Undgå forced check?
Fra : baal

Dato : 26-05-01 21:08

Endnu lille spørgsmål til fra mig...

Hvordan kan jeg slå forced checkes fra ?

Når jeg har bootet maskinen et par gange får jeg denne besked:

/dev/hdc1 has reached maximal mount count, check forced.

Det er pænt irriterende at det sker, da maskinen pt. har 160gb disk (med
planer om mere), så det tager let en 15-20min extra at boote den.

Mvh, Baal

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-05-01 21:25

Baal skrev:

> Hvordan kan jeg slå forced checkes fra ?

Det har du ikke lyst til.

> Når jeg har bootet maskinen et par gange får jeg denne besked:

Et _par_ gange? Normalt går der ca. 20 reboots mellem hvert check,
vel at mræke hvis maskinen bliver lukket ordentligt ned hver gang.
Hvor tit genstarter du din maskine?

> Det er pænt irriterende at det sker, da maskinen pt. har 160gb
> disk (med planer om mere), så det tager let en 15-20min extra
> at boote den.

Det lyder som om du har lyst til at installere et journaliserende
filsystem, eller hvad sådan et nu hedder på nudansk.

ReiserFS er én mulighed - tjek om du ikke kan installere din distro
på ReiserFS eller et andet journaliserende filsystem (findes der
egentlig andre som er brugbare nu?).

Indtil da kan du øve dig i at lade være med at boote så ofte.

// Klaus

Fra : Martin Schultz

Dato : 26-05-01 21:38

On Sat, 26 May 2001 22:25:25 +0200, kas@magnetic-ink.dk (Klaus
Alexander Seistrup) wrote:
>Indtil da kan du øve dig i at lade være med at boote så ofte.

Det kan være svært at undgå hvis det er en desktop maskine og ikke en
server ;)

Fra : baal

Dato : 26-05-01 21:37

> Det kan være svært at undgå hvis det er en desktop maskine og ikke en
> server ;)

Well jeg er ved at lave den til server - sidder og configurerer services og
hardware så det spiller max.. så der skal et par reboots til

Men jeg må vel kigge på ReiserFS så ... håber der findes tools til at
konvertere ext2->reiser..

Mvh Baal

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-05-01 21:49

Baal skrev:

> sidder og configurerer services og hardware så det spiller max..
> så der skal et par reboots til

Vel kun hvis du hiver hardware ud eller ind? Hvis det bare er nogle
services, kan du starte og stoppe dem uden at involvere hele boxen.

// Klaus

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-05-01 12:01

kas@magnetic-ink.dk (Klaus Alexander Seistrup) wrote:

>Vel kun hvis du hiver hardware ud eller ind? Hvis det bare er nogle
>services, kan du starte og stoppe dem uden at involvere hele boxen.

Nu er der da vist ved at gå religion i den. At en Linux-maskine ikke
behøver så mange reboots som en Windows-maskine, er ikke i sig selv en
årsag til at undgå reboot (ja, nu tillægger jeg dig motiver, som jeg
ikke har belæg for).

Reboot efter opsætningsændringer er efter min mening en God Ting.
Hvis man har pillet lidt meget, ved man aldrig helt sikkert, om det
vil virke efter en reboot. Hvis denne reboot først finder sted ½ år
senere pga. en strømafbrydelse, og man har pillet 20 gange i
mellemtiden, kan fejlfinding blive lidt mere bøvlet - især hvis man i
mellemtiden har puttet maskinen ned i en mørk kælder eller muret den
inde.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-05-01 12:47

Allan Olesen skrev:

> Hvis man har pillet lidt meget, ved man aldrig helt sikkert,
> om det vil virke efter en reboot.

Det har du ret i, og i så tilfælde er det praktisk at undersøge om
maskinen rent faktisk genstarter uden problemer. Men at genstarte
bevidstløst hver gang man retter en linie i en konfigurationsfil
eller installerer et nyt program.

Når vi nu ved at der bliver fsck'et for ca. hver 20. genstart, så
er der noget der siger mig at der bliver genstartet for tit, hvis
det virker som om at der fsck'es "hver anden gang".

// Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 27-05-01 13:13

Den Sun, 27 May 2001 13:00:57 +0200 skrev Allan Olesen:

> [...]
>mellemtiden, kan fejlfinding blive lidt mere bøvlet - især hvis man i
>mellemtiden har puttet maskinen ned i en mørk kælder eller muret den

Så genstarter man selvfølgelig EN GANG når man er færdig med at rette...

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-05-01 21:47

Martin Schultz skrev:

> Det kan være svært at undgå hvis det er en desktop maskine og ikke
> en server ;)

Man behøver vel ikke nødvendigvis at genstarte en desktopmaskine hele
tiden, med mindre man kører Windows og flytter lidt med musen eller
installerer et program. Se blot min desktopmaskine:

#v+
$ uptime
22:43:25 up 51 days, 41 min, 7 users, load average: 0.01, 0.33, 0.52
$
#v-

og jeg sover endda i serverrummet. Og det er vel ikke så usædvanligt
igen. Så vidt jeg kan se herfra (tænk: Netcraft) er en af Bunks maskiner
lige ved at runde de 100 dage.

// Klaus

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 26-05-01 22:15

On Sat, 26 May 2001 22:46:53 +0200,
Klaus Alexander Seistrup <kas@magnetic-ink.dk> wrote:

>og jeg sover endda i serverrummet. Og det er vel ikke så usædvanligt

Sover du meget tungt eller larmer din computer meget lidt? (Og hvorfor
larmer den så så lidt)

--
Anders Bo Rasmussen mailto:fuzz01@spamfilter.dk
Frimestervej 42 1.tv http://www.fuzz.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-05-01 22:30

Anders Bo Rasmussen skrev:

> Sover du meget tungt eller larmer din computer meget lidt?

Jeg er tunghør.

Maskinen irriterer mig faktisk lidt, men dels har jeg vænnet mig til
det, dels arbejder jeg om natten, så når jeg sover om dagen er det
med ørepropper i.

Men den larmer slet ikke i sammenligning med den A4000 jeg havde
inden jeg gik over til Linux [i maj 1995] - det lød som om man sad
på landingsbanen ude i Kastrup.

> (Og hvorfor larmer den så så lidt)

NoiseControl-kabinet.

// Klaus

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 26-05-01 22:43

On Sat, 26 May 2001 23:29:39 +0200,
> [...]

>Maskinen irriterer mig faktisk lidt, men dels har jeg vænnet mig til
>det, dels arbejder jeg om natten, så når jeg sover om dagen er det

Jeg har een gang sovet mens min computer var tændt. Jeg sov faktisk
bedre, end jeg sover når jeg skal til eksamenen næste dag.

>Men den larmer slet ikke i sammenligning med den A4000 jeg havde
>inden jeg gik over til Linux [i maj 1995] - det lød som om man sad
>på landingsbanen ude i Kastrup.

>NoiseControl-kabinet.

Deres Midi-kabinet ser meget passende ud. Er det en god ting? Jeg fatter
ikke så meget af det tyske, men fatter at det kommer til at koste en
del.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-05-01 23:07

Anders Bo Rasmussen skrev:

> Deres Midi-kabinet ser meget passende ud. Er det en god ting?

Ja, jeg er glad for det. Maskinen bliver jo ikke lydløs, langt fra,
men det dæmper da en hel del. Det ville sikkert også hjælpe noget
hvis jeg kunne tage mig sammen til at bruge NoiseControl-kølerne
osse. Men indtil videre har jeg ikke været i humør til at rode med
kølepasta, så de vifter der fulgte med Celeron'erne får efter al
sandsynlighed bare lov til at blive siddende...

> Jeg fatter ikke så meget af det tyske, men fatter at det
> kommer til at koste en del.

Hm, jeg købte kabinettet i Danmark, og der var vist nogle sider på
dansk, men nu kan jeg ikke huske hvor det var henne. :(

// Klaus

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-05-01 23:45

On Sun, 27 May 2001 00:06:37 +0200, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Hm, jeg købte kabinettet i Danmark, og der var vist nogle sider på
> dansk, men nu kan jeg ikke huske hvor det var henne. :(

<http://www.atcomputing.dk/> - der var også et andet sted engang (det
var ikke et computerfirma men noget lidt andet, har glemt hvad det var
og kan ikke finde det)

Mvh.

