Motor på museum??
Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-04-05 20:03

Hej

For et par dage siden, så så jeg slutningen af en eller anden TV avis, hvor
de omtalte en gammel, kæmpestor B&W motor fra et elværk, som man vist nok
kunne komme ind og se køre. Jeg fik bare ikke det hele med, og ved således
ikke, hvad det gik ud på, eller hvor det er.

Er der nogen, som har set det og ved, hvor det er?

Claus

--
Søsætning & Bådtransport!
Bådebygger Søren Schlichter

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 24-04-05 20:17

Såvidt jeg ved har de på H.C. Ørstedsværket i Kbh. en kæmpediesel som
"nødgenerator" ved siden af de andre kul/gasfyrede hovedsystemer..

Og det kunne da godt være du kunne komme ind og se dem køre..

Hilsen Keld

Fra : Mogens Hansen

Dato : 24-04-05 20:47

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
> [...]
> ikke, hvad det gik ud på, eller hvor det er.
>
> Er der nogen, som har set det og ved, hvor det er?

Jeg så ikke udsendelsen, men det er formodentlig H.C Ørsted værket, hvor der
står en stor gammel motor, der (så vidt jeg husker) kører hver den 1. onsdag
i hver måned.
B&W Museum flytter fra Christianshavn til H.C. Ørsted værket med forventet
åbning næste sommer.
Se http://www.bw-museum.dk/ for yderligere information.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : bentp

Dato : 25-04-05 10:54

Og denne B&W motor er et virkeligt klenodie. På sin tid den absolut største
dieselmotor, og vistnok en af meget få tilbageværende (måske den eneste)
dobeltvirkende dieselmotorer der rent faktisk kan køre.
Gad vide om den blev brugt sidst vi havde det store black-out på Sjælland og
i Sverige?

mvh
bent

Fra : Troels Hansen

Dato : 25-04-05 12:39

bentp wrote:
> [...]
> dobeltvirkende dieselmotorer der rent faktisk kan køre.
> Gad vide om den blev brugt sidst vi havde det store black-out på Sjælland og

Det gjorde den. Eller blev brugt til "hjælpestrøm" da de skulle starte
op igen, da de ikke kunne starte et elværtket op igen uden strøm, og den
gamle generator var den eneste der kunne starte uden strøm. Var i
nyhederne (tv2 region?), men kan ikke lige finde noget om det.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 25-04-05 17:20

"bentp" <bentp@tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
> dieselmotor, og vistnok en af meget få tilbageværende (måske den eneste)
> dobeltvirkende dieselmotorer der rent faktisk kan køre.

Den blev bygget i 1932/33.
Der findes en model bl.a. motoren på H.C. Ørstedværket på B&W Museum på
Christianshavn - et utroligt system.
Hvis man er til den slags er det bestemt et besøg værd.

A propos gamle diesel motorer, så så jeg den 3 diesel motor i verden køre
for et par år siden på MAN Museum i Augsburg i Tyskland.
Den må være godt 110 år gammel, men kørte forsat glimrende

> Gad vide om den blev brugt sidst vi havde det store black-out på Sjælland
> og
> i Sverige?

I 2003 ?
Nej, det var gasturbinen på Masnedø der kl. 14.57 startede op som første
blok i øst Danmark. H.C. Ørstedsværket kom først til kl. 21.05.
Se eventuelt
http://www.elkraft-system.dk/Elkraft/DK/Publikationer.nsf/0/9bc91464f20917c0c1256dd40038a457/$FILE/Endelig%20rapport%20041103.pdf
for yderligere information.

Ved det store strømsvigt 4. august 1981 var det (så vidt jeg husker) den
gode gamle diesel motor på H.C. Ørstedværket der trak hele nettet igang
igen.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-04-05 18:48

Mogens Hansen said the following on 25-04-2005 18:19:
> [...]
> Nej, det var gasturbinen på Masnedø der kl. 14.57 startede op som første
> blok i øst Danmark. H.C. Ørstedsværket kom først til kl. 21.05.
Ifølge den var det spænding fra Sverige der dødstartede nettet,kl 13:47,
og Kyndby er det eneste der "kan selv" men havde et (uopdaget) havari
(side 18)
HCØ diesel kun i særlige gunstige tilfælde.
Kyndby blok 22 (gasturbiner) kom på kl 14:15
På Masnedø var det kedelanlægget (termisk) der kom på kl 14:57

Interessant læsning iøvrigt...
/carsten

Fra : Mogens Hansen

Dato : 25-04-05 20:01

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> wrote in message
> Mogens Hansen said the following on 25-04-2005 18:19:

[8<8<8<]
> Ifølge den var det spænding fra Sverige der dødstartede nettet,kl 13:47,
> og Kyndby er det eneste der "kan selv" men havde et (uopdaget) havari
> (side 18)

Det ser rigtigt ud - tak.

[8<8<8<]
> På Masnedø var det kedelanlægget (termisk) der kom på kl 14:57

Masnedø blok 31 er jeg rimeligt sikker på er et gasturbine anlæg.
Se f.eks.
http://www.e2.dk/upload/PDF/Masned%F8Kraftvarmev%E6rk2003.pdf

> Interessant læsning iøvrigt...

ja - det er utroligt hvad der findes.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Carsten Holck

Dato : 26-04-05 11:41

Mogens Hansen said the following on 25-04-2005 21:01:
> "Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> wrote in message

> Masnedø blok 31 er jeg rimeligt sikker på er et gasturbine anlæg.
> [...]

Så må de have misforstået noget i rapporten - den står listet som
termisk enhed, men du har ret, de skriver selv at den ikke producerer
varme. Det må vi så lære udenad... når vi ikke kan forstå det

/carsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-04-05 12:29

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev

> [...]
> i hver måned.
> B&W Museum flytter fra Christianshavn til H.C. Ørsted værket med forventet

Ja, det kan vel næsten ikke være andet. Jeg så kun nogle få sekunder, men
motoren var meget lang, og jeg syntes, at det så ud som om, at krumtappen
sad øverst og at stemplerne således sad på hovedet. Der var tilsyneladende
ikke noget som beskyttede alle disse bevægelige dele, fordi de var ikke
pakket ind.

I det hele tage var der mange bevægelige dele..

Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde

Fra : Mogens Hansen

Dato : 25-04-05 17:52

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> ikke noget som beskyttede alle disse bevægelige dele, fordi de var ikke

Send mig en mail (adressen virker) så har jeg indslaget liggende...

> I det hele tage var der mange bevægelige dele..

Du kan se en model af motoren på B&W Museum på Christianshavn, og der er
yderligere information på
http://www.bw-museum.dk/dieselmotordm884ws150.html

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : skogstadNielsen(fjer~

Dato : 25-04-05 20:49

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> ikke, hvad det gik ud på, eller hvor det er.
>
> Er der nogen, som har set det og ved, hvor det er?

I 1953 var min far maskinmester på HCØ - så jeg så den køre den gang,
det var ellers allerede den gang sjældent den gjorde det.
- WOW det var noget - jeg var 12 år - dengang var der motorer til -
Søren