SP: Hydraulisk styretøj
Fra : jetp

Dato : 27-04-05 08:13

Hej

Kan det passe, at en hydraulisk ratpumpe (stempelpumpe), når den kommer helt
i borde, stadig kan drejes i samme retning, omend med nogen (men ikke meget)
modstand. Jeg har prøvet forskellige sejleres pumper, og de kan alle drejes,
selvom de er nået til stoppunktet?
Den, jeg har, har påbygget returventil, som lader til at fungere efter
hensigten.
Jeg ville mene, at pumpen skulle stoppe, når den er nået i borde?

Mvh Jens, Randers

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 27-04-05 08:51

> Jeg ville mene, at pumpen skulle stoppe, når den er nået i borde?

Der er jo ikke noget mekanisk stop, det er cylinderens vandring der
bestemmer hvor mange gange der skal drejes (og pumpens størrelse). Hvis
pumpen ikke er 100% tæt, så kan olien løbe forbi stemplerne og det er de
sjældent efter 15-20års brug. Vores nye Seastart pumpe kan ikke drejes
"over".

Mvh
Leon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-04-05 09:01

"jetp" <jetpFJERN@mail.dk> skrev

> [...]
> hensigten.
> Jeg ville mene, at pumpen skulle stoppe, når den er nået i borde?

Jeg har nu ikke synderligt meget kendskab til den slags, men jeg ville da
mene, at det er helt naturligt, at der er en stopventil, som bare bypasser
olien til cylinderen, så pumpen kan køre videre.

Pumpen er jo i virkeligheden bare en "uendelig" tovejs pumpe, der pumper
olie ud i en cylinder, og hvis pumpen skulle stoppe sammen med cylinderen,
så ville det jo kræve en bestemt tilpasning mellem pumpe og cylinder, så det
nemmeste må vel være at udforme cylinderen sådan, at der er en bypass
ventil, der aktiveres, når den har nået sin yderstilling.

Hvis ikke, ville man jo kunne ødelægge pumpen/cylinderen ved at kunne
overbelaste den...

I princippet er det jo ikke pumpen, som når i borde, men den cylinder, den
fylder med olie, og hvis eksempelvis olien er nedslidt, vandet eller på
anden måde mangelfuld, så ville pumpen jo ikke være særlig effektiv, hvis
den har en begrænset eller fastlagt arbejdsgang, f.eks. 10 til 15 omgange..

Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde