ud af en lille vindmølle
> monteret på en lodret stang på agterspejlet...

Og sådan en er ekstremt belastende for andre at høre på når det blæser
lidt. Det er at sidestille med folk der ikke kan administrere at holde
deres fald ud fra masten så ikke de klapre.
Jeg kan ikke forstå at folk kan holde ud at have sådan en siddende på
deres både. Det er jo heller ikke noget der ligefrem pynter på den.
På langfart er den sikkert uundværlig, men ikke i de danske farvande
hvor der er mulighed for at få strøm i enhver havn.

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 00:25

Helt enig - det kan totalt spolere en dejlig aften for anker
at ligge tæt på sådan en larmende tingest ... i stedet for
promillegrænser kunne man ofte ønske sig støjgrænseregler -
dvs. grænser for, hvor megen støj, der må komme fra
lystfartøjer inden for en given afstand ... og det
gælder f.eks. også buldrende/brølende V8 motorer, der kan
drive en lille båd afsted med - hvad ved jeg - 50-60 knob en
stille sommeraften - 'ren sejleridyl' ... eller små børn,
der låner slæbejollen med de 7 heste og som drøner rundt i
en mindre havn i timevis - indtil forældrene skal til køjs
.... nå, der røg jeg lidt ud af tangenten ...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-04-05 01:21

"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev

> Jeg tror du vil få mest ud af en lille vindmølle
> monteret på en lodret stang på agterspejlet...

Er du klar over, hvor meget strøm, der kommer ud af en sådanne. det er intet
værd, med mindre man sejler langfart.

Den i masnedø kataloget koster 10k og yder 400 watt ved 12.5 ms. Ved 7 ms
giver den under 100watt, og uingen vind nul strøm. Så det kan næppe være
dit alvor, at det er bedre end et solpanel, som producerer strøm dagel lang?

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-04-05 22:40

> [...]

> parametre ...a la Hvor sejler man? Hvor store batterier
> råder man over? Hvilken sommer taler vi om? Hvilken bådtype?

Der er sket en forrygende udvikling gennem de sidste år på området.
Solceller er virkelig effektive i dag. Jeg har i dag være ombord på en stor
katamaran i Lynetten hos Erik Harritsø. Han har netop i denne uge monteret
to sprintnye solceller. De giver ham i gennemsnit ca 75 ah i døgnet!

Og det er på en helt almindelig dansk overskyet dag. Er der høj sol dagen
lang, så stiger effekten markant. Disse er endda ikke vinklet korrekt, hvis
de bliver det, så er effekten endnu højere..

Han regner med, at han kan skippe sin nye trueharge lader fuldstændig! Han
bor på båden og har masser af strømforbrug til alt muligt. Hans er ca 100x
50x7

Det undrede mig meget, at de var så dybe, men det er noget med luft,
afkøling og bla. bla....

Men man kan sagtens træde på dem, det er de beregnet til.

Jeg kan poste nogle billeder i morgen aften..

Det, du navnlig skal være opmærksom på er, at lang de fleste paneler er
endog meget effektive uden sol, så man er ikke længere bundeta at at skulle
sejl midt i Sahara..

Hvis det er lang tid siden, du har læst om solceller, så skal du helt
sikkert revidere din opfattelse. Udviklingen har været enorm, så solceller
er en ganske god investering i dag. Selv små celler kan producerer ret meget
strøm.

Ulempen er, at de stadig ikke er billige

Claus

Fra : Peter

Dato : 28-04-05 23:53

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse > Der er sket
> [...]
> hvis
> de bliver det, så er effekten endnu højere..

Imponerende, - ved du hvilket fabrikat det er?

Hilsen / Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-04-05 01:23

"Peter" <lappa@hotmail.com> skrev

> Imponerende, - ved du hvilket fabrikat det er?

Nej, den slags glemmer jeg desværre lynhurtigt, og det var også mere
teknikken, jeg var interesseret i. Men det kan jeg sige dig i morgen, hvis
han ikke er sejlet. Han sejler i morgen og er væk et par måneder.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 00:04

> [...]
> denne uge monteret
> to sprintnye solceller. De giver ham i gennemsnit ca 75 ah

Jeg går ud fra, at det er de to tilsammen? ...
Det svarer jo nærmest til et almindeligt startbatteri ...
Kan dette tal (de 75 ah) 'oversættes til' at man kan lade et
almindeligt startbatteri op til/eller holde det fuldt
opladet på 100% hvis man altså bruger mindre end eller lig
75 ah i døgnet - eller kræves der tilført væsentlig mere
energi end solcellerne kan præstere?

> [...]
> fuldstændig! Han
> bor på båden og har masser af strømforbrug til alt muligt.

Jeg skal lige være med her ... - siger han at (1 eller ?) 2
gange ½ kvm solcelle kan forsyne en mellemstor/stor båd med
det daglige forbrug af strøm til instrumenter, køleskab,
lys, pumper, radio, TV mv.? Det er meget bedre end jeg
troede muligt ... selv uden TV .

> Det undrede mig meget, at de var så dybe, men det er noget
> med luft,
> afkøling og bla. bla....

Jeg synes arealet er mere overraskende end dybden - jeg går
ud fra, at du regenr i cm ...

> Men man kan sagtens træde på dem, det er de beregnet til.

Også når man har passeret en vægt med tre cifre foran
kommaet i kg ?

> Jeg kan poste nogle billeder i morgen aften..

Det ville være helt fint - tak!

> [...]
> producerer ret meget
> strøm.
>
> Ulempen er, at de stadig ikke er billige

Alt er jo relativt. Som sejler er det meget værd at have sin
frihed - også frihed til ikke at skulle i havn og 'tanke
strøm' hvis man hellere vil blive, hvor man er ... Ferskvand
og diesel kan man jo få mange steder på fem minutter og
proviantering kan også klares i en håndevending, men
opladning er jo ofte noget, der tager det meste af natten
.... altså uden hjælp fra 'Jans vindmølle' eller moderne
solceller...

Og så er der det med brochure contra virkelighed ... i
annoncer for min bil skriver man, at den kan køre 14-15
km/l - jeg ligger og roder nede omkring 10 km/l - og synes
jeg kører 'pænt' ... så jeg synes praktiske erfaringer er
alfa og omega, når man overvejer at anskaffe
'solcelle-teknologi' ... Som sagt før: Brochurer kan jeg
selv læse - andres erfaringer vil jeg meget gerne have del i

Har du iøvrigt nogen fornemmelse af den samlede investering
i den installation, du omtaler?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-04-05 02:14

> [...]

> opladet på 100% hvis man altså bruger mindre end eller lig
> 75 ah i døgnet - eller kræves der tilført væsentlig mere

Ja, kapaciteten er den samlede kapacitet. Det betyder, at du kan hælde ca.
75 Ah på dit batteri i døgnet, naturligvis altid minus det forbrug, der er
på batteriet, mens det lades.

Men du bruger vel næppe 74Ah i døgnet, det svarer jo til, at du på mindre
end et døgn tømmer et almindeligt batteri totalt, og det tvivler jeg på.
Jeg tror iøvrigt heller ikke, at du har en reel udnyttelsesgrad på 100% på
ret mange batterier, nok nærmere omkring 50-70% afhængigt af batteriets
kvalitet og beskaffenhed.

> [...]
> det daglige forbrug af strøm til instrumenter, køleskab,
> lys, pumper, radio, TV mv.? Det er meget bedre end jeg

Ja, det er det, han siger. Han er endda pianist, så han har også stereo og
elklaver. Men slå nu lige kold vand i blodet, inden du bliver alt for
begejstret. Størrelsen er altså pr styk, og den er anslået af mig selv.
Måske har jeg fejlvurderet størrelsen, pga bådens størrelse og
størrelsesforholdene i al almindelighed.

Jeg har endog ret svært ved at se, hvordan du kan placere to paneler i denne
størrelse på din båd, uden at den kommer til at ligne den internationale
rumstation!

Det kan man på en katamaran der er 36 fod og ca 4,7 meter bred, men næppe på
en almindelig kølbåd. Der er altså tale om solpaneler af en pæn størrelse...

> Jeg synes arealet er mere overraskende end dybden - jeg går
> ud fra, at du regenr i cm ...

Det gør jeg...

> Også når man har passeret en vægt med tre cifre foran
> kommaet i kg ?

Ja, det var hvad han sagde, men alt er vel relativt. Men jeg har nu svært
ved at forestille mig, at en producent kan lave solpaneler, som er beregnet
til at sidde på en båd, hvor man erfaringsmæssigt jo ved, at folk kan tumle
rundt, som ikke kan holde til mosten. Det lyder noget usandsynligt i mine
ører.

> Det ville være helt fint - tak!

