Pop-up med scroll...
Fra : Dennis Munding

Dato : 23-04-05 10:27

Hej NG!

Jeg har ikke en dyt forstand på java, så I må gerne skære det ud i pap, hvis
I svarer....

Jeg har brug for en kode til at lave et pop-up-vindue, hvor der skal være en
scrollbar.

Jeg har set et par eksempler her i nyhedsgrupperne, men jeg kan ikke få det
til at virke...

Det drejer sig om denne side:
http://www.cantica.dk/Includes/Test.php (Når man klikker på "Admin[login]",
skulle det gerne åbne i et po-up...)

Da jeg også er nybegynder i php, går det sagen lidt sværere for mig, men jeg
er i fuld gang med at læse.....!

Hvordan løser jeg det problem??

Har virkelig brug for hjælp, da de grå hår hurtigt yngler...

På forhånd tusind tak for hjælpen!

Dennis Munding
Webmaster
http://www.skovaa-munding.dk/
http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-04-05 11:13

Dennis Munding skrev:

>Jeg har brug for en kode til at lave et pop-up-vindue, hvor der skal være en
>scrollbar.

I <head>:

<script type="text/javascript">
function NewWindow(mypage, myname, w, h, scroll) {
var winl = (screen.width - w) / 2;
var wint = (screen.height - h) / 2;
winprops =
'height='+h+',width='+w+',top='+wint+',left='+winl+',scrollbars='+scroll+',resizable'
win = window.open(mypage, myname, winprops)
if (parseInt(navigator.appVersion) >= 4) { win.window.focus(); }
}
</script>

Og link i <body>:

onclick="NewWindow(this.href,'link','866','600','yes');return
false;">linktekst</a>

Det sidste skal stå på en linje.

Tilpas selv størrelse.
--
Knud

Fra : Dennis Munding

Dato : 23-04-05 12:43

Hej Knud!
> [...]
esizable'
> win = window.open(mypage, myname, winprops)
> if (parseInt(navigator.appVersion) >= 4) { win.window.focus(); }

Vil du have noget imod at skære ovenstående ud i pap for mig...??
Jeg går nemlig ikke ud fra, at jeg skal skrive det ordret, som det
står....??

Har lige yderligere et spørgsmål:

Nu skriver du, at jeg skal indsætte det imellem <head> og </head>, hvilket
jeg udmærket forstår, at man gør ved alm. (x)html, men er det også gældende
for sider skrevet i php??

På forhånd tak!

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-04-05 13:30

Dennis Munding skrev:

>Vil du have noget imod at skære ovenstående ud i pap for mig...??
>Jeg går nemlig ikke ud fra, at jeg skal skrive det ordret, som det
>står....??

Jo, det i <head> skal du det.

Men selvf. ikke det i <body>, der skal du selvf. skrive dit
linknavn og angive den størrelse, som du ønsker.

>Nu skriver du, at jeg skal indsætte det imellem <head> og </head>, hvilket
>jeg udmærket forstår, at man gør ved alm. (x)html, men er det også gældende
>for sider skrevet i php??

Du skriver ikke i php, men inkluderer med php, så du skriver det
på samme måde i den inkludere fil.
--
Knud

Fra : Dennis Munding

Dato : 23-04-05 14:10

Hej Knud!

> Jo, det i <head> skal du det.

Det var jeg med på...

> Men selvf. ikke det i <body>, der skal du selvf. skrive dit
> linknavn og angive den størrelse, som du ønsker.

Og det er så her, at jeg falder af i svinget...

Jeg forstår ikke helt flg. linie:

function NewWindow(mypage, myname, w, h, scroll) {
"mypage" må være mit filnavn til den nye side, men hvad med "myname"??
Jeg går ud fra, at "w" og "h" skal skiftes ud med tal - f.eks. 300 og 190,
og at "scroll" skal skiftes ud med enten "yes", "no" eller "auto"...??

