Børnehave-fusion - erfaringer?
Fra : Ukendt

Dato : 28-04-05 11:40

Kommunen er vældig forhippet på at fusionere vores børnehave/vuggestue med
den, der ligger lige overfor.

Det vil give nogle logistiske stordriftsfordele (bl.a. lidt ekstra penge til
"pædagogiske projekter"), og kommunen håber at udvikle lederens kompetencer.

Men i bestyrelsen er vi bekymrede for, at fusionen kan true den nærhed, der
præger institutionen i dag. Især fordi lederen ikke længere ville have
stuetid med børnene.

Ingen ønsker vist, at de to institutioner i dagligdagen skal have noget
særligt med hinanden at gøre - men altså alligevel fælles ledelse og sikkert
fælles bestyrelse. Dette synes jeg også skaber et underligt misforhold
mellem administration og virkelighed.

Har nogen tanker om - eller erfaringer med - den slags fusioner?

Det værste er næsten, at kommunen affærdiger vores skepsis som vranten brok,
manglende "forandringsparathed" etc. Vi kommer til mange fine møder og
debatter - men man mærker hensigten og bliver forstemt.

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 28-04-05 15:58

S Hansen wrote:
> Kommunen er vældig forhippet på at fusionere vores børnehave/vuggestue med
> den, der ligger lige overfor.

JA der er blevet moderne

> Det vil give nogle logistiske stordriftsfordele (bl.a. lidt ekstra penge til
> "pædagogiske projekter"), og kommunen håber at udvikle lederens kompetencer.

Flot, i min kommune bliver indtitutioner sammenlagt for at spare penge.
I er heldige

> Men i bestyrelsen er vi bekymrede for, at fusionen kan true den nærhed, der
> præger institutionen i dag. Især fordi lederen ikke længere ville have
> stuetid med børnene.

Ledere med stuetid er alligevel ved at være histiorie, de får flere og
flere administrative opgaver, og kommer endda til at arbejde mere og
mere "ude af huset" (møder på kommunen, udviklings, og erfarings - teams
osv.)

I sådanne sammenlægninger lover politikkere altid at der ikke vil gå
noget tid fra børnene, og det kan også godt være at der ser såden ud på
papiret, men i virkeligheden ryger der tid fra børnene, bare indirekte,
Fx. skla lederen nu supervisere og "udvikle" dobbelt så mange
personaler, det ser jeg og en stor ulempe ved sammenlægningerne.

> Ingen ønsker vist, at de to institutioner i dagligdagen skal have noget
> særligt med hinanden at gøre

Det syntes jeg er dårlig ide, men med en fælles ledelse og bestyrelse,
tror jeg det langsomt andre sig. Jeg har en ide om at mange af disse
nåbo institutioner, i mange år har haft en "fællesskabs følelse" der er
baseret på "godt vi ikke arbejder derovre". Så er der svært når man lige
pludselig skal være kollegaer, men efter et stykke tid finder man ud af
at man ikke er så forskelllig i pædagogik og holdninger, som man troede
man var.

> Har nogen tanker om - eller erfaringer med - den slags fusioner?

Ja lidt Det kan gå både godt og dårligt, men der vil gå noget tid
før institutionerne kommer til at fungere optimalt igen (måske 1 år),
måske kan man mærke det på sine børn, måske ikke. Det kommer an på så
meget.

Kommuner har jo næsten besluttet sig på forhånd med sådan nogle
sammenlægninger, så der er meget svært at ændre deres holdning, så mit
råd vil være. At samarbejde med personalet, bakke op om dem, støtte dem
(halvdelen af dem mister jo deres leder, måske dem allesammen hvis der
bliver ansat en helt ny leder til den nye institution).

Vær ærlig, hvis I kan mærke at det er ved at gå galt, på stuen, med dit
barn, eller med en af de ansatte. Så sig det til dem, eller lederen,
snak med dem, forklar hvad i syntes og hvad i oplever.

MVH
Kasper

Jeg håber det giver mening det jeg skriver,,,

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-05 20:37

"Kasper Malmberg"
> Flot, i min kommune bliver indtitutioner sammenlagt for at spare penge.

Mon ikke det ender med, at den ekstra pose penge (lokkemaden) bliver
inddraget. I øvrigt har jeg ikke meget fidus til pædagogiske læreplaner og
andre fine papirer. Pædagoger (herunder lederen) bruger i forvejen alt for
lidt tid sammen med børnene. Men deres projektmageri kan da sikkert holde en
del beskæftiget rundt om i det offentlige.

> Ledere med stuetid er alligevel ved at være histiorie, de får flere og
> flere administrative opgaver, og kommer endda til at

Ja - det er netop den udvikling, jeg angriber - og ikke ønsker at fremme.

> papiret, men i virkeligheden ryger der tid fra børnene, bare indirekte,
> Fx. skla lederen nu supervisere og "udvikle" dobbelt så mange personaler,
> det ser jeg og en stor ulempe ved sammenlægningerne.
Ja, men hvis han ikke har stuetid, har han ikke stuetid. Jeg synes mere, det
er et tab, at han ikke færdes i huset til daglig, lærer børnene at kende,
oplever personalets samspil med børnene osv.

> Det syntes jeg er dårlig ide, men med en fælles ledelse og bestyrelse,
> tror jeg det langsomt andre sig. Jeg har en ide om at

Det er jeg også bange for (at de to institutioner vil blive presset til øget
samarbejde). Det skal siges at den anden institution har haft en del
problemer - meget utilfredse forældre. Vores institution har meget høj
tilfredshed og en god leder. Det er netop derfor, kommunen vil have ham til
at lede begge institutioner.

> Kommuner har jo næsten besluttet sig på forhånd med sådan nogle
> sammenlægninger, så der er meget svært at ændre deres holdning, så mit

Ja det er absolut også vores (bestyrelsens og personalets) fornemmelse. Det
virker som rent skindemokrati. Så hvad gør man - underskriftsindsamling
blandt forældrene?

> råd vil være. At samarbejde med personalet, bakke op om dem, støtte dem
Personalet på vores institution er klart imod fusionen (bortset fra
lederen). Personalet på den anden institution vil gerne - fordi de også vil
nyde godt af af vores meget kompetente leder. I begge institutioner ønsker
forældrene en leder med stuetid - af de grunde, jeg nævnte.

> Jeg håber det giver mening det jeg skriver,,,

Absolut. Men jeg har altså ikke opgivet håbet om, at vi kan bremse fusionen.