Hvis han ikke er sejlet, så vil jeg fotografere både paneler og den
dokumentation, han eventuelt har, hvis han altså har tid...

> [...]
> opladning er jo ofte noget, der tager det meste af natten
> ... altså uden hjælp fra 'Jans vindmølle' eller moderne

En vindmølle på en fammiliebåd er i mine øjnene ubrugelig. Det er ikke
stabil energi, og det er navnlig ikke energi, der er til at holde ud at høre
på. Møllerne er endnu ikke så effektive i en størrelse, der som
hovedenergikilde kan bruges på småbåde, og ikke hvis de skal indgå som en
væsentlig del af energiproduktionen. Jeg vil gerne se den mølle, som kan
producerer et brugbart og effektivt energiniveau, uden at båden ligner en
sejlende udgave at Tvind..

Vindmøller er til langturssejlads eller som et tilskud på strømmen, ikke til
fammiliebåde i danmark.

> Har du iøvrigt nogen fornemmelse af den samlede investering
> i den installation, du omtaler?

Det var vist nok under 9000,- men jeg vil finde ud af nærmere i morgen. Du
må ikke hænge mig op på tallet.

Claus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 29-04-05 10:44

Flemming Torp wrote:

> [...]
> det daglige forbrug af strøm til instrumenter, køleskab,
> lys, pumper, radio, TV mv.? Det er meget bedre end jeg

I Danmark falder der op mod 100 mW/cm^2 Altså når solen er på sit
højeste en skyfri dag om sommeren. Omkring kl. 10 idag, på en rimelig
overskyet dag, fik vi 20 mW/cm^2
Hvis tager udgangspunkt i en celle på 100x50 cm er det i teorien 100W
den burde kunne levere lige nu. Det holder dog ikke i praksis fordi
effektiviteten i solceller ikke er 100%. Den ligger nærmere omkring 15%
(sidst jeg så efter). Men det er da stadig lidt mere end 1 A den kan
lade på batteriet med på en dag som idag. Det er da nok til at udsætte
behovet for en ledning i land. På dage med megen sol kan vi komme op på
at lade med 75W ~5 A @ 15%effektivitet.

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 13:00

Tak Lars, for konkrete tal, som jeg godt nok ikke har en dyt
forstand på men tager dem for pålydende. De sætter
teknologien i perspektiv for mig. Som jeg forstår dine tal
kan man i praksis (med blandet vejr i vor del af verden)
forvente ca. 30-40W pr. kvm. solcelle i gennemsnit, når det
er lyst ...

Det ser ud til, at du har godt styr på tal (!). Kan du evt.
angive et typisk lystbådsforbrug - med f.eks. kørende
navigationsinstrumenter, PC, køleskab, lidt radio, VHF, lys

Jeg er helt med på, at det må blive et groft skøn, men jeg
ved faktisk ikke, hvad man kan regne med som en slags
tommelfingerregel. Kan man evt. slå disse tal op et sted?
Eller må man lave regnestykket fra bunden? Jeg indrømmer,
jeg har ingen idé om, hvad f.eks. en køleskabskompressor
sluger i døgnet? Eller VHF på standby? Radio med højtalere?
Eller instrumenter og kortplotter? ...

Det jeg gerne ville frem til, er at finde ud af, hvor stor
en del af et typisk lystbådsforbrug én kvm solcelle i én
time pr dag i vore farvande ville kunne dække ... Er det
f.eks. 6% - ja, så skal den "køre døgnet rundt" - dvs. man
skal finde en permanent løsning ... er det 15-20% - ja så
kan man klare sig med ca. 5-7 timer/dag ... og så kan man
forestille sig, at man har en 'mobil' installation - eller
hur?

Er spørgsmålet for generelt/naivt i forhold til
kompleksiteten af problemstillingen?

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 01:44

Til orientering lidt reklamemateriale med en 'pakkeløsning'
inkl. batteri:
"Kan forsyne: 4 lamper a 5watt + 14" TV, og bærbar PC i 4-5
timer/dag" ...
står der på hjemmesiden:
http://www.kerychip.dk/shoppen/index.htm

Af disse sider fremgår, at 'et slag på tasken' giver en pris
på kr. 40 - 50 pr W, solcellen kan producere, når vi
befinder os i intervallet 14 til 180 W ... dyrt, når vi
sammenligner med alternativet - en ledning i land - men
'frihed' koster ...