> Du skriver ikke i php, men inkluderer med php, så du skriver det
> på samme måde i den inkludere fil.

Øøøøhhh...?? Ikke forstået! Hvis jeg ikke skriver i php, hvad skriver jeg så
i??

Jeg prøver lige at skære min opstilling ud i pap (mest for min egen skyld!):

Jeg har en side ved navn "Test.php".
I den har jeg inkluderet en kalender.
I kalenderen er der et link som skal åbne i et pop-up.

For at åbne linket i et pop-up skal jeg indsætte den kode, som du har
skrevet dels imellem <head> og </head> i "Test.php", og ved linket i
kalenderen??

Eller har jeg fået det helt galt i halsen??

(Bær over med min manglende hjernekapacitet - har kun 56MB RAM....)

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-04-05 16:05

Dennis Munding skrev:

>Øøøøhhh...?? Ikke forstået! Hvis jeg ikke skriver i php, hvad skriver jeg så
>i??

Du bruger formentlig php til loginscriptet og til at inkludere
indhold, men det er html, det spytter ud (og brugeren incl. mig)
kan kun se dette.

Linket skal se sådan ud:

onclick="NewWindow(this.href,'link','600','400','yes');return
false;">Admin[login]</a></td>

Det skal stå på den/de side(r), hvor du vil ha' linket til
loginsiden, om det så er en side, hvis indhold du inkluderer med
php eller det blot står på en enkel side kan jeg ikke se, men i
og for sig også ligegyldigt.
--
Knud

Fra : Dennis Munding

Dato : 23-04-05 22:01

Hej Knud!
> Du bruger formentlig php til loginscriptet og til at inkludere
> indhold, men det er html, det spytter ud (og brugeren incl. mig)
> kan kun se dette.

Oki! Så forstod jeg det alligevel...

> [...]
> loginsiden, om det så er en side, hvis indhold du inkluderer med
> php eller det blot står på en enkel side kan jeg ikke se, men i

Det var jeg også klar over - det er den første del, som jeg ikke er helt med
på....

Skal det stå i head'eren på Test.php, som er den side hvorpå kalenderen er
inkluderet....
Eller skal det stå i selve kalender-scriptet lige som det andet (der er
nemlig et i forvejen!) script, der laver et pop-up, når man klikker på en
dato...
Eller skal det stå i head'eren på login-siden - altså den side man kommer
til....?
(Den sidste mulighed anser jeg dog som usandsynlig!)

Grunden til at jeg spørger er, at jeg har prøvet alle 3, men vinduet åbner
bare som et nomalt link - et full-size browser-vindue?!?

Jeg kan se, at jeg fik skrevet under det forkerte i mit forrige indlæg...
Du skrev:

I <head>:

[...]

Og ud af ovenstående er det denne linie, som jeg ikke er helt med på:

function NewWindow(mypage, myname, w, h, scroll) {
"mypage" er lig med f.eks. "login.php"...
Men hvad med "myname"...?? Hvad er det, at jeg skal definere der??
Og hvad med "winprops" - skal jeg skrive noget andet der i stedet for??

Det er måske dumme spørgsmål for dig, men tilgiv mig - jeg aner ikke det
fjerneste om javascript - eller i hvert fald så ekstremt lidt, at det jeg
ikke kan følge med her...

Og ja! Jeg skal nok læse på det, men lige nu er jeg dybt koncentreret om at
lære php, og jeg har en mistanke om, at det muligvis er noget med php at
gøre, når jeg ikke kan få dit glimrende script til at fungere...
Jeg skal bare lige have java-scriptet "skåret ud i pap og skovlet ind med
skeer", så jeg selv har mulighed for at finde de ting, der skal rettes til,
for at det kan virke sammen med php...

Vil du gøre et forsøg mere, for at få mig til at forstå det...??
Tror vi måske har "talt" lidt forbi hinanden - jeg er ikke så god til at
formulere mig korrekt på noget, som jeg ikke helt forstår...