--
"Why do you ask so much?" Adam Sjøgren
"I'm a kid. It's what we do." asjo@koldfront.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-05-01 23:51

Adam Sjøgren skrev:

> <http://www.atcomputing.dk/>

Ja, det er rigtigt, dér var det.

> der var også et andet sted engang (det var ikke et computer-
> firma men noget lidt andet, har glemt hvad det var og kan
> ikke finde det)

Jep, det kan jeg heller ikke huske hvad hed.

// Klaus

Fra : Claus Alboege

Dato : 27-05-01 00:07

Klaus> Adam Sjøgren skrev:
> [...]

Klaus> Ja, det er rigtigt, dér var det.

Klaus> Jep, det kan jeg heller ikke huske hvad hed.

Kunne det være:
http://asp.webconsult.dk/nc_links.asp ?

--
Mvh Claus Albøge

"Don't summarize. Don't abbreviate. Don't interpret."
      -- D. J. Bernstein

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-05-01 00:12

On 27 May 2001 01:06:44 +0200, Claus Alboege wrote:

> Kunne det være: http://asp.webconsult.dk/nc_links.asp ?

Lige præcis - tak!

> "Don't summarize. Don't abbreviate. Don't interpret."

Just replicate?

,

--
"Som en blomst, en blomst og en honningbi Adam Sjøgren
Er vi tabt i bi-biologi" asjo@koldfront.dk

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 26-05-01 22:57

> [...]

> Man behøver vel ikke nødvendigvis at genstarte en desktopmaskine hele
> tiden, med mindre man kører Windows og flytter lidt med musen eller

Men for en almindelig desktopmaskine, der ikke kører nogen services for
andre maskiner virker det som spild af strøm at lade den stå tændt
altid.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-05-01 23:02

Niels Teglsbo skrev:

> Men for en almindelig desktopmaskine, der ikke kører nogen
> services for andre maskiner virker det som spild af strøm
> at lade den stå tændt altid.

Har moderne maskiner ikke sådan noget powerdown-noget, EnergyStar,
eller hvad de nu kalder det? Er det ikke monitoren der sluger det
meste?

Jeg har som nævnt maskinen tændt 24×7 og synes ikke at min el-
regning er høj - sidste gang fik jeg endda penge tilbage.

// Klaus

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 27-05-01 17:31

> [...]

> Har moderne maskiner ikke sådan noget powerdown-noget, EnergyStar,
> eller hvad de nu kalder det? Er det ikke monitoren der sluger det

Jo, det har de da. Og hvis man husker at slå det til sparer man da
sikkert også noget. Men den bruger jo stadigvæk komplet unødig strøm i
de timer man sover og er på studie/arbejde eller hvad man nu laver.

Strømforbrug ved tændte maskiner:

PC - power consumption
http://www.sslug.dk/~chlor/power.php

men jeg kan ikke lige finde noget om, hvor meget maskinen bruger, når
den er i power save mode.

Dog er der en del sider om, hvor meget den bruger, når mange ellers tror
den er slukket. Altså den tilstand maskinen havner i, fx når den slukkes
via software.

> Jeg har som nævnt maskinen tændt 24×7 og synes ikke at min el-
> regning er høj - sidste gang fik jeg endda penge tilbage.

Det med at få penge tilbage har vist mere at gøre med, hvad du brugte
sidst end hvad en computer sluger.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 27-05-01 17:42

On Sun, 27 May 2001 18:31:14 +0200,
Niels Teglsbo <Niels@fabel.dk> wrote:

>Jo, det har de da. Og hvis man husker at slå det til sparer man da
>sikkert også noget. Men den bruger jo stadigvæk komplet unødig strøm i
>de timer man sover og er på studie/arbejde eller hvad man nu laver.

Men hvis man nu bruger processorkraften til noget "fornuftigt" som seti
eller sådan noget, går strømmen jo ikke helt spildt. (Og tænk på alt den
strøm der går tabt hos folk der ikke kører seti eller lign. ,mens de
bruger maskinen, fordi 80% er idle-tid.)

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 27-05-01 21:35

fuzz01@spamfilter.dk (Anders Bo Rasmussen) wrote:

> Men hvis man nu bruger processorkraften til noget "fornuftigt" som seti
> eller sådan noget, går strømmen jo ikke helt spildt.