For god ordens skyld: Jeg kender ikke de pågældende
produkter eller virksomheder - jeg surfer blot lidt for at
blive klogere ...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-04-05 22:55

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i

> Jeg kan poste nogle billeder i morgen aften..

Så har jeg fire billeder, www.myboat.dk/sol

Jeg nåde ikke at tage billder af dokumentationen eller at sankke med ham,
dog bekræftede han i farten, at den gennemsnitlige ydelse ligger på ca 70
Ah. det var desværre det eneste, jeg nåede..

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-05 23:40

Ser nydeligt/interessant ud ... det er svært at vurdere
størrelsen ... tør du vove et nyt bud?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-04-05 23:45

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev

> Ser nydeligt/interessant ud ... det er svært at vurdere
> størrelsen ... tør du vove et nyt bud?

ja, det er nok det samme

Måske lidt under en meter x en halv. Det syner ikke af meget på en båd med
den dæksstørrelse, med prøv at forestille dig dem på dit dæk ....

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-05 23:54

> [...]
> meget på en båd med
> den dæksstørrelse, med prøv at forestille dig dem på dit

Ja, det ville ikke gå ... jeg er mest interesseret i en
"mobil" løsning jeg kan sætte op, når vi ikke sejler ...
dvs. primært ligger for anker evt. i havn uden el-adgang,
hvor der kan opnås lidt opladning og luftcirkulation ... men
det kan nok ikke lade sig gøre i praksis ... de skal jo også
stuves væk ...

Fra : Steffen Skov

Dato : 01-05-05 09:07

> [...]
> evt. i havn uden el-adgang, hvor der kan opnås lidt opladning og
> luftcirkulation ... men det kan nok ikke lade sig gøre i praksis ... de

Hej Flemming
Hvis det kun er til luftcirkulation i båden, hvad så med solcelledrevne
ventilatorer?
Der var en god artikkel i BådNyt nov. 2004 om emnet.
Jeg har kopieret artiklen i pdf-format og lagt den i dk.binaer med emnet
solcelle.
Hilsen
Steffen

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-05 10:32

Tak for din hjælp Steffen ... men jeg kan desværre ikke
finde ud af, hvad jeg skal gøre ... Den første side giver
svaret, at filen er ødelagt og de følgende sider giver mig
blot 'en kodet meddelelse' med en masse bogstaver mv. Er der
noget ved mine indstillinger, der skal ændres? Jeg
indrømmer, at jeg før har forsøgt at bruge dk.binaer uden
held, så måske er det 'i min ende' problemet sidder ...

Har andre i gruppen kunnet få den omtalte artikel fra Bådnyt
ned på deres PC?

Jeg kører XP Home og bruger OE 6. som nyhedslæser og har
installeret Adobe reader vers. 7.

Fra : BJ

Dato : 01-05-05 10:37

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP

> Har andre i gruppen kunnet få den omtalte artikel fra Bådnyt ned på deres
> PC?

No problemo.

Først markerer du samtlige filer (blå).

Så holder du 'pilen/curseren' indenfor det blå og 'højreklikker' på
musetasten.

I 'rullepanelet, vælger du 'kombiner og afkod'.

Så kan du efterfølgende åbne PDF-filen og evt. gemme den på din harddisk.

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-05 11:05

Tusind tak! Ja, hvor svært kan det være? Jeg bliver helt
flov, men glad for hjælpen - en ny verden har åbnet sig ...
Det funker!

Fra : BJ

Dato : 01-05-05 11:08

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det funker!

Oki doki.

Du vil finde, en del filer som er klippet i små stykker i de binære grupper.

Det er noget med at udbyderen ikke acceptere filer større end XX Kb.

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-05-05 12:54

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev

> Tusind tak! Ja, hvor svært kan det være? Jeg bliver helt
> flov, men glad for hjælpen - en ny verden har åbnet sig ...
> Det funker!

HA!