På forhånd endnu en gang tusind tak for din indsats!

Dennis Munding
Webmaster (På elev-stadiet...)

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-04-05 22:17

Dennis Munding skrev:

> [...]
>Men hvad med "myname"...?? Hvad er det, at jeg skal definere der??
>Og hvad med "winprops" - skal jeg skrive noget andet der i stedet for??

Kort, der er intet der, der skal ændres noget, det er
funtktioner, som bliver defineret i linket.

Det skal stå på den side, hvor du har linket.
--
Knud

Fra : Dennis Munding

Dato : 24-04-05 09:39

Hej Knud! DU' MIN VEEEEN.....
> Kort, der er intet der, der skal ændres noget, det er
> funtktioner, som bliver defineret i linket.
>
> Det skal stå på den side, hvor du har linket.

FANTASTISK!! Det er et MIRAKEL!!

Hvis du vidste hvor glad jeg er nu, da det virker.... Ubeskriveligt!!
(Så er der da en chance for, at jeg ikke bliver helt gråhåret før jeg bliver
40...)

Endnu en gang tusind tak, Knud!

De bedste hilsner fra

Fra : Dennis Munding

Dato : 24-04-05 21:55

Hej Knud!
> [...]
esizable'
> win = window.open(mypage, myname, winprops)
> if (parseInt(navigator.appVersion) >= 4) { win.window.focus(); }

Ak-ak! Jeg var for tidligt ude med min jubel....

I min kalender er der flg. javascript:

<script type=\"text/javascript\">
function open_event(date_stamp){
window.open(\"" . $calendar_script .
"?show_event=true&amp;event_date=\" + date_stamp,
\"calendar_popup\",\"height=" . $event_popup_height .
",width=".$event_popup_width.", winprops\");
}
</script>

Hvis jeg prøver at ændre det til det, du har skrevet, sker der intet!
Hvis jeg prøver at kombinere de 2 scripts, sker der intet!??

Kan du hjælpe mig - igen?!?

> Og link i <body>:

> onclick="NewWindow(this.href,'link','866','600','yes');return
> false;">linktekst</a>

Linket jeg skal have ændret, ser således ud:

/* if there is an event do */
if( isset($event[$i]) )
{
$link_start = "<a href=\"javascript:;\" class=\"cal_event\"
onclick=\"javascript: open_event('".$year."-".$month."-".$i."');\">";
$link_end = "</a>";
$class = "cal_event";
}

Har prøvet det samme her, men der sker intet...
Måske er der en kombination, som jeg har overset....??

På forhånd (igen!) endnu en gang tak!

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-04-05 22:07

Dennis Munding skrev:

>Kan du hjælpe mig - igen?!?

Nej, håb på at en anden kan.

Jeg gik ud fra, at du bare ville ha' et loginvindue til at åbne i
et popupvindue.
--
Knud

Fra : Dennis Munding

Dato : 24-04-05 23:33

Hej Knud!

> Nej, håb på at en anden kan.

Ok! Mange tak for din hjælp - det hjalp mig et stykke af vejen....

> Jeg gik ud fra, at du bare ville ha' et loginvindue til at åbne i
> et popupvindue.

Det ville jeg også, men jeg skulle gerne have dette til at virke også - det
er ikke så smart at brugeren ikke kan scrolle, hvis indholdet fylder mere
end popup-vinduets højde.... :-/

Jeg har fået login-vinduet til at virke - takket være dig!!

Fra : Tomasz Otap

Dato : 24-04-05 23:39

Dennis Munding wrote:
> [...]
> \"calendar_popup\",\"height=" . $event_popup_height .
> ",width=".$event_popup_width.", winprops\");

Du skal blot have scrolling sat til i din funktion. Prøv med:

<script type=\"text/javascript\">
function open_event(date_stamp) {
window.open(\"" . $calendar_script .
"?show_event=true&amp;event_date=\" + date_stamp,
\"calendar_popup\",\"height=" . $event_popup_height .
",width=".$event_popup_width.",scrolling=yes, winprops\");
}
</script>

Du behøver ikke ændre noget i linket.