Det kommer jo så an på hvor fornuftigt man synes det er. Jeg synes det
er spild af strøm, især hvis ens maskiner ikke er de allerhurtigste.

> (Og tænk på alt den
> strøm der går tabt hos folk der ikke kører seti eller lign. ,mens de
> bruger maskinen, fordi 80% er idle-tid.)

Det er jo en anden sag. Og det er nok en relativt meget lille del af
computerens strømforbrug, der spares ved at processoren er idle.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 27-05-01 23:36

On Sun, 27 May 2001 22:34:46 +0200,
Niels Teglsbo <Niels@fabel.dk> wrote:

>Det kommer jo så an på hvor fornuftigt man synes det er. Jeg synes det
>er spild af strøm, især hvis ens maskiner ikke er de allerhurtigste.

Prøv fx. at spørg Jens Martin Knudsen om han mener at det er spild af
strøm. (Han mener vist, at det vigtigste spørgsmål er om der er liv
andre steder i universet).

>Det er jo en anden sag. Og det er nok en relativt meget lille del af
>computerens strømforbrug, der spares ved at processoren er idle.

Den strømbesparelse er vist "næsten ikke eksisterende". Det eneste grud
jeg kan se er hvis man har en bærbar eller problemmer med varmen. Og jeg
synes en maskine er fejlbehæftet, hvis den har problemmer med varmen,
bare fordi den ikke er idle.

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-05-01 23:57

fuzz01@spamfilter.dk (Anders Bo Rasmussen) wrote:

>Den strømbesparelse er vist "næsten ikke eksisterende".

På min gamle P200MMX faldt temperaturen i kabinettet 5-10 grader, når
CPU'en ikke havde noget at lave. Så strømbesparelsen er vist lidt
højere.

>Og jeg synes en maskine er fejlbehæftet, hvis den har problemmer
>med varmen, bare fordi den ikke er idle.

På min gamle P200MMX, som nu er blevet forsynet med blæserregulering,
falder blæserstøjen betragteligt, når maskinen ikke har noget at lave.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 28-05-01 00:02

On Mon, 28 May 2001 00:56:49 +0200,
Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>På min gamle P200MMX faldt temperaturen i kabinettet 5-10 grader, når
>CPU'en ikke havde noget at lave. Så strømbesparelsen er vist lidt
>højere.

hmm, Hvor meget strøm bruger en CPU?

>På min gamle P200MMX, som nu er blevet forsynet med blæserregulering,
>falder blæserstøjen betragteligt, når maskinen ikke har noget at lave.

God pointe. Det havde jeg ikke lige tænkt på.

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-05-01 00:38

fuzz01@spamfilter.dk (Anders Bo Rasmussen) wrote:

>hmm, Hvor meget strøm bruger en CPU?

Jeg ved det ikke, men jeg kan konstatere, at CPU-kølere og blæsere
bliver større og større. Min gamle 486DX33 excl. skærm brugte totalt
40W med harddisken igang og 35W med stoppet harddisk. Det tror jeg
ikke, en moderne computer kan hamle op med.

Fra : Mickey

Dato : 28-05-01 00:22

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv fx. at spørg Jens Martin Knudsen om han mener at det er spild af

er han ikke fodboldspiller ? ;)

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk - mickey(at)susie.dk

Fra : Dennis Haney

Dato : 28-05-01 13:57

"Mickey" <news002@susie.dk> writes:

> "Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> er han ikke fodboldspiller ? ;)

Nej. Han er pensioneret professor i fysik.

::: Davh
:::
::: Mother said that there would be days like this,
::: but she never said there would be so many!

Fra : Mickey

Dato : 28-05-01 13:59

"Dennis Haney" <davh@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Han er pensioneret professor i fysik.

oki - jeg har ellers et billede (+ autograf) af færøernes landsholdmålmand
(ham der har smidt tophuen), han hedder i hvert fald Jens Martin Knudsen! ;)

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-05-01 00:48

On Mon, 28 May 2001 00:35:32 +0200, Anders Bo Rasmussen wrote:

> Prøv fx. at spørg Jens Martin Knudsen om han mener at det er spild
> af strøm. (Han mener vist, at det vigtigste spørgsmål er om der er
> liv andre steder i universet).