Ja, denne gang!. Binær grupper er noget fanden har skabt og i de fleste
tilfælde mangler der altid en fil eller en stump, og så man bruge sit liv på
at finde den eller at få folk til at genposte den. Binærgrupper kører
elendig alle steder, fordi det nedprioriteres gevaldigt af alle ISP'er

FUT news:dk.edb.internet.software.mail+news

Claus

Fra : Steffen Skov

Dato : 01-05-05 11:04

> [...]
> PC?
>
> Jeg kører XP Home og bruger OE 6. som nyhedslæser og har installeret Adobe

Jeg prøver at uploade den igen. Men ellers er det som BJ skriver.
Newsreaderen kan ikke tage store filer, derfor bliver den delt i flere. I
mit tilfælde er det hvist 5 stk. Marker alle 5 filer og vælg kombiner/afkod
og den skulle være der. Du har de samme programmer som mig, så det kan lade
sig gøre.
Hilsen
Steffen

Fra : BJ

Dato : 01-05-05 11:19

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Newsreaderen kan ikke tage store filer, derfor bliver den delt i flere.

Helt nøjagtigt indstiller du denne størrelse i 'Funktioner' -> 'Konti' ->
'Nyheder' -> 'Egenskaber' -> 'Avanceret'.

Der er en øvre grænse, der sættes af udbyderen/newsserveren.

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-05 11:09

Hej Steffen. Nu lykkedes det - tak! Jo, jeg har set den
pågældende artikel. Og den beskæftiger sig med
ventilationsproblematikken på en meget funktionel måde. Men
jeg ville jo gerne have både i pose og sæk ... dvs. frisk
luft OG strøm, men det er muligt, at problemet skal søges
løst med to forskellige produkter ...

Fra : Steffen Skov

Dato : 01-05-05 11:48

> [...]
> funktionel måde. Men jeg ville jo gerne have både i pose og sæk ... dvs.
> frisk luft OG strøm, men det er muligt, at problemet skal søges løst med

Man kan få solcellepaneler der er meget flexible og tynde/bøjelige. De
fylder ingenting og kan stuves af vejen efter brug.
Her citat fra Watskikataloget:

"FLEXIBLE SOLPANELER
Marinepaneler, der udnytter det nyeste inden for solcelleteknologien.
Tyndfilmsceller med den såkaldte tandemteknik giver en enestående
fleksibilitet og driftssikkerhed i det maritime miljø. Panelet kan bøjes
kraftigt og samtidig udsættes for belastning. Brudsikkert, flyder og er helt
vedligeholdelsefrit. Kan nemt placeres hvor som helst på båden.
Monteringsringe gør det nemt at montere panelet, både ved midlertidig og
permanent placering. Giver også ladning til batteriet ved skygge. Leveres
komplet med monteret ledning, der indeholder kabelsko, sikring, lynkobling
og diode. "

Så har du da både "livrem og seler på" - men måske mangler du lige en
vindmølle

Hilsen
Steffen

--
Fjern 1. & 2. ubekendt i adresse

Fra : BJ

Dato : 01-05-05 11:53

> [...]

> og diode. "
>
> Så har du da både "livrem og seler på" - men måske mangler du lige en

Alternativt et gummikabel på ca. 50 sømils længde...

--
Bjørn J.

Fra : Steffen Skov

Dato : 01-05-05 12:23

> Alternativt et gummikabel på ca. 50 sømils længde...
>
> --
> Bjørn J.
forhåbenligt ikke flydende!
Hilsen
Steffen
--
Fjern 1. & 2. ubekendt i adresse

Fra : Lars Kristensen

Dato : 01-05-05 12:31

BJ wrote:

> Alternativt et gummikabel på ca. 50 sømils længde...

Det er sgu ikke langt omkring du kommer, hva'?

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-05 13:32

Så hellere en vindmølle ...

Fra : BJ

Dato : 01-05-05 15:32

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er sgu ikke langt omkring du kommer, hva'?

Jeg er bange for, hvis jeg kommer længere fra land, jeg ikke har benzin nok
i de 320 liter, jeg har i tanken..

Pyt, skulle det ske er der nok en venlig seljsejler som tager mig på slæb.

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-05 15:40

Du kan bare kalde over VHF'en, men for guds skyld ikke på en
F-kanal!

Fra : BJ

Dato : 01-05-05 15:44

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du kan bare kalde over VHF'en, men for guds skyld ikke på en F-kanal!

Det var en ide, men jeg er lige kommet hjem.

Jeg fik i går, i perfekt hurtigsejladsvejr, båden sejlet hjem fra
vinteropbevaring i Ranzausminde, Svendborg til dens faste plads i Vejle.

Herlig tur, trods lidt dis/tåge og ingen sol

Så er det i øvrigt rigtig rart med en ordentlig kortplotter..

--
Bjørn J.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-05-05 19:40

Du giver bare el-kablet en knude hjemme på broen. Så kan de trække dig selv
hjem igen....

