Hjælp, aflivning?
Fra : Alexia

Dato : 27-04-05 17:13

Hej!

Min ene slørhale har gennem de sidste uger haft dage hvor den bare har vendt
bugen opad og så flydt (?) rundt i overfladen.

jeg har ladet den passe sig selv, for nogen dage har den været helt fin og
svømmet glad rundt sammen med de andre...

nu er det bare sådan at den ikke længere flyder rundt i toppen, men falder
ned på bunden med bugen opad...

jeg er frygtelig ked af det, for det er simpelthen den sødeste og dejligste
fisk...

men er det ikke også efterhånden bedst at aflive den...?

mvh. Alexia

Fra : Hobi

Dato : 27-04-05 17:38

"Alexia" <AlexiaFJERNDETTE@SLETDETTEstorring.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dejligste fisk...
>
> men er det ikke også efterhånden bedst at aflive den...?

Det lyder som, den er på sidste vers.... Har du forsøgt, at skifte noget
vand ( 50% ) ??
Jo, det må være det bedste, at aflive den, hvis den slet ikke viser tegn på,
at "rejse" sig.

Det kan jo også være alderdom ??

Mvh
Hobi

Fra : Alexia

Dato : 27-04-05 17:57

Den gør det engang imellem, så svømmer den lige lidt, guffer noget mad osv.

men størstedelen af tiden ligger den altså med bugen opad..

Fra : Hobi

Dato : 27-04-05 18:59

> Den gør det engang imellem, så svømmer den lige lidt, guffer noget mad
> osv.
>
> men størstedelen af tiden ligger den altså med bugen opad..

Har du skiftet vand, for at sikre dig, at det ikke er det der er noget i
vejen med ?
Har du lige foretaget dig noget unormalt ( altså med hensyn til akvariet
??

Mvh
Hobi

Fra : Kokken

Dato : 27-04-05 19:07

Hey

Ja, ja det har jeg også været ude for med et slørhale akva.... 10 stk, men
det var kun den ene der tomlede rundt, det fik den lov til i et par
måneder, skæl, finner, øjne fejlede ikke noget, jeg læste et sted at den
har
"luft" i sækken og kan ikke få svømmeblæren til at opveje det. Så nettet
snuppede den og fik et gok, så svømmede alle pænt igen.

Mich

Fra : Alexia

Dato : 27-04-05 19:42

nej det har jeg ikke...

jeg har besluttet mig for at aflive den, seævom jeg virkelig ikke har lyst
til det..

tænk at man kan holde så meget af en fisk..?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-04-05 21:03

> jeg har besluttet mig for at aflive den, seævom jeg virkelig ikke har lyst
> til det..
>
> tænk at man kan holde så meget af en fisk..?

Du holder ikke af fisken, men har bare en dybtfølt aversion mod at slå
ihjel. Betragt det som et sundhedstegn og få det overstået.

Mvh Maria

Fra : HKN

Dato : 28-04-05 09:37

En - efter sigende - skånsom metode er at fange den og putte den i en pose
vand, og derefter putte den ind i fryseren. Fisken bliver mere og mere
sløv
pga det kolde vand (som jo afkøles langsomt - og til sidst dør den.

Husk - fisk har ikke nerver, og føler derfor ikke smerte. Held og lykke

Mvh
Henrik

It has removed 46 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-04-05 10:19

HKN skrev:

> Husk - fisk har ikke nerver, [...]

Sludder og vrøvl!

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=1344907&dopt=Abstract

»The effects of ciguatoxin on the nerves of the teleost fish [...]«

http://www.navs.org.uk/vivisection/vivisection_flawed/fish.htm ::

»Nerves of the fish central nervous system can [...]

http://users.aber.ac.uk/shr1/ ::

»They possess of a hollow dorsal nerve chord, [...]«

http://www.howe.k12.ok.us/~jimaskew/bio/bfish.htm ::

»The Nerves: Cranial - connect major sense organs [...]«

Etc. ad infinitum.

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : HKN

Dato : 28-04-05 10:55

SNIP - en hel masse afhandlinger

> Etc. ad infinitum.

Det jeg mener er selvfølgelig at de ikke føler smerte (som jeg skrev)
ligesom mennesker - derfor ser du heller ikke en fisk vride sig i smerte,
når den sidder på en krog......