(Eller også er det om der er plads til ham i marsraketten!

Mvh.

Fra : Kent Friis

Dato : 28-05-01 15:45

Den Sun, 27 May 2001 18:42:29 +0200 skrev Anders Bo Rasmussen:

> [...]
>strøm der går tabt hos folk der ikke kører seti eller lign. ,mens de
>bruger maskinen, fordi 80% er idle-tid.)

Det er faktisk et af argumenterne for at større virksomheder burde smide
alle deres PC'er ud, og stille en mainframe op i stedet for (IBM S/390
med linux fx.)

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : Mickey

Dato : 28-05-01 15:53

"Kent Friis" <kfr@fleggaard.dk> skrev i en meddelelse

> Det er faktisk et af argumenterne for at større virksomheder burde smide
> alle deres PC'er ud, og stille en mainframe op i stedet for (IBM S/390
> med linux fx.)

den tror jeg lige jeg skal ha forklaret...

Fra : Allan Joergensen

Dato : 28-05-01 16:12

Mickey <news002@susie.dk> wrote:

> den tror jeg lige jeg skal ha forklaret...

Det er ret simpelt.

Man opstiller en IBM mainframe (enten en ældre S/390 eller z/900) og
installerer X tusinde virtuelle Linux'er.

Det virker også fint.

Alting er bare ikke helt så lyserødt, men det hjælper vel når 100Hz
timer problemet bliver løst.

--
Allan Joergensen (AJ1382-RIPE) - [DW] on the Undernet
Homepage: <URL:http://www.nowhere.dk/>

Fra : Kent Friis

Dato : 28-05-01 16:32

Den Mon, 28 May 2001 16:53:13 +0200 skrev Mickey:
>"Kent Friis" <kfr@fleggaard.dk> skrev i en meddelelse

>den tror jeg lige jeg skal ha forklaret...

1000 PC'er a 100W = 100.000W
1 Mainframe a 5000W = 5000W

Da alle ikke laver det samme, belaster de ikke maskinen på nøjagtig
samme tid, og derved bliver load'en delt ud, så man kan nøjes med meget
mindre CPU-kraft (en mainframe har dog ikke lige så meget CPU-kraft som
1000 1GhZ PC'er).

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-05-01 18:02

Niels Teglsbo skrev:

> Strømforbrug ved tændte maskiner:
>
> PC - power consumption
> http://www.sslug.dk/~chlor/power.php

Interessant tabel. Tak for linket.

> Det med at få penge tilbage har vist mere at gøre med, hvad du brugte
> sidst end hvad en computer sluger.

Jow, men man betaler à conto efter hvor meget "de" tror man kommer til
at bruge [baseret på tidligere års forbrug], og det lader til at jeg
bruger mindre end jeg har gjort før, hvilket _bl.a._ kan skyldes at
jeg har fået nyere og sikkert mere energirigtige box+skærm.

// Klaus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-05-01 22:59

kas@magnetic-ink.dk (Klaus Alexander Seistrup) writes:

> Så vidt jeg kan se herfra (tænk: Netcraft) er en af Bunks maskiner
> lige ved at runde de 100 dage.

Nemlig

$ uptime
11:55pm up 99 days, 9:59, 1 user, load average: 2.10, 2.05, 2.02

Jeg sover dog ikke ved siden af den, den står i rummet ved siden
af. Og så beder jeg naturligvis til den gode elgud om ikke at slukke
for strømmen, for jeg har ikke nogen UPS.

.... ja, det er en dual-spand, og den kører dnetc, derfor det høje load.

--
Jacob
Uh-oh ... let's pretend I didn't do that, OK?

Fra : Jesper FA

Dato : 27-05-01 11:24

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> $ uptime
> 11:55pm up 99 days, 9:59, 1 user, load average: 2.10, 2.05, 2.02

# uptime
12:18pm up 123 days, 2:29, 2 users, load average: 0.51, 0.36, 0.20

Den kører ikke dnetc e.l. det er bare en lille maskine der har nok at lave.