Bjarke

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message

> "Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
snip
'

Fra : BJ

Dato : 01-05-05 20:12

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:42752293$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

KLIP

> Du giver bare el-kablet en knude hjemme på broen. Så kan de trække dig
> selv hjem igen....

Så kan jeg jo ikke komme længere væk fra havnen end de 50 sømil.

Så tror jeg, det er bedre med en kabelløber på stranden alternativt hale
hjem, kvejle op og gøre som Flemming. Sende fruen af sted iført
svømmekostume..:)

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-05 14:44

> [...]
>
> KLIP

> Alternativt et gummikabel på ca. 50 sømils længde...

Nu har jeg drøftet de forskellige muligheder med min
medskipper. Konklusionen er: Vi sparer på strømmen!
Udsigten til, at hun skal svømme 50 SM for at hente
'han-delen' af stikket til kablet, når vi skal videre -
eller lægge øre til en larmende vindmølle blev pure afvist

Ha' fortsat en go' søndag ... en hilsen fra haven ;-( ...
ikke havnen )

Fra : BJ

Dato : 01-05-05 15:34

> [...]

> til kablet, når vi skal videre - eller lægge øre til en larmende vindmølle

LOL

> Ha' fortsat en go' søndag ... en hilsen fra haven ;-( ... ikke havnen )

I lige måde .. en hilsen fra havnen .. og ikke haven. Den er klaret, da
jeg har belagt den med ca. 600 m2 herregårdssten.

Rengøringen klarer min motoriserede fejemaskine..

--
Bjørn J.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 01-05-05 11:00

Claus Tersgov wrote:
> [...]
>
> Måske lidt under en meter x en halv. Det syner ikke af meget på en båd med
> den dæksstørrelse, med prøv at forestille dig dem på dit dæk ....

Jeg tror jeg ville skyde dem til omkring 1,5 x 0,6 m eller ca. 1 m^2
stykket. Det er baseret på at afstanden fra start af et hul til start af
nyt hul nok er omkring de 30 cm. Det er nok ikke helt skævt da børsten
der ligger ved siden af nok har et skaft på omkring 1,5 m. Felterne i
solpanelet ser kvadratiske ud. Så 2 m^2 er der nok på den båd.

Jeg sad lige og kiggede på den solmængde der falder i Danmark. Et slag
på tasken er, at det nok ikke helt skævt hvis der falder omkring 7kWh pr
m^2 pr. døgn på en god sommerdag. Omregnet med en ladespænding på
omkring de 14 V så er der til ca. 500 Ah pr. døgn pr. m^2 hvis et
solpanel ellers havde en effektivitet på 100%. Hvis vi regner med de ca.
15% effektivitet skulle det faktisk være muligt at opnå omkring 70Ah pr.
m^2 pr. døgn hvis alt (placering, ingen skygger etc.) ellers er
optimalt. Så det lyder meget rimeligt at ham her hiver 70Ah ud af sine
to kvadrat meter solceller på en almindelig god sommerdag, da alt
sjældent er optimalt.

Hmm - måske man skulle få monteret solceller på taget af kassevognen og
et køleskab inden i Altid kolde øl - øh, jeg mener sodavand - til
når man er på havnen.

- Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-05-05 20:47

> [...]

> dog bekræftede han i farten, at den gennemsnitlige ydelse ligger på ca 70
> Ah. det var desværre det eneste, jeg nåede..

Så er der nyt fra østfronten..

Cellerne er fra BP, jeg formoder, det er disse:
http://www.starfelt.se/miljo/solcell.html

De koster kr 6000,- stykket, og regulatoren kr 1000,- har har fået dem med
rabat, så man kan ikke sammenligne med priserne på den side, jeg har fundet.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-05 01:16

> [...]
> har fået dem med
> rabat, så man kan ikke sammenligne med priserne på den

Som et follow up på Lars' beregninger postuleres det på
ovennævnte site, at ca 1 kvm. solceller yder en ladestrøm på
ca. 7A. Med det forbehold, at solen ikke skinner hele dagen
på vore breddegrader (?) - ser Lars' regnestykke ud til at
være realistisk: I rimeligt vejr kan du på én dag oplade et
70ah batteri med to kvadratmeter solcelle.

