Iværksætter
Fra : Rune

Dato : 26-04-05 11:59

Jeg går og pusler med en god (mener jeg selv) ide til et program. Det
er dog ret omfattende og vil tage mig mindst seks måneder at udvikle - og
min økonomi er ikke til at tage sådan sen seks måneder fri (og
skattesatserne gør det jo næsten umuligt at spare op til det)

Så var det jeg tænkte at regeringen gør meget ud af at de gør noget for at
fremme iværksætterkulturen. Men hvad helt konkret er der at hente? Kan man
få f.eks. statsgaranterede lån eller offentlig støtte (uden at skal gå
igennem et umenneskeligt bureaukrati som kun store virksomheder med egen
advokatstand har en kinamands chance for at finde igennem)? Eller beløber
det sig udelukkende til noget rådgivning?

/Rune

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-05 13:24

"Rune" <rune@spam.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> advokatstand har en kinamands chance for at finde igennem)? Eller beløber
> det sig udelukkende til noget rådgivning?

Der er svjv ikke meget andet end rådgivning at hente.
Mht. dit program - har du tjekket www.tucows.com for lignende software?
eller søgt på google?
Der er jo ikke noget ved at udvikle noget, der i forvejen er lavet...
Mvh Tommy

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-04-05 14:37

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse

> Der er svjv ikke meget andet end rådgivning at hente.

Det er ikke helt rigtigt mere. Ved årsskiftet kom der et "Kom-i-gang-lån",
som er et statskautionerede lån for iværksættere.
Det tilbydes i samarbejde med både landsdækkende og regionale banker.
Se f.eks.
http://www.nordea.dk/sitemod/default/index.aspx?pid=510302&strcorecontentarea=70

Fra : René Løweneck

Dato : 26-04-05 16:24

Hej Tommy !

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse

> Der er jo ikke noget ved at udvikle noget, der i forvejen er lavet...

Interessant indstilling. Hvis bilfabrikanterne havde haft en lignende
indstilling til tingene, så havde vi alle stadig kørt rundt i en Ford A
))

Og jeg har også udviklet et program (CMS), selvom der er så mange på
markedet i forvejen. Og når man gør det, er det fordi man tror på, at man
kan udvikle et bedre produkt på ét, flere eller alle punkter.

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-05 23:41

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i en meddelelse

> Interessant indstilling. Hvis bilfabrikanterne havde haft en lignende
> indstilling til tingene, så havde vi alle stadig kørt rundt i en Ford A
> ))

Hejsa
Det er dælme da noget vrøvl. Hvis der er forbedringer, er det jo ikke det
samme længere....
Jeg mener iøvrigt at der skal være tale om væsentlige forbedringer, hvis det
skal have en chance for succes.

mvh Tommy

Fra : René Løweneck

Dato : 28-04-05 05:22

Hej Tommy !

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse

> Det er dælme da noget vrøvl. Hvis der er forbedringer, er det jo ikke det
> samme længere....

Selvom et produkt forbedres, skifter det jo ikke nødvendigvis kategori.

> Jeg mener iøvrigt at der skal være tale om væsentlige forbedringer, hvis
> det skal have en chance for succes.

Et nyt produkt inden for en bestemt kategori, behøver ikke nødvendigvis at
byde på forbedringer. Men det kunne da i denne forbindelse være interessant
at høre din definition af af "væsentlige forbedringer" og ligeledes dinn
definition af "success"

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-04-05 07:45

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> wrote in message
> Jeg mener iøvrigt at der skal være tale om væsentlige forbedringer, hvis
> det skal have en chance for succes.

Samme vare til lavere pris er også et godt bud på en mulig success.

hilsen
Uffe

Fra : Allan Soerensen

Dato : 28-04-05 08:42

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> Samme vare til lavere pris er også et godt bud på en mulig success.

Eller samme vare til en højere pris
Tænk blot på de mange tøjmærker som sælges som et brand. Der er heller ingen
"væsentlige forbedringer".

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-05 02:12

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Eller samme vare til en højere pris
> Tænk blot på de mange tøjmærker som sælges som et brand. Der er heller
> ingen "væsentlige forbedringer".

Kommer igen helt an på definitionen af "væsentlige forbedringer", da dine
tøjmærker, der sælges dyrt som et brand jo er kvalitet.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-04-05 14:43

"Hans Larsen" <Nospam> skrev i en meddelelse

> Kommer igen helt an på definitionen af "væsentlige forbedringer", da dine
> tøjmærker, der sælges dyrt som et brand jo er kvalitet.

Det er jo ikke tilfældet når selve tøjet er det samme - hvilket der må være
det Uffe hentyder til.

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-05 17:05

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis

> Det er jo ikke tilfældet når selve tøjet er det samme - hvilket der må

Jo, hvis det sælges dyrere som et brand.

Der findes 3 former for kvalitet.

1. Funktionel kvalitet
2. Smagsmæssig kvalitet
3. kvasiteknisk kvalitet

1) Funktionel kvalitet er den, som vi ofte forbinder med ordet "kvalitet".
Om varen "holder" og er godt lavet.

2) Smagsmæssig kvalitet er design mv. som man også kan risikere at betale
for - fx ved B&O.

