Betaling af moms på erhvervskøretøj?
Fra : lundable@gmail.com

Dato : 24-04-05 15:15

Jeg står for at skulle købe en gulplade bil, 1 år gammel, som der
ikke er betalt moms af. Dvs. den tidligere ejer har trukket momsen fra
i sit momsregnskab.

Jeg vil så nu købe denne bil erhvervsmæssigt, men jeg vil betale
momsen så den samtidig også kan bruges til privat kørsel.

Mit spørgsmål går derfor på hvilken moms jeg skal betale. Vi kan
lave et eksempel: Nybilsprisen er 115.000. Reg. afgift er 30.000 -
salgspris fra ny er derfor 145.000 ex. moms. Bilen er et år gammel,
har kørt 30.000km og jeg vil nu overtage den og betale momsen. Bilens
værdi er nu 100.000 (stadig ex. moms). Skal jeg så betale momsen af
de 100.000 og dermed også betale moms af reg. afgiften som der jo IKKE
var moms på da den tidligere ejer købte bilen? Eller kan jeg "nøjes"
med at betale moms af det beløb som bilen er værd. excl. reg. afgift?
Sidst nævnte løsning er mest logisk i mit hoved, men intet er jo
logisk i den verden.

Håber nogle sidder inde med et svar.

På forhånd tak.

Fra : Leonard

Dato : 24-04-05 15:56

lundable@gmail.com wrote:

>Skal jeg så betale momsen af
>de 100.000 og dermed også betale moms af reg. afgiften som der jo IKKE
>var moms på da den tidligere ejer købte bilen?

Ja.
Hvis du er i tvivl om noget med afgifter, skatter og moms, så regn det
ud så statskassen får flest penge, det er næsten altid den der er den
rigtige.
Og der er moms på alle andre privatbilers reg.afgift, så selvfølgelig
skal der også være det på din.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : alexbo

Dato : 24-04-05 15:40

<lundable@gmail.com> skrev
[...]

Det sidste er forkert,
der var også moms på reg.afgiften da den første ejer købte bilen, har har
ikke købt den uden moms, det kan man ikke.
Han har betalt 145.000 + 25% moms 36.250 ialt 181.250 kr.
De 36.250 er indgået i hans momsregnskab som betalt (indgående moms)
Nu køber du bilen for 100.000 kr + moms 25.000 kr,
den moms kommer til at indgå i den første ejer regnskab som opkrævet
(udgående moms)

Du ender med en bil til 125.000 kr. svarende til at du havde købt den af en
privat mand.

mvh
Alex Christensen

Fra : Dinovo

Dato : 24-04-05 16:51

Jeg har fået et tilbud på en ny Toyota varebil (gulplade) på
115.858
Plus moms
28.964
Plus registeringsafgift
30.012

Pris ialt
174.834
Her kan vi vel være enig i at der ikke er moms på
registeringsafgiften. Tilbudet foreligger skriftligt fra Toyota og er
opstillet efter deres standard.

Ved køb fratrækker jeg momsen. Så langt så godt.
Problemet opstår om et år hvor jeg også skal til at bruge den
privat. Så vil jeg selvfølgelig afregne momsen overfor Told og Skat
men hvad er momsen til den tid.
Bilforhandleren vidste det ikke rigtigt. Han mente at man kunne komme
ud for at
momsen i år 2006 skal afregnes af bilens vurderingpris til den tid og
hvis den f.eks. er
kr. 130.000 så kommer man i år 2006 til at betale mere moms end man
skal gøre fra ny af fordi nu bliver der pludseligt inddirekte lagt
moms på registeringsafgiften.
Spørgsmålet er det korrekt?

Fra : alexbo

Dato : 24-04-05 18:04

"Dinovo" <lundable@gmail.com> skrev

>Her kan vi vel være enig i at der ikke er moms på registeringsafgiften.

Ja, til gengæld er der afgift på momsen, men det gør selvfølgelig en forskel
med henblik på afløftning af momsen.

>Ved køb fratrækker jeg momsen. Så langt så godt.
>Problemet opstår om et år hvor jeg også skal til at bruge den
>privat. Så vil jeg selvfølgelig afregne momsen overfor Told og Skat
>men hvad er momsen til den tid.

Helt ærligt jeg aner det ikke, men brugte varebiler sælges for prisen +
moms, og ikke (prisen - afgift) + moms + afgift

Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 24-04-05 18:08

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> Helt ærligt jeg aner det ikke, men brugte varebiler sælges for prisen +
> moms, og ikke (prisen - afgift) + moms + afgift

Den kom lidt hurtigt afsted, jeg var i mit første svar overbevist om at der
er moms på afgiften og ikke modsat,.
Jeg kan finde ud af de andre problemstillinger i løbet af et par dage.

mvh
Alex Christensen

Fra : Dinovo

Dato : 26-04-05 14:30

Ser frem til hvad du finder ud af :)

Fra : alexbo

Dato : 27-04-05 19:43

"Dinovo" skrev

> Ser frem til hvad du finder ud af :)

Om det jeg har fundet ud af er rigtigt, er jeg ikke selv så overbevist om
men.
Forklaringen er at adskillelsen mellem pris og afgift kun findes i første
led.

Så hvis du køber den foreslåede bil til.
Bil 115.858 kr.
moms 28.964 kr.
afgift 30.012 kr.
ialt 174.834 kr.

Og dagen efter sælger den til nabofirmaet til den pris den har kostet dig,
skal du sælge for
Bil 115.858 + afgift 30.012 = 145870 + 25% moms 36.468 ialt 182.338 kr

Det skurrer i mine ører, så jeg vil foreslå at du skriver til told/skat og
beder om en forklaring.

mvh
Alex Christensen