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-04-05 11:23

HKN skrev:

> Det jeg mener er selvfølgelig at de ikke føler smerte (som jeg skrev)
> ligesom mennesker - derfor ser du heller ikke en fisk vride sig i
> smerte, når den sidder på en krog......

Men hvodden ka' du være sikker på at fisks måde at udtrykke smerte på er
at vride sig? Jeg kan ikke se at manglen på vrid er belæg for påstanden
om at fisk ikke kan føle smerte. Er der lavet nogen videnskabelige
undersøgelser der dokumenterer fisks smerteoplevelse (eller mangel på
samme)?

Fra : HKN

Dato : 28-04-05 13:00

> [...]
> om at fisk ikke kan føle smerte. Er der lavet nogen videnskabelige
> undersøgelser der dokumenterer fisks smerteoplevelse (eller mangel på

Hvis jeg nu skal blive helt firkantet, så kan jeg ikke i de referencer du
sendte se noget om at fisk har et perifert nervesystem? Kun at de har et
centralt nervesystem - dvs hjerne og rygrad.

HVIS det er tilfældet (som jeg mener det er), så kan de af gode grunde
ikke
føle smerte, når de bliver kroget, bidt el.lign.

EOD (medmindre du kan dokumentere det modsatte - jeg gider ikke at google
efter det)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-04-05 13:33

HKN skrev:

> EOD (medmindre du kan dokumentere det modsatte - jeg gider ikke
> at google efter det)

Det gider jeg heller ikke. Jeg opponerer blot imod at du skriver at
fisk ikke kan føle smerte med den begrundelse at fisk ikke har nerver.
Da fisk _har_ nerver falder dit argument til jorden, og det kan højst
siges at være et tros- eller formodningsspørgsmål om fisk kan føle
smerte eller ej.

Jeg aner ikke om fisk kan føle smerte eller ej, og er åben for begge
muligheder. Hvis man imidlertid googler lidt videre og ser på hvad
der er udført af eksperimenter angående fisks evne til at føle smerte,
vil man se at emnet er mere komplekst end blot "fisk har/har ikke
nerver", og at intet er påvist endegyldigt -- der er simpelthen
argumenter der peger i begge retninger.

Hvorvidt man så vil lade tvivlen eller usikkerheden komme fiskene til
gode må være op til den enkelte, men man bør gøre sig klart at der ikke
er noget absolut belæg for påstanden "fisk kan ikke føle smerte".

Fra : HKN

Dato : 28-04-05 15:06

> Hvorvidt man så vil lade tvivlen eller usikkerheden komme fiskene til
> gode må være op til den enkelte, men man bør gøre sig klart at der ikke
> er noget absolut belæg for påstanden "fisk kan ikke føle smerte".

Men heller ikke for det modsatte!

EOD

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-04-05 23:30

HKN skrev:

> Men heller ikke for det modsatte!

Lige præcis, og det gjorde jeg osse meget tydeligt opmærksom på.

Fra : Tommi Jensen

Dato : 02-05-05 11:07

> Men heller ikke for det modsatte!
> EOD

Jeg synes da det er fantastisk at du som akvarist erklærer at du ikke
ved om fisk lider, men bestemmer dig for at det gør de ikke. fordi det
passer dig best. Quote : EOD.
(Jeg har ret fordi du ikke kan bevise det modsatte) - det kunne være
interesant at se dig bevise et negativ på et andet tidspunkt.

Der findes hverken beviser for eller imod at der findes en gud - ergo
findes der ikke en. EOD.

Ud over det ville jeg lige gøre opmærksom på, at specielt
fryseraflivning har fået fokus i den grimmere retning, da fisk ofte når
at få frostskader (typisk i øjnene) inden de kradser af. Da slørhalen jo
er en koldvandsfisk gør det jo nok ikke ligefrem bedre. Følelser eller
ej - jeg tror ikke det er behageligt at ens øjnes væv krystalliseres og
sprækker inden du dør af kulde.

Fra : Hobi

Dato : 02-05-05 11:59

"Tommi Jensen" <tommi@nee.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er behageligt at ens øjnes væv krystalliseres og sprækker inden du dør af

Så vidt jeg er blevet fortalt, skal man fylde vand i den pose, man fryser
fisken i.
Dette gør, at fisken ikke får fryseskader, da den vil være bevistløs før
temperaturen kommer ned på nul.

