SFO kontra fritidshjem
Fra : Morten L.Pedersen

Dato : 25-04-05 13:50

Hej gruppe!

Min søn skal starte i børnehaveklasse til august og i den forbindelse vil
jeg høre, om I har nogle generelle erfaringer om fordele/ulemper ved hhv.
SFO og fritidshjem.

Fra : Kitti Egevang

Dato : 25-04-05 18:37

Hej Morten.

Øh jeg troede at SFO og Fritidshjem var det samme....??
Min datter går i børnehaveklasse nu, og er efter skoletid nogle timer på SFO
(skole fritids ordning).
Hun er meget glad for sin SFO som ligger på selve skolen.
Da hun skulle tilmeldes stod der på sedlen "tilmelding til Fritidshjem på
hendes skole".
Så derfor gik jeg ud fra at det bare var det man tidligere kaldte
fritidshjem der nu hed SFO.
Men måske tager jeg fejl ??

Hilsen Kitti.

Fra : Anita

Dato : 25-04-05 18:56

Kitti Egevang wrote:
> [...]
> Fritidshjem på hendes skole".
> Så derfor gik jeg ud fra at det bare var det man tidligere kaldte

Jeg har samme opfattelse. Andre steder kalder man det DUS (aner ikke
hvorfor). Men alt i alt forskellige betegnelser for samme type institution.

Venligst Anita

Fra : David T. Metz

Dato : 26-04-05 09:46

Anita wrote:

> Jeg har samme opfattelse.

Se venligst:
http://www.dr.dk/bornepasning/emn5.asp

Citat:
SFO’er hører under Folkeskoleloven, men nævnes ikke i loven. Det
betyder i praksis, at der ikke er nogen minimumskrav til lokaler,
antallet af pædagoger i forhold til antallet af børn (normering) eller
til pædagogikken. Derimod er der pladskrav i vuggestuer, børnehaver,
skoler og fritidshjem.
En vejledning for fritidshjem og SFO’er anbefaler, at personalet
”overvejende” er pædagoger.

David

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-04-05 18:40

Morten L.Pedersen wrote:
> Hej gruppe!
>
> Min søn skal starte i børnehaveklasse til august og i den forbindelse
> vil jeg høre, om I har nogle generelle erfaringer om fordele/ulemper
> ved hhv. SFO og fritidshjem.

SFO'er og fritidshjem i de forskellige landsdele er så forskellige at jeg
vil sige i bør undersøge hvad der er af tilbud i jeres område...
en tommelfingerregel er dog (efter hvad jeg har oplevet) at SFO er for børn
fra 0-3 eller 5 klasse (afhængig af området) og fritidshjem er for de lidt
ældre...

den store forskel i de to tilbud er graden af opsyn..... SFO er en
mellemstation, hvor opsynet er lidt som en børnehave men ungerne gradvist
får mere ansvar og frihed, mens fritidshjemmet kun fungerer som
"opholdssted" for ungerne, og børnene skal selv sørge for at skrive sig ind
og ud af bogen.....
I SFO'en bliver børnene råbt op, som i skolen, og der kommer meldinger hvis
barnet ikke har været der, samt der skal gives besked hvis det ikke
kommer.....
i Fritidshjemmet er der ikke den slags opsyn, men derimod gode
beskæftigelsesmuligheder for de lidt ældre børn.....

jeg ville personligt slet ikke overveje fritidshjem til et barn i 0. klasse,
og jeg er slet ikke sikker på at der er et sådant tilbud findes lige nu, men
der kan naturligvis være undtagelser...

igen... undersøg hvad der er i jeres område inden i beslutter jer.... det er
nok det bedste råd ;)

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : ellisa

Dato : 25-04-05 19:36

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Knus, Sabina
> Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Ok, da jeg gik på fritidshjem (i bh.kl.) var det meget anderledes. Da var
det for børn op til max. 10 år, og man blev råbt op præcis som i skolen. Der
var faste te-tider og forældrene skulle give besked hvis der var ændringer
ift. afhentning/fremmøde. Faktisk ret strikst. Man skulle også give besked
hvis man gik ind på en af de andre stuer end ens egen.

