Bundmaling og brunsæbe
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 27-04-05 23:32

Hej NG

Hmm... synes ikke jeg kan få den brune sæbe til at hænge fast på
skroget!!!

jeg har optyndet den brune sæbe med lidt varmt vand og har fået en næsten
hvis grød agtig masse, men når jeg påfører den synes jeg der svært at få
den
til at hænge fast indtil jeg har fået film over. jeg påføre med pensel.

Er der nogen der har et lille trick!!!

mvh
JR

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-05 08:06

Jeg brugte tricket forrige år med ufortyndet (fast) brun sæbe som jeg smurte
på med hænderne (plasthandsker selvfølgelig). Det gik fint. Lod det sidde et
par dage med afdækningsplast som dække ( trykket fast i sæben). Med en
spartel faldt mange års maling let af!!

Mvh

Henrik

Fra : Claus Andersen

Dato : 28-04-05 09:44

On Thu, 28 Apr 2005 09:05:30 +0200, onkel wrote:

> [...]
> par dage med afdækningsplast som dække ( trykket fast i sæben). Med en

Gælder det kun bundmaling? jeg skal ha en del light primer af og
forløbig bruger jeg en vamepistol samt slibepapir og knofedt :S

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-04-05 11:27

Claus Andersen <ingenmailstak@nomail.com> skrev:

>Gælder det kun bundmaling? jeg skal ha
>en del light primer af og
>forløbig bruger jeg en vamepistol samt
>slibepapir og knofedt :S

Prøv at se beskrivelsen vedr. fjernelse af bundmaling, lightprimer
m.m., samt reglerne for bortskaffelse af malingsresterne, heri er
indbefattet maling opløst med den ovenfor omtalte brune sæbe.

http://ds1.inforce.dk/graphics/ds/DSMiljo/PDF/RedegorelseDS62003.pd

Den ligger under Dansk Sejlunions hjemmeside under fanebladet
miljø.

Med venlig hilsen

Harding

Fra : Martin [5220]

Dato : 28-04-05 15:07

> [...]
> den
> til at hænge fast indtil jeg har fået film over. jeg påføre med pensel.

Jeg har også prøvet med den brune sæbe, det løsnede sig overhovedet ikke.

Jeg købte noget mailingsopløser hos den lokale farvehandler, det hjalp
gevaldigt, jeg kunne skrabe det meste af med en spartel.

Jeg har dog hørt at det skulle kunne skade fiberen, men min skete der intet
med, heller ikke med topcoaten/gelcoaten, så jeg vil helt klart bruge det
igen hvis jeg engang skal fjerne bundpatent igen.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : MAXI-87

Dato : 28-04-05 16:08

"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har et lille trick!!!
Hej
Jeg har ikke haft stor tiltro til den med brun sæbe. Jeg har altid
brugt en luftsliber.
Men da der har været en del omtale af brugen af brun sæbe skulle
det afprøves.
Da jeg besluttede kun at afprøve på kølen købte jeg "kun" 10 bøtter med
den brune sæbe.
Jeg trak en bane af gaffetape rundt øverst og nederst på kølen, tog et par
gummihandsker på - tog en klump sæbe i hånden og smurte et tykt lag på.
Det var faktisk en lidt større opgave, end man umiddelbart skulle tro.
Efter endt påføring, trak jeg et lag kraftig plastfolie rund om kølen, jeg
brugte
gaffe tape til at holde plasten på plads, grunden til den første bane med
gaffetape, er at det er svært at få tapen til at holde på blød bundmaling.
Så når der er en hel bane tape, holder det bedre, og når plasten skal holdes
fast er der jo kun en halv bane til kølen og en halv bane til plasten.
Det gik næsten 1 ½ uge inden jeg fik tid til at tage plasten af igen.
MEN sikken fantastisk virkning - alt - ALT bundmalingen - ja alle
8 - 10 lag kunne skrabes af med en spartel, fantastisk fint.
Det var så effektiv at selv en billig spartelmasse der var under blev
blød og kunne skrabes af.
Jeg fandt ud af flg.:
Det meget vigtig at plasten slutter tæt - således der dannes kondensvand
under plasten, dette for at sæben ikke tørrer ind, så udebliver effekten, og
sæben er vanskelig at fjerne.
Inden plasten lukkes tæt, er det en god ide´ at spray en del vand ind til
sæben.
Omkring en uge er passende til sæben at gøre sin virkning.
Sæben må ikke fortyndes med vand.
Det laver en gruelig svineri at fjerne sæben igen, men det er nemt at
vaske tøjet bagefter
Det kan ikke undgås, at der sidder rester i huller og sprækker, og
overfladen
skal være HELT rent før primer igen påføres.
Derfor er en gang højtryksrensning nødvendig - og det anbefales IKKE at
dette gøre på havnen- det gav en kæmpe stor sø med vand som var virkelig
flot BLÅ.
Da der nu var gået 14 dage, kunne jeg ikke vente med at gentage proceduren

resten af skuden, så fat i en ø300 korn 30 og 2 kompressor til at fjerne
resten - det
tog så også kun 5 timer - og til aften var den primet 1. gang.
Jeg regner med at bundmale her i denne weekend.
Men jeg kan kun sige, hvis det gøres rigtig, så er sæben effektiv, rigtig
effektiv.
Hilsen
Hans

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-04-05 16:47

Wow Hans...

De fik lige en tjans på Kolding havn

Jeg har lavet et forsøg, som sagt med den oppiskede sæbe... den sad knapt
3
dage og tog faktisk de yderste lag... kun ved anvendelse af
højtryksrenser...

Så jeg har bestemt fået mod på at prøve din fremgangsmåde!!!

Tak for et godt svar

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-04-05 21:28

Foruden Hans' råd så kan jeg tilføje:

Påfør det ufortyndet med en halvbred tandspartel (som når man sætter fliser
op) og når det billige malerplast er lagt ud over kan man lige glatte det
med hænderne uden på plasten, så man ender med et ensartet tykt lag.

Yderligere skal det bemærkes at det ikke virker når det er for koldt.

/Bjarke