Snegle?
Fra : Christina

Dato : 23-04-05 12:34

Hej.
Jeg har fået mit første akvarie for cirka en måned siden. Men der er begyndt
at komme små "gennemsigtige" snegle på mine planter. Skader de noget i
akvariet? Eller er de gode? eller er de der bare?
Håber der er nogen der vil svare.
Hilsen Christina

Fra : Sofie Holst

Dato : 23-04-05 14:10

"Christina" <no@spam.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
> at komme små "gennemsigtige" snegle på mine planter. Skader de noget i
> akvariet? Eller er de gode? eller er de der bare?

Hej.

Kan du give en bedre beskrivelse af dem?
Hvordan ser deres hus ud?

Mvh.
Sofie

Fra : Christina

Dato : 23-04-05 15:03

det ligner en flad snegl, altså huset er ikke rundt ligesom på dem ude i
haven. Den er meget lys. Og så er den største af dem 5 mm. eller der
omkring. Håber du kan bruge min beskrivelse, ellers så bare skriv hvad der
mangler..

Fra : Sofie Holst

Dato : 24-04-05 21:20

> [...]
> haven. Den er meget lys. Og så er den største af dem 5 mm. eller der
> omkring. Håber du kan bruge min beskrivelse, ellers så bare skriv hvad der

Hej.

Det lyder som om det er ganske almindelige akvariesnegle
du har fået.
Både godt og skidt da de er rigtige gode til at rydde op i
et beskidt akvarie.
Men hvis de har nok at æde formerer de sig som det de lever af.

Pragtsmerlinger er gode, men de bliver store og skal helst holdes nogle
stykker sammen.
Ellers er der andre smerlinger, visse corydoras er også rigtig gode og
større rovfisk.

Håber det hjælper lidt.

Mvh.
Sofie

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-04-05 15:55

Christina wrote:
> [...]
> begyndt at komme små "gennemsigtige" snegle på mine planter. Skader
> de noget i akvariet? Eller er de gode? eller er de der bare?

Det kunne tyde på at du fodrer for meget ?

Snegle kan man få sammen med planter, sten, grus og andre ting udefra - i
mindre mængder er de ikke direkte skadelige.

Men hvis der er noget, de kan leve af f.x. hvs du fodrer for meget - eller
sjusker med rengøringen - så kan pokker tage ved dem, og man har pludselig
en milliard million af dem.

Hvis det er et selskabsakvarie, så er en mulighed at putte et par
pragtsmerlinger eller netsmerlinger derned - de er meget glade for at spise
snegle.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : news.inet.tele.dk

Dato : 27-04-05 20:52

En kuglefisk og også en der virkelig kan rydde op i sneglebestanden!

Karsten.