Jeg flyttede så skole i 1. klasse. På den nye skole var der en SFO, som ikke
kostede noget, men som havde samme åbningstider som skolen - altså, den
lukkede samtidig med at den sidste time sluttede. Der kunne man komme og gå
som man ville, og der var ikke nogen kontrol med, hvem der var der.

Vel egentlig mest en "varmestue" i forhold til at blive i skolegården og
spille bold.

/ellisa

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-04-05 20:46

ellisa wrote:

> [...]
> der var ændringer ift. afhentning/fremmøde. Faktisk ret strikst. Man
> skulle også give besked hvis man gik ind på en af de andre stuer end

hvor længe er det siden??
Lyder meget som de SFO'er jeg kender i dag for de yngere klasser.

> [...]
> med, hvem der var der.
>
> Vel egentlig mest en "varmestue" i forhold til at blive i skolegården

nu er min søn lige startet på sin 3 skole og jeg kan da lige komme med en
detaljeret beskrivelse af tilbuddene samt regionerne...

Fredericia: (den indre by) SFO i samme bygning som klassen - fra 0 - 5
klasse - betaling ca 1200 kr pr md.... der er kun 2 tilmeldte fra 4 klasse
og ingen fra 5, trods der ingen andre tilbud er i området.
vil man mere er der først tilbud fra 7 klasse hvor der er et "ungdomshus" i
området.

Roskilde: (parcelhusområde) SFO i samme bygning som de små klasser - fra 0 -
3 klasse - betaling ca 1100 pr md.
Roskilde: Klub (fritidshjem) i bygninger fordelt i området - fra 4 til 6
klasse - betaling ca 450 kr pr md. - herefter ingenting..

Holte: (villaområde i landlige omgivelser) SFO i tilknytning til skolen (på
skolens område), men ikke sammenhængende med - fra 0 - 5 klasse - betaling
ca 1100 kr pr md.... her er SFO'en dog inddelt i 3 huse, hvor 4-5 klasse
havde et hus for sig selv, under ret frie forhold, dog med rapportering til
en voksen hvis barnet forlod området....
Holte: fra 6-7 klasse klubber i de små lokalsamfund. herefter ingenting

i de tre meget forskellige regioner er jeg overhovedet ikke stødt på
princippet "fritidshjem" som jeg husker det fra min egen skoletid, derfor
har jeg nok fået indtrykket af at konceptet helt var udgået til fordel for
SFO'erne...

Fra : ellisa

Dato : 28-04-05 19:14

> hvor længe er det siden??
> Lyder meget som de SFO'er jeg kender i dag for de yngere klasser.

skoleåret 83/84

Fra : Cat

Dato : 25-04-05 19:39

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> der kan naturligvis være undtagelser...
>
> igen... undersøg hvad der er i jeres område inden i beslutter jer.... det er

Det du benævner fritidshjem er en fritidsklub og er ganske rigtigt for
de større. Fritidshjem er for 0-3 kl.

Normeringerne er som oftest lidt bedre i fritidshjem end i sfo'er.

Tine

Fra : David T. Metz

Dato : 26-04-05 09:44

Sabina Hertzum wrote:
> SFO er en
> mellemstation, hvor opsynet er lidt som en børnehave men ungerne gradvist
> får mere ansvar og frihed, mens fritidshjemmet kun fungerer som
> "opholdssted" for ungerne,

Nej, nej. Forskellen er at en sfo har en dårlig normering, mere
uuddannet personale og minimale krav til lokaleindretning i modsætning
til fritidshjem, hvor der skal være pædagoger, nogenlunde normering og
visse krav til lokaler (antal børn/kvm).

For ikke så længe siden er det svjh. blevet frit for kommuner at
nedlægge fritidshjem hvis de i stedet tilbyder plads på sfo, hvilket så
er sket i stor stil.