Spørgsmål Til Lars - eller andre med forstand på dette felt:
Kan man deraf udlede, at såfremt man har to kvm. solcelle og
f.eks. tre parallelforbundne og ens batterier, hver på 70ah
, der hver er afladet med ca. 30%, så kan man lade alle tre
op til tæt på 100% på den samme tid - eller holder den
simple matematik ikke i praksis? Jeg ved at de sidste
procent er 'sejge', men altså *tæt* på 100%?

Og nyt spørgsmål: Inden for IT-området har vi i mange år -
med en vis forbløffelse - kunnet se, at Moores Lov om at
kapaciteten fordobledes med 12 - 18 måneders mellemrum har
holdt i mange år. Kan man forestille sig en lignende
udvikling inden for solcelleteknologien - eller er det en
helt anden boldgade? Hvad siger historikken? Hvad siger
kenderne?

God Pinse!

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-05-05 11:25

Ja, den måde at regne på må holde nogenlunde stik.

Jeg har længe været fristet af at købe et mindre panel til min båd (bruger
ikke ret meget strøm, men glemmer ofte at sætte stikket i når jeg har været
ude) og priserne er ikke faldet væsentligt de senere år. - så jeg tror
desværre ikke at erfaringerne fra IT industrien kan overføres direkte. De
falder i pris/stiger i ydelse, men desværre slet ikke i den hastighed. Det
størrelse panel jeg har kigget på (15-25 watt) er måske faldet 500 kr på 3-4
år. Til gengæld synes jeg at regulatorerne er faldet i pris, men det er jo
kun en lille trøst.

/Bjarke

snip

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-05-05 12:05

> [...]

> simple matematik ikke i praksis? Jeg ved at de sidste
> procent er 'sejge', men altså *tæt* på 100%?

Det er svært at svare på. Det er nemt nok at opstille nogle tal i
amperetimer, men proplemet opstår i laderegulatoren. Det hjælper ikke noget,
at man har energien tilstede, hvis laderegulatoren ikke følger de rigtige
ladeprincipper.

Vi ved jo alle, at opladning med switchmodelader er en endog meget indviklet
proces, og der er jo snart ingen grænser for, hvor intelligente disse ladere
er. Problematikken er akkurat den samme med solceller, det er dybest set
fuldstændig underordnet, hvor energien kommer fra. Om det er fra solceller
eller fra 230v er lige fedt.

Alt afhænger således af laderegulatoren.....

Jeg har hverken teoretisk eller praktisk erfaring med sådan en
laderegulator, så jeg aner ikke, hvilke principper de lader endsige fungerer
efter. Men det ville jo være fuldstændig tåbeligt, hvis de ikke laver en
laderegulator, som er opgaven voksen og som kan udnytte energien optimalt.
Og det vil sige, at den skal følge samme princip som en almindelig
intelligent lader bruger.

Det ville være rigtigt smart, hvis fabrikanterne lavede en switchmodelader
med indgang for solceller. På den måde kunne man udnytte elektronikken i
laderen til at lade optimalt med sine solceller.

> [...]
> udvikling inden for solcelleteknologien - eller er det en
> helt anden boldgade? Hvad siger historikken? Hvad siger

Der er allerde sket meget inden for de sidste par år, og det bliver helt
sikkert meget bedre endnu. Men jeg tvivler på, at det bliver i samme
hastighed, navnlig fordi man sideløbende også forsker inden for andre
energikilder, såsom luft, brint osv. Jeg vil tro, at 12volt solceller i
virkeligheden kun er et spinoff fra den virkelig solcelleforskning, i og
med, at markedet ikke er så voldsomt stort endnu. Det er selfølgelig smart,
at en familie som bor i en jordhytte langt ude på savannen kan se video med
strøm fra sådan en solcelle, men noget enormt marked udgør disse
befolkningsgrupper næppe. Hvor skulle de få pengene fra?

Men det bliver helt sikkert langt mere effektivt. På et tidspunkt vil vi se,
at cellerne bliver meget mindre men med samme store output. Det er
udelukkende kun et spørgsmål om tid. Teknologien er helt sikkert tilstede
allerede nu, men som i alle andre brancher, så skal den gamle også tjenes
ind først, før man gør ny teknologi tilgængelig.

Når firmaer som BP og Siemens er gået ind i teknologien, så er det fordi de
er seriøse. Især BP som jo antageligvis ikke har deres hovedprodukt (olie)
om 80-100 år, (eller hvor længe oliereserverne nu holder) og som derfor er
nødsaget til at finde andre græsgange, så de kan bibeholder deres profit!

Claus