Batterier
Fra : Claus Rasmussen

Dato : 24-04-05 13:17

Jeg er usikker på hvilken løsning jeg skal vælge - så jeg vil gerne hører
nogle af jer eksperter inden jeg "arbejder" videre....

Har en kabinebåd med påhængsmotor (selvstarter). Jeg har selvfølgelig kommet
lidt lamper og lidt elektronik i båden
- men jeg har endtil nu (ca. 2 år) levet med en løsning der hedder lille
blybatteri til min GPS/Ekko og et almindeligt
båd/bil-batteri til motorstart og til lanterner/lys. Efter endt sejllads er
mit blybatteri taget med ind i min bolig for at blive
ladet op til næste gang.

Løsningen som jeg hidtil har brugt er valgt fordi jeg ikke har været helt
sikker på hvordan jeg skal "arrangere" det rent
koblingsmæssigt - og samtidigt at jeg føler at jeg helst være sikker på FULD
startstrøm (=personlig sikkerhed).

Men nu VIL jeg altså et skridt videre.....jeg vil have 2 båd/bil-batterier i
båden (en til motor og en til ALT det andet)
men skal jeg vælge en manuel batteriomskifter mellem 2 batterier eller skal
jeg vælge løsningen med et
automatisk omskifter/laderelæ ??

Hvis jeg vælger løsningen med en batteriomskifter !!!! sker der så noget med
elektronik eller motor (lader!) når man
laver en sådan omskiftning mens motor er i gang ?
Og hvor gode(stabile) er de der automatiske relæer?

Hvis der er nogen som kan hjælpe mig lidt på vej med havd jeg skal vælge -
vil det glæde mig.

Fordele, ulemper, erfaring!!!!!

Evt. en HELT anden løsning ??

Hvad bruger I selv ?

Med venlig hilsen
Claus Rasmussen

- som glæder sig rigtigt meget til at komme på vandet (inden længe)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-04-05 14:12

"Claus Rasmussen" <claras@post10.tele.dk> skrev

> men skal jeg vælge en manuel batteriomskifter mellem 2 batterier eller
skal
> jeg vælge løsningen med et
> automatisk omskifter/laderelæ ??

Hvordan lader du din batterier, hvilken lader/generator har du i båden?

Claus
--
Søsætning & Bådtransport!
Bådebygger Søren Schlichter

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 24-04-05 18:10

"Claus Rasmussen" <claras@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er usikker på hvilken løsning jeg skal vælge - så jeg vil gerne hører
> nogle af jer eksperter inden jeg "arbejder" videre....

Jeg er IKKE ekspert, men jeg har haft stor glæde af bogen "El om bord". En
lille, tyk håndbog, der er god at have ombord.
Den vil ret sikkert kunne hjælpe dig.

Hvis du er frisk på at læse på engelsk, ligger der på min hjemmeside noget
god litteratur om emnet.

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-04-05 21:47

Skal det forstås således, at det *eneste* du bruger det ekstra batteri til
er til GPS og ekkolod ?

I så fald ville jeg bare koble dem på det andet. Man skal godt nok køre
*længe* med en GPS før den har taget bare en marginal effekt fra
akkumulatoren.

Hvis man skal have to kredse, så må det da være for at bruge den ene *kun*
til startstrøm og den anden til alt det andet forbrug. Det er den eneste
måde du sikrer dig FULD startstrøm.

Så skal du bare have en "dims" der lader dit forbrugsbatteri i båden. Det
kan være en Sceptor eller lign.

Bjarke