--
Jesper

Fra : Rander

Dato : 27-05-01 12:31

Sun, 27 May 2001 12:23:49 +0200 brugte Jesper FA 12 linier på at fortælle
dette til dk.edb.system.unix:

># uptime
> 12:18pm up 123 days, 2:29, 2 users, load average: 0.51, 0.36, 0.20

Hvordan skal load average egentlig forstås? Min ligger altid omkring 1.00
(kører dnetc), men hvad betyder det? At den har brugt 1.00 CPU'er?

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Politik er ingen dårlig profession. Lykkes du, er der mange belønninger
og blamerer du dig, kan du altid skrive en bog. (Ronald Reagan)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-05-01 13:00

Rander skrev:

> Hvordan skal load average egentlig forstås?

Der har lige været en tråd om det for ganske nylig, men: proc(5)
siger bl.a.:

#v+
loadavg
The load average numbers give the number of jobs in
the run queue (state R) or waiting for disk I/O
(state D) averaged over 1, 5 and 15 minutes. They
are the same as the load average numbers given by
uptime(1) and other programs.
#v-

// Klaus

Fra : Martin Schultz

Dato : 27-05-01 12:10

On Sat, 26 May 2001 22:46:53 +0200, kas@magnetic-ink.dk (Klaus
Alexander Seistrup) wrote:

>Man behøver vel ikke nødvendigvis at genstarte en desktopmaskine hele
>tiden, med mindre man kører Windows og flytter lidt med musen eller
>installerer et program. Se blot min desktopmaskine:
Jeg synes det er spil af energi at have en masine kørende 24 timer i
døgnet når man maks bruger den ca. 2-3 timer om dagen på hverdage.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-05-01 21:45

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-05-01 21:50

Fra : Jesper Skriver

Dato : 26-05-01 22:51

On Sat, 26 May 2001 22:50:13 +0200, Rasmus Bøg Hansen wrote:

>Vores ene server var på 109 dage, da vores inspektør eller nogle
>håndværkere besluttede sig for at tage strømmen uden varsel :)

Vi havde en tekniker der snublede i et strøm kabel, dagen før en af vores
hosts havde 3 års oppetid, vi har ret trætte af det ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Lars Overgaard

Dato : 26-05-01 23:25

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> wrote in message

> Vi havde en tekniker der snublede i et strøm kabel, dagen før en af vores
> hosts havde 3 års oppetid, vi har ret trætte af det ...

Jeg går ud fra, at den lokale bager fik en pænt stor omsætning den dag

/Lars

Fra : Jesper Skriver

Dato : 27-05-01 09:55

On Sun, 27 May 2001 00:25:28 +0200, Lars Overgaard wrote:

>"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> wrote in message

>Jeg går ud fra, at den lokale bager fik en pænt stor omsætning den dag

Det var manden som aldrig(tm) laver fejl, så der var ingen grund til at
træde i det ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 28-05-01 17:03

Fra : Sune Mølgaard

Dato : 29-05-01 01:08

> [...]

> ReiserFS er én mulighed - tjek om du ikke kan installere din distro
> på ReiserFS eller et andet journaliserende filsystem (findes der

Tja, det hedder det vel. Jeg kan anbefale SGI's XFS, der lige er kommet
i 1.0 til Linux (det vil sige, jeg bruger det, og jeg har absolut intet
at klage over. http://slashdot.org havde vist en historie om ext2 vs.
ReiserFS vs. XFS for et par dage siden). Læs om det på
http://oss.sgi.com/projects/xfs/. Der også et link til en modificeret
RedHat 7.1-installations-CD, som virker upåklageligt (her hos mig, at
any rate).

Og så lige en kommentar til et par senere postings i denne tråd; mine
maskiner kører også 24/7, hvilket gav mig et lidt kuriøst problem for et
års tid siden. Mit bundkort stillede træskoene i en weekend, og jeg
kunne simpelthen ikke falde i søvn uden den sagte summen af den kære
ovre på skrivebordet...

Med venlig hilsen,

Sune Mølgaard

--
Experience is a hard teacher because she gives the test first, the
lesson afterwards.

Fra : Joakim Recht

Dato : 27-05-01 03:30

"baal" <no@mail.com> writes:

> [...]
>
> Det er pænt irriterende at det sker, da maskinen pt. har 160gb disk (med
> planer om mere), så det tager let en 15-20min extra at boote den.

Hej

man tune2fs skulle gerne give svaret.

Joakim Recht
Tlf. 20 85 54 77