Fra : Dennis Munding

Dato : 25-04-05 09:27

Hej Tomasz!
"Tomasz Otap" <tomasz@otap.justRemoveThis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> \"calendar_popup\",\"height=" . $event_popup_height .
> ",width=".$event_popup_width.",scrolling=yes, winprops\");

Det har jeg prøvet....
Også: scrollbars="+scroll+"....

Og jeg har prøvet at flytte det rundt i scriptet, men det eneste jeg får ud
af det er, at enten kommer der ikke noget popup, eller også er der stadig
ingen scrollbar...??

Hvad pokker der går galt, ved jeg ikke, men jeg vil mene, at det skal kunne
lade sig gøre, så hvis der sidder et geni indenfor php/javascript derude, så
hører jeg gerne fra dig/jer...

Scriptet til kalenderen er - som nævnt tidligere i tråden - hentet her:
http://www.my-php.tk - "Calendar V2.0" (Hvis det er til nogen hjælp...?)

På forhånd tak for hjælpen!

Også tak til dig Tomasz for dit forsøg...

Fra : Tomasz Otap

Dato : 25-04-05 09:46

Dennis Munding wrote:
> Det har jeg prøvet....
> Også: scrollbars="+scroll+"....

Hmm... scrollbars="+scroll+" vil ikke give nogen resultat, ej heller
scrollbars="+yes+". Det skal være "scrollbars=yes", ingen anførselstegn
imellem, ingen plus-tegn.

Skriver du "scrollbars="+scroll, fortæller du javascriptet, at værdien
for scrollbars-argumentet skal hentes i en variabel ved navn "scroll",
som jo ikke findes nogen steder. Samme effekt får du, hvis du skriver
"scrollbars="+yes

Prøv evt. at teste din funktion ved at erstatte den med denne testfunktion:

<script type=\"text/javascript\">
function open_event(date_stamp) {
window.open(\"http://www.google.com\",\"someWindow\",
\"width=200,height=100,scrollbars=yes\");
}
</script>

Nu burde dine klik på linket åbne et 200x100px vindue med Google og
masser af scrollbars. :) Får du ikke det, er der muligvis fejl i selve
linket eller noget helt andet.

Forresten - mit fejl. Scrollbars argumentet hedder naturligvis
"scrollbars" og ikke "scrolling", som jeg skrev før.

Fra : Dennis Munding

Dato : 25-04-05 12:59

Hej Tomasz!
> [...]
> for scrollbars-argumentet skal hentes i en variabel ved navn "scroll",
> som jo ikke findes nogen steder. Samme effekt får du, hvis du skriver

Så blev jeg lidt klogere...

> [...]
> function open_event(date_stamp) {
> window.open(\"http://www.google.com\",\"someWindow\",
> \"width=200,height=100,scrollbars=yes\");

Og det virker glimrende....

For den eneste kombination, som jeg ikke testede var selvfølgelig
"scrollbars=yes"!!!

Hold k...! Hvor kan man da stirre sig blind på sådan noget L...!!

TUSIND TAK for hjælpen!!

> Nu burde dine klik på linket åbne et 200x100px vindue med Google og
> masser af scrollbars. :) Får du ikke det, er der muligvis fejl i selve
> linket eller noget helt andet.

Og sikke jeg har fået scrollet i lange baner...

> Forresten - mit fejl. Scrollbars argumentet hedder naturligvis
> "scrollbars" og ikke "scrolling", som jeg skrev før.

Du er tilgivet...

JUBLENDE LYKKELIG!! Bedre kan jeg ikke beskrive min sindstilstand lige nu...