Se fx her:

http://www.dr.dk/bornepasning/emn5.asp

Især denne side:
http://www.dr.dk/bornepasning/index.asp?pageID=artikler/pasdigselv&menuID=m_emn

David

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 26-04-05 10:05

David T. Metz wrote:

> [...]
> til fritidshjem, hvor der skal være pædagoger, nogenlunde normering og
> visse krav til lokaler (antal børn/kvm).

det er da forhåbentlig ikke tilfældet med ALLE SFO'er i landet....
faktisk har jo kun oplevet de "tilstande" du beskriver et sted i landet, og
det er udelukkende på baggrund af at kommunen ikke ville starte en klub op i
området og derfor pålagde skolen at gøre plads til yderligere børn, uden for
nomeringen...

> For ikke så længe siden er det svjh. blevet frit for kommuner at
> nedlægge fritidshjem hvis de i stedet tilbyder plads på sfo, hvilket
> så er sket i stor stil.

ja desværre...
man er dog også nødt til at se lidt på hvad tilbud der er i de enkelte
kommuner...
desværre har vi udelukkende været ude for at tilbuddet var meget begrænset
til KUN SFO i de områder vi har boet i..... så valget var ligesom
åbenlyst.... hold dit barn hjemme, eller send det i SFO....

her det sidste sted vi bor, har vi valgt at holde ham hjemme, netop fordi
tilbuddet var for dårligt, og det var meget begrænset hvad han ville få ud
af det, rent socialt....

Fra : David T. Metz

Dato : 26-04-05 10:14

Sabina Hertzum wrote:

> det er da forhåbentlig ikke tilfældet med ALLE SFO'er i landet....

Jo, disse forskelle gælder skam hele landet.

Hvis det du mener er at der er forskel på sfo'er forskellige steder, så
er det naturligvis rigtigt. Det kan også være fx normeringsforskelle,
men det ændrer ikke ved at på grund af de forskellige lovgrundlag er der
de nævnte forskelle på fritidshjem og sfo'er og ingen af delene har
noget med klubber at gøre.

David

Fra : Bente

Dato : 25-04-05 20:12

"Morten L.Pedersen" <mlp@melped.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg høre, om I har nogle generelle erfaringer om fordele/ulemper ved hhv.

SFO' er hører under skoleforvaltningen i kommunen og den overordnede leder
er skoleinspektøren.
Fritidshjemmene er selvstændige kommunale eller selvejende institutioner,
som har deres egen leder som er pædagog af uddannelse.
I praksis tror jeg ikke der er den store forskel på institutionerne. I min
kommune kalder man det for miniklub, fritidsklub og junior klub, men de
fungerer som fritidshjem. Nogle kommuner har udelukkende sfo'er andre har
kun fritidshjem og endnu andre har valgmuligheder.
Det der kan være en ulempe ved fritidshjemmene er at de ikke tilhører samme
forvaltning som skolen, hvilket vanskeliggør evt. hjælpeforanstaltninger til
det enkelte barn. Der må heller ikke flyde informationer om børnene mellem 2
forvaltninger, hvilket gør samarbejdet vanskeligt mellem fritidshjem og
skole. Men nogen synes jo at det er en fordel at der ikke kan informeres
direkte mellem skole og fritidshjem. Dette er tilladt mellem sfo og skole.

MVH Bente

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 25-04-05 23:19

> Men nogen synes jo at det er en fordel at der ikke kan informeres direkte
> mellem skole og fritidshjem.

Ja, og børnene på en SFO er fra den samme skole, mens børnene på et
fritidshjem kan komme fra forskellige skoler. Altså kan barnet møde andre
børn på et fritidshjem, og dermed måske føle det rart at komme væk fra
skolen både fysisk og psykisk. Fritidshjemmet med en geografisk anden
placering, anderledes fysiske rammer og muligheder og andre voksne og børn,
giver barnet mulighed for at slippe helt væk fra skolemiljøet og dens
elever, og det kan virke som et godt pusterum for nogle børn.

Mvh

Emil