Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Boliglån - og stor kassebeholdning / Bolig~
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 27-04-05 02:18

Jeg købte lejlighed i februar 2004, og fik i den anledning et
boliglån. Samtidig har jeg en god sum penge stående på min firmakonto
(ca. 2/3 af det lånte beløb).

Firmaet er et enmandsfirma og privatejet - jeg har derfor råderet over
pengene (så er DET på plads).

Mit boliglån har jeg fået hos Nordea/XXX, hvor min jeg også har en af
mine privatkonti. Min firmakonto er i Skandiabanken (her har jeg dog
også en privatkonto).

Jeg føler det er ret fjollet at betale for at have et lån, når jeg
sådan set har størstedelen af de penge jeg låner, stående på en anden
konto.

Hvad findes der er gode muligheder for mig?

Jeg har hurtigt haft kigget på Skandiabankens BoligPrioritet, som
umiddelbart lyder interessant for mig (se
http://www.skandiabanken.dk/323.asp?page_id=323).

Hvordan fungerer det i praksis? Har man EN konto, som (for det meste)
er i minus - hvor man så betaler 2,8% i rente (op til det beløb man
har lånt), eller har man to konti - hvor den ene er lånet (altså en
konto der altid står i minus - indtil lånet er indfriet), og en anden
konto som er "brugskontoen", hvor beløbet der står her så trækkes fra,
inden der skal betales renter?

Det sidste ville jeg klart foretrække, da det jo er meget lettere at
overskue - man kan se lånet blive mindre, og man kan holde styr på
økonomien på den anden konto (og sørge for, at den ikke kommer under
nul). Den første mulighed vil gøre det sværere at overskue, hvor meget
man pt. skylder, og om man egentlig har lavet et "overtræk" (dvs.
"lånt" mere end boliglånet giver "lov" til).

De kræver i øvrigt, at min løn skal indgå i Skandiabanken - men jeg
får ikke løn (jeg er selvstændig).

Jeg tror jeg giver dem et kald i morgen, men det kan være, at der er
nogen her i gruppen der ved noget - og enten kan sige god for det,
sige jeg skal holde mig væk, eller evt. komme med andre forslag.

På forhånd tak for jeres inputs!

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

Vind gratis unlock - tilmeld dig nyhedsbrevet på hjemmesiden.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 27-04-05 12:53

On Wed, 27 Apr 2005 03:18:06 +0200, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>konto der altid står i minus - indtil lånet er indfriet), og en anden
>konto som er "brugskontoen", hvor beløbet der står her så trækkes fra,

Jeg har snakket med Skandiabanken, og det er netop løsningen med to
konti de bruger - super!

>De kræver i øvrigt, at min løn skal indgå i Skandiabanken - men jeg
>får ikke løn (jeg er selvstændig).

Det var der i øvrigt ingen problemer i.

En kammerat foreslår mig, at købe obligationer for de penge jeg har
stående. Jeg har det dog godt med, at de står på en konto, slut
færdig. Det kommer selvfølgelig an på besparelsen, så det må jeg lige
få hørt lidt mere om (og det ene udelukket jo ikke (helt) det andet).

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-04-05 13:12

Lasse Hedegaard wrote:

> [...]
> færdig. Det kommer selvfølgelig an på besparelsen, så det må jeg lige
> få hørt lidt mere om (og det ene udelukket jo ikke (helt) det andet).

Vi har været inde på det før (i investeringsgruppen), men hvis det var
muligt at få et sikkert afkast på over 2,8%, hvorfor skulle
Skandiabanken så låne dig penge til denne rente (hvor de trods alt har
en lille risiko)?

Så hvis du vælger at investere, skal du også være klar til at tage en
risiko. Det, der evt. kan "fordreje" billedet skulle være nogen
skatteforhold - f.eks. noget med topskat og pension...

M.v.h.

Jonathan

--
Nye produktpakker med mere diskplads, flere postkasser
mere trafik og flere domæner på samme hotel.

Fra : gras

Dato : 02-05-05 19:12

Jeg har ansøgt om en boligprioritet med maxrente hos Skandiabanken,
men undre mig over at der i betingelserne under opsigelse stå:
> Lånet kan opsiges af Skandiabanken med 3 mds varsel, medmindreder
foreligger misligholdelse.....

Det betyder jo at hvis rente stiger til fx. 8%, da skal jeg kun betale
6,5% som er rentemax.
Men banken kan jo blot opsige lånet og så man er ikke sikker på at
lånet kan forsætte på de 6,5%.

Er der andre der har undret sig over denne formulering.

http://www.kandu.dk/