3) Kvasiteknisk kvalitet er når man betaler for fx et bestemt mærke (fx
Lewis eller Adidas). Altså at mærket er en kvalitet i sig selv - uanset om
varen måske har en funktionel kvalitet.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-04-05 23:22

> [...]
> Lewis eller Adidas). Altså at mærket er en kvalitet i sig selv - uanset om

Det er flot du sådan kan remse op og sikkert gøre din handelskolelærer
stolt.
Men af relevans for diskussionen om lancering af softwareprodukt her er kun
at samme vare kan afsættes uden at være produktmæssig anderledes.

Fra : Rune

Dato : 28-04-05 12:19

> [...]
> eller søgt på google?
> Der er jo ikke noget ved at udvikle noget, der i forvejen er lavet...

Ok, tak for respons alle.

Jeg har afsøgt markedet og er rimeligt sikker på hvad der er - der er nogle
andre produkter i samme kategori, men meget dyre - det er min plan at
underbyde dem og tilbyde nogle nye features. Det er et område jeg har
arbejdet med i nogle år så jeg kender det udmærket.

Jeg tænkte bare lidt på hvad det var regeringen mente med alt deres snak om
at støtte op bag iværksættere - om det i virkeligheden bare er snak og luft.
Ja, i virkeligheden er der vel ikke så meget de kan gøre andet end sætte
skatten ned så det bedre kunne betale sig. Men nu de nu siger de gør så
meget kunne det tænkes der også var noget.

Jeg har kone og børn jeg skal forsørge så at tage et halv år fri er ikke
helt uden problemer. Åbenbart er der noget der hedder vækstlån
(http://www.vaekstfonden.dk/1568/), men alt deres snak om rådgivning og
sparring og yap yap vil bare være som ubrugeligt ekstraarbejde for mig, det
er jeg slet ikke interesseret i - og så skal man dokumentere "forretningsplan
med vurdering af produkt, marked og økonomiske forhold" og hvad ved jeg.
Ganske rimeligt naturligvis, når de nu lægger kaution til, men det lyder
altså også forholdsvist omsigtgribende uden man kommer et eneste skridt
videre med det egentlige projekt med de papirer. Og så er det stadig kun lån
til almindelig rente. Så jeg syntes nu nok det er så som så med regerings
store iværksætter initiativer

/Rune

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-04-05 22:22

Rune wrote:

> [...]
> altså også forholdsvist omsigtgribende uden man kommer et eneste skridt
> videre med det egentlige projekt med de papirer.

Du kommer et _stort_ skridt videre ved at lave forretningsplanen. Alt,
hvad der skal stå i den er noget, du alligevel skal have styr på inden
produktet kommer på markedet.

Tænk hvis forretningsplanen viser, at du slet ikke kan sælge produktet
under de forudsætninger, du troede, at du havde. Der er surt at erfare,
når du _har_ kodet i et halvt år...

Hvis du slet ikke har interesse i det forretningsmæssige, men kun i
selve produkt-idéen, så forsøg hellere at få andre med på idéen.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-04-05 16:38

"Rune" <rune@spam.spam> wrote in message
> [...]
> min økonomi er ikke til at tage sådan sen seks måneder fri (og
> skattesatserne gør det jo næsten umuligt at spare op til det)

Hvis det vil tage dig 6 mdr fuld tid, så skulle 12 mdr af din fritid (20
timer om ugen) vel ikke være helt urealistisk. Hvis du vil have det til at
gå hurtigere, så prøv evt. at få en aftale med din arbejdsopgiver om at gå
ned i tid i en periode og spar på budgettet.

Selv når programmet er udviklet, kan du godt regne med, at der vil gå et
godt stykke tid, før du kan leve af at sælge det. Har du overvejet, hvad du
skal leve af i den tid?

> [...]
> advokatstand har en kinamands chance for at finde igennem)? Eller beløber
> det sig udelukkende til noget rådgivning?

Lidt rådgivning og statsgaranterede lån kan man få. Statsgaranterede lån
skal også betales tilbage !!

Hvis du ikke er indstillet på at arbejde på projektet i din fritid, så lad
hellere være. Men brænder du for det, så skulle det jo heller ikke være et
problem.

hilsen
Uffe

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 26-04-05 22:02

Rune wrote:

> [...]
> min økonomi er ikke til at tage sådan sen seks måneder fri (og
> skattesatserne gør det jo næsten umuligt at spare op til det)

Du kan prøve at finde nogle investorer, hvis du virkeligt mener din ide
er så god. Men det er nok ikke let indenfor dit område medmindre du
virkeligt har styr på tingene, en god business-plan, gode kontakter og
den slags...

> [...]
> advokatstand har en kinamands chance for at finde igennem)? Eller beløber
> det sig udelukkende til noget rådgivning?

Ja, du får ikke særligt meget "forærende" uden selv at knokle for det.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-05 02:16

> [...]
> min økonomi er ikke til at tage sådan sen seks måneder fri (og
> skattesatserne gør det jo næsten umuligt at spare op til det)

Hej...

Ved godt, at du ikke vil ud med, hvad det er for et program / ide, som du
render rundt med og derved lække på nogle guldkort og
forretningshemmeligheder, men kan du (har du lyst til, at) afsløre, hvad det
er for en kategori af programmer, som du mener, markedet mangler (spørger
bare af ren nysgerrighed og interesse)

Fra : Brian Friis Knudsen

Dato : 05-05-05 09:54

Hej
Har lige selv startet et nyt Aps op som også arbejder med udvikling af
software, så det kan være jeg har nogle ideer til hvordan du kan få hjælp
til at komme igang, bare drop en mail
mvh
Brian