Iøvrigt synes jeg, det er mere humant, at slå fisken ihjel med et slag i
hovedet lige over øjnene.

Mvh
Hobi

Fra : Alexia

Dato : 02-05-05 18:08

Jeg har den holdning, og vil sansynligvis også altid have den holdning at
den alle bedste måde er at koge noget vand og hælde det det over fisken, den
dør ufatteligt hurtigt...

tror det er noget mere behageligt både for mig og fisken, end at kaste den
ned i gulvet...

Fra : Mikkel Munk

Dato : 02-05-05 19:02

Det kommer altså HELT an på hvor stor en fisk der er tale om! Jeg anser
bestemt ikke kogende vand for, at være en effektiv måde, at aflive fisk på!

Hvad med en kniv og skærebræt?

M.

Fra : Pizzabager

Dato : 04-05-05 12:52

Fisk har ikke nerver i munden, det er rigtigt, men at fisk ikke kan føle
smarte tror jeg ikke på.. en mislykket aflivning af en spisefisk kan få den
til at sprælle rigtig meget også selvom fisken var helt rolig øjeblikket
før.. dvs den kan faktisk mærke det..??, og kan den mærke det er det nok
smerte den kan mærke.. en fisk kan ikke skrige eller ville den nok gøre
det..

en hurtig måde at aflive på er at skære hoved af den, fra "hals" siden af..
det er hurtigt og humant..

i gamle dage sagde man også af guillotinen,(eller hvad den nu hedder som
fransk mændene opfandt til halshugning) var den mest smertefri død.. da
hoved er klippet af på et split sekund, men det er naturligvis ikke bevist,
døde mennesker snakker jo som vi ved ikke ;)

Kasper

Fra : Hobi

Dato : 04-05-05 13:50

"Pizzabager" <Ingenmail@adresse.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hoved er klippet af på et split sekund, men det er naturligvis ikke
> bevist, døde mennesker snakker jo som vi ved ikke ;)

Det er faktisk bevist, at der er aktivitet i en menneskelig hjerne helt op
til 5 minutter efter, hovedet er klippet af i guillotinen. ( Jeg gider altså
ikke finde det igen, med mindre I insisterer meget kraftigt.

Det må ikke være ret rart, at have 5 minutter til, at spekulere på, hvor
kroppen blev af.....

Jeg tror at et gok oven på hovedet, lige over øjnene er det mest humane.

Mvh
Hobi

Fra : Thomas B

Dato : 28-04-05 10:39

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sløv
> pga det kolde vand (som jo afkøles langsomt - og til sidst dør den.

Jeg bruger den metode når jeg afliver en fisk. har en pose klar åbner døren.
fanger fisken og ned i posen. slynger posen hårdt i fliserne. De er døde med
det samme.

Mvh. Thomas

Fra : Mikkel Munk

Dato : 28-04-05 11:58

"Thomas B" <tb_aalborg[fjern dette]@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
døren.
> fanger fisken og ned i posen. slynger posen hårdt i fliserne. De er døde

Jeg bruger sammen måde - hurtigt og effektiv!

M.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-04-05 14:51

Thomas B wrote:
> Jeg bruger den metode når jeg afliver en fisk. har en pose klar åbner
> døren. fanger fisken og ned i posen. slynger posen hårdt i fliserne.
> De er døde med det samme.

Lyder effektivt.

Et enkelt gok
er som regel nok

Hvordan man gør det er egegetlig underordnet - men den med fryseren lyder
dog lidt langtrukkent - uaset om de mærker det eller ej.

Andre metoder, der er almindeligt brugt:

Kogende vand fra kedlen ned over fisken i nettet - den dør øjeblikkeligt.

Hovedet af med en skarp kniv - den dør øjeblikkeligt.

Læg fisken ind i en sammenfoldet avis - og dask den en med en mursten - også
ret effektivt.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : BC

Dato : 28-04-05 16:13

Jan Vestergaard wrote:

> Kogende vand fra kedlen ned over fisken i nettet - den dør
> øjeblikkeligt.

ja men kun til små fisk, for større fisk er de andre metoder at foretrække

/Brian

Fra : HMH

Dato : 04-05-05 15:42

Små fisk: Stor balje vand, der koger, fisk op i - slut,

større fisk: Gok dem, skær